סגור
מטה סלקום נתניה
מטה סלקום בנתניה (אוראל כהן)

סלקום: זינוק במכירות הציוד ועלייה בכמות הלקוחות פיצו על השפעת המלחמה

חברת התקשורת סיכמה את הרבעון הראשון של 2024 עם צמיחה של 6% בהכנסות ל-1.1 מיליארד שקל, הרווח הנקי בנטרול מענק חד פעמי נחלש ב-21% ל-34 מיליון שקל; המלחמה הובילה לירידה במכירות חבילות הסלולר וגלישה בחו"ל

שיא של 11 שנה במכירות ציוד הקצה (מכשירי סלולר, ראוטרים וציוד נלווה) ועלייה בכמות הלקוחות של חברת התקשורת סלקום, פיצו על הירידה במכירת חבילות הנדידה (שירותי רומינג - חבילת סלולר בחו"ל) שנפגעו משמעותית בשל המלחמה.
החברה שבניהולו של דניאל ספיר סיימה את הרבעון הראשון עם תוצאות חזקות ועלייה בסך ההכנסות. מנגד, בשל שיעורי הרווחיות הגבוהים של שירותי הרומינג (חבילות חו"ל) לעומת שירותי התקשורת האחרים ומכירות ציוד הקצה, רשמה החברה ירידה ברווח הנקי.
הירידה ברווח הנקי נרשמה גם בנטרול המענק החד פעמי בשל העברת השליטה - בשבוע שעבר הושלמה העברת השליטה בסלקום לפורטיסימו לפי שווי חברה של 2.6 מיליארד שקל.
במקביל לפרסום הדוחות, דיווחה סלקום על מינויו של יובל כהן, השותף הבכיר בקרן פורטיסימו, לדירקטור.
את הרבעון הראשון של 2024 מסכמת סלקום עם הכנסות של 1.14 מיליארד שקל, עלייה של כ-6% ביחס לרבעון המקביל בשנה שעברה, כאשר הכנסות מגזר השירותים (כלומר חבילות התקשורת – סלולר, טלוויזיה ואינטרנט) הסתכמו ב-772 מיליון שקל, והיוו כשני שלישים מהכנסות החברה. מדובר בירידה של כ-3% (23 מיליון שקל), שנבעה מירידה של 34 מיליון שקל בהכנסות מדמי הקישוריות (קש"ג), כחלק מההחלטה של משרד התקשורת לבטל בהדרגה את התשלומים.
דמי הקישוריות הם תשלומים שמעבירות חברות התקשורת ביניהן עבור שיחות נכנסות. בממוצע, דמי הקישוריות בין החברות מתאזנים, ובמשרד התקשורת החליטו ב-2022, תחת השר יועז הנדל, על ביטול הקש"ג בהדרגה – כך שבחודש יוני של כל שנה הם פוחתים עד לביטולם ב-2025.
כיוון שמדובר בהעברת כספים בין החברות – בדוחות הכספיים נראה שיש ירידה בהכנסות, אך גם בהוצאות. לכן ביטול דמי הקישוריות לא צפוי לפגוע ברווחיות של חברות התקשורת, ויאפשר ביטול של מנגנון מיושן ומסורבל שאינו מתאים לשוק התקשורת הנוכחי.
בנוסף, בסלקום ממשיכים במגמה החדה של צמצום החוב הפיננסי – שכרגע עומד על 2.360 מיליארד שקל – לעומת 2.386 מיליארד שקל ברבעון הקודם ו-2.735 מיליארד שקל ברבעון המקביל בשנה שעברה. החוב הפיננסי נטו של סלקום עומד על 1.855 מיליארד שקל, לעומת 1.889 מיליארד שקל ברבעון הקודם.
ההשפעה המשמעותית ביותר של המלחמה על חברות התקשורת היא הירידה במכירת חבילות רומינג - נדידה (גלישה וחבילות סלולר בחו"ל) – תחום שנחשב לרווחי במיוחד עבור החברות, כשדו"ח של איגוד הרגולטורים האירופי BEREC קבע לפני כשנתיים שחברות הסלולר מוכרות חבילות גלישה לחו"ל במחיר גבוה פי 10-5 מהעלות שהן משלמות עבורן.
ואכן, גם בניכוי דמי הקישוריות, ההכנסות של סלקום במגזר שירותי הסלולר (רומינג וחבילות סלולר בארץ) הסתכמו ב-381 מיליון שקל, ירידה של כ-0.5% ביחס לרבעון המקביל בשנה שעברה.
למעשה, מתחילת המלחמה חלה ירידה משמעותית ב-ARPU (הכנסה חודשית ממוצעת מלקוח) של סלקום, שירד בכ-12% לעומת הרבעון השלישי של 2023. בהשוואה לרבעון האחרון של 2024, שכאמור הושפע גם הוא מהירידה בשירותי הנדידה, ירד ה-ARPU ב-0.1 שקל בלבד.
כיוון שהרווחיות במגזר השירותים גבוהה ממגזר ציוד הקצה, רשמה סלקום עלייה בהכנסות – אך צניחה של 83.7% ברווח הנקי שהסתכם ב-7 מיליון שקל בלבד.
עם זאת, במהלך הרבעון רשמה סלקום הוצאה חד פעמית של 27 מיליון שקל כמענק כחלק מהעברת השליטה לקבוצה בראשות קרן פורטיסימו.
בנטרול ההשפעה החד פעמית, הרווח הנקי של סלקום ברבעון הראשון הוא כ-34 מיליון שקל, ירידה של 21% מהרבעון המקביל בשנה שעברה, כאשר הסיבה המרכזית היא השפעת המלחמה. לפי החברה, השפעת המלחמה שמתבטאת בעיקר בירידה בחבילות הרומינג מובילה לפגיעה של 14-11 מיליון שקל ברבעון הנוכחי לעומת השנה שעברה.
במגזר השירותים הנייחים – כלומר מנויי אינטרנט וטלוויזיה רשמה סלקום עלייה בכמות המנויים ובהכנסות.
את הרבעון הראשון של השנה מסיימת סלקום עם 266 אלף מנויי טלוויזיה, עלייה של כ-7,000 מנויים לעומת סוף הרבעון המקביל.
באינטרנט הצליחה סלקום לגייס 29 אלף מנויים (נטו) במהלך השנה – כך שלחברה יש 358 אלף מנויי אינטרנט. מתוכם, כ-280 אלף מנויים בסיבים אופטיים – עלייה של 76 אלף לקוחות לעומת סוף הרבעון המקביל ב-2023. ההכנסות של סלקום משירותים במגזר הנייח טיפסו ב-4.2% ל-344 מיליון שקל.
הזינוק המשמעותי ביותר בתוצאות של סלקום הוא במכירות ציוד הקצה – הסלולר והנייח. סך ההכנסות של הקבוצה במכירות ציוד הקצה הסתכמו ב-371 מיליון שקל ברבעון הראשון, זינוק של 30% ביחס לרבעון המקביל בשנה שעברה – ושיא של 11 שנה. הרווח ממכירות ציוד הקצה הסתכם ב-60 מיליון שקל, עלייה של 7.1% לעומת השנה שעברה.
את מכירות הקצה במגזר הנייד בסלקום מובילה החברה הבת קבוצת דינמיקה שבניהולו של אלי אדדי, שהצליחה לרשום רבעון חזק במיוחד עם הכנסות בגובה 283 מיליון שקל – עלייה של 23% ביחס לרבעון הראשון של השנה שעברה.
התוצאות של דינמיקה חזקות במיוחד לאור הקושי במכירות ציוד קצה בעולם ובישראל בפרט בשנה האחרונה – בשל עליות הריבית ובישראל גם השפעת המלחמה.