הוקלט באולפני המרכז לתרבות מונגשת
ההכשרה המוקדמת ביותר של דילן פילד לעולם ההייטק הקשוח נעשתה כבר בילדותו, ועל במת התיאטרון דווקא. "כילד השתתפתי בהצגה 'פיטר פן' והופעתי ב־20 הצגות שכללו טיסות ופעלולים", הוא אומר בריאיון ל"מוסף כלכליסט". "בזכות הניסיון הזה התקבלתי אחר כך לפרסומת של מיקרוסופט לווינדוס XP, שגם בה היה צריך 'לעוף'. אחרי שהפרסומת, שעדיין קיימת ביוטיוב, עלתה לאוויר, התחלתי לקבל תמלוגים, אלא שעם הזמן התשלומים הפסיקו להגיע – ורציתי להבין למה ומה קרה. התחלתי לקרוא מדורי כלכלה בעיתונים ולשאול מבוגרים, שהסבירו לי שבועת הדוט.קום התפוצצה, המניות יורדות וחברות טכנולוגיה מקצצות בהיקפי פרסום".
איך מגיע ילד חובב מתמטיקה למשחק על במה?
"פרט למתמטיקה מאוד אהבתי משחק, ואמא שלי תמכה בי גם בזה. וההתנסות במשחק הכינה אותי באופן לא צפוי לשני דברים. הראשון זה לדחייה: אחרי אודישנים אינסופיים אתה חושש פחות מדחייה, כי כבר חווית אותה והבנת שזה לא אישי, אלא קשור למשהו ספציפי מאוד שמחפשים. כך היה לי יותר קל בהמשך להתמודד עם דחייה של משקיעים. הדבר השני הוא שזה גרם לי להבין את המחזוריות בשוק המניות".
ההכשרה המוקדמת לעולם היזמות הטכנולוגית עלתה יפה. פילד (33), שהקים בגיל 20 עם חברו ללימודים באוניברסיטה את חברת הסטארט־אפ פיגמה (Figma), הוא היום מיליארדר ואחד הצעירים הנחשבים בתעשיית ההייטק האמריקאית. פיגמה מפתחת כלי עיצוב מבוססי ענן, שמיועדים בעיקר לעיצוב ממשקים דיגיטליים כגון אתרים ואפליקציות. בתוך זמן קצר היא הפכה ללהיט בקרב מעצבים צעירים, שהקימו מעין קהילות שמכונות FOF - חברים של פיגמה. הקהילה הישראלית, אגב, היא אחת הראשונות בעולם שקיימה אירועים סביב התוכנה עוד ב־2018.
ההצלחה העסקית והכלכלית הגדולה היתה אמורה להגיע כבר לפני שלוש שנים, בספטמבר 2022, רגע לפני שפילד חגג 30 - אז ענקית תוכנות העיצוב אדובי הדהימה את העולם עם הכרזה על רכישת פיגמה בסכום אסטרונומי של 20 מיליארד דולר. אלא שהמהלך לא יצא בסופו של דבר לפועל בשל התנגדות רשויות ההגבלים העסקיים בארצות הברית ובאירופה. החברות ביטלו את העסקה ופיגמה שוחררה לדרכה העצמאית עם צ'ק פיצוי של מיליארד דולר. שלוש שנים אחר כך, ביולי 2025, פילד הנפיק את הסטארט־אפ הלוהט שלו בנאסד"ק לפי שווי של 20 מיליארד דולר. הילד שהמריא עם פיטר פן ומיקרוסופט נחת בהצלחה בבורסה האמריקאית.
"עולם העיצוב שונה מאוד מעולם התכנות, שהיום רבים חושבים שיוחלף על ידי הבינה המלאכותית. עיצוב כרוך בשלבים שבהם אנשים מנסים, חושבים על אפשרויות שונות, על שפה ויזואלית שונה, ורק אז מתכנסים לדבר הסופי. זה תהליך יצירתי, לא רק משהו פרוצדורלי כמו תכנות"
3 צפייה בגלריה


הנפקת פיגמה, יולי 2025. "אני אוהב את המשקיעים, אבל בלילות אני נשאר ער כדי לחשוב על המוצר ולא בהכרח על המספרים של המניה"
(Michael Nagle/Bloomberg)
צעיר מדי לניהול
את מוצר העיצוב הראשון שלה שחררה פיגמה לשוק ב־2017, אבל בתחילת הדרך המשקיעים לא התרשמו במיוחד מהחברה, גם משום שהמוצר סבל מלא מעט מחלות ילדות, אבל בעיקר משום שפילד עצמו נתפס בעיניהם כצעיר מדי שלא מתאים לניהול.
אלא שאז פרצה מגפת הקורונה, ואיתה צמח הבאזז הגדול סביב פיגמה. העולם עבר לעבוד מהבית ונזקק לכלים מבוססי ענן לכל דבר שנעשה קודם מהמשרד, ופילד והחברה שלו כבר היו שם. הכלים של פיגמה נבנו מראש לסביבת הענן והם מאפשרים עבודה משותפת של מעצבים ומפתחים על קובץ אחד בזמן אמת, ללא צורך בהתקנה מסובכת. זה היה ניעור משמעותי לתחום מיושן יחסית שבו שלטה אדובי, שלא בכדי ניסתה לרכוש את החברה הצעירה ולקצר את הדרך לעולם הענן. לפי דיווחים בארצות הברית, אפילו קמפיין הנשיאות של ג'ו ביידן, בעיצומה של המגפה, עבר לשימוש בלעדי בכלי העיצוב של פיגמה. גם כשב־2020 לקימברלי קלארק נגמר כל מלאי נייר הטואלט בארצות הברית בגלל ההתנפלות ההיסטרית בתחילת הקורונה, היא עברה להשתמש בתוכנות של פיגמה כדי לבנות טיוטות חדשות ולחדש את המלאי.
הבום הזה הפך את פיגמה מסטארט־אפ קטן יחסית, שמנוהל על ידי נער שנשר בינתיים מהאוניברסיטה, לאחד השמות החמים ביותר בעמק הסיליקון. כיום 95% מחברות פורצ'ן 500 משתמשות במוצרים של פיגמה אבל החברה זוכה לפופולריות רבה גם מחוץ לארצות הברית (שאחראית רק ל־50% מההכנסות), ויש לה 13 מיליון משתמשים פעילים ייחודיים בחודש. המשתמשים הללו הפכו כמעט לכת מעריצים, וביום המסחר הראשון המניה זינקה ב־250% (!), הקפיצה הגבוהה בהיסטוריה. ההתלהבות הביאה את שווייה של פיגמה מ־20 מיליארד דולר ל־68 מיליארד דולר, אבל אז אנליסטים ומשקיעים בוול סטריט נברו לעומק במספרים שלה, והבינו שמבחינה עסקית יש לה עוד הרבה עבודה. החברה אומנם מציגה צמיחה מהירה, אבל כמו הרבה חברות סטארט־אפ גם הפסדים גדולים - והשווי בבורסה צנח בחזרה לכ־20 מיליארד דולר. ההסבר העיקרי לירידת השווי הוא הבינה המלאכותית, שמאיימת פשוט לייתר חברות תוכנה. מה שהענן עשה לחברות הוותיקות, בעיקר מאז שנות הקורונה, ה־AI עושה כיום לדור הענן. במקרה של פיגמה, נושפים בעורפה כלי עיצוב ובניית מצגות פופולריים כגון Canva ו־GAMMA, גם אם בשלב זה עוד לא מדובר בתחרות ישירה.
מאז ההנפקה הרגשתם את הלחץ על המניה. האם זה מבטא חשש שתאבדו את הפופולריות כי אתם "זקנים" לעומת דור ה־AI?
"אמרנו למשקיעים במהלך ההנפקה, ולאורך כל ה'רוד שואו' בדרך אליה, שאנחנו חושבים ש־AI חשוב מאוד ושנעשה מיזוגים ורכישות, אז אני לא חושב שמישהו מופתע. משקיעים היום שואלים לא מעט שאלות גם לגבי החברות שנולדו לתוך ה־AI (מכוּנות AI native), כי זה שאתה בא מתוך ה־AI לא בהכרח אומר שאתה תהיה המנצח בתחום.
"עולם העיצוב שונה מאוד מעולם התכנות, למשל, שהיום רבים חושבים שיוחלף לחלוטין על ידי הבינה המלאכותית. עיצוב כרוך בשלבים שבהם אנשים מנסים, חושבים על אפשרויות שונות, על שפה ויזואלית שונה, ורק אז מתכנסים לדבר הסופי. זה תהליך יצירתי, לא רק משהו פרוצדורלי כמו תכנות. יש לנו עוד הרבה מה לשפר במוצר שלנו, אנחנו לא סיימנו. ורק ממה שראיתי אחרי ההשקה של ג'מיני 3 (מודל ה־AI המתקדם של גוגל, שהושק לפני חודש) אני מבין שהוא מסוגל לעשות בתחום הגרפי הרבה יותר ממה שדמיינתי שאפשרי, ומוקדם יותר ממה שציפיתי. כשניסיתי אותו היה לי ברור מיד שזה מדהים".
בשנה האחרונה הפכתם מסטארט־אפ לוהט לחברה ציבורית שמאכזבת את המשקיעים. בדיעבד אתה מרוצה מכך שבחרתם בהנפקה?
"בינתיים, כמנכ"ל, אני מרגיש שלהיות חברה ציבורית זה די דומה ללהיות חברה פרטית, חוץ מהעובדה שצריך להתכונן כל רבעון לפרסום דו"חות כספיים. אני אוהב את המשקיעים, הם אנשים חכמים, אבל אני בסופו של דבר נשאר ער בלילות כדי לחשוב על המוצר ולא בהכרח על המספרים. בזמני הפנוי אני לא רואה טלוויזיה, אלא רק מנסה 'לפרוץ' את המודלים של AI. אני רוצה להבין ולדעת הכל על איך הם עובדים, רק כך אפשר להבין איך לעשות איתם יותר דברים. גם עכשיו, מאז שהגעתי לישראל ואני בג'טלג, זה מה שאני עושה".
ומכל החקירות שלך, יש לך כבר תשובה לשאלה הגדולה שמעסיקה עכשיו את כולם: האם ה־AI הוא בועה?
"אף אחד לא יודע לאן הדברים הולכים. האופי של עקומה אקספוננציאלית הוא שאתה מקרין את הביקוש רחוק יותר עליה, אבל בשלב מסוים העקומה לא מחזיקה מעמד, ואז אנחנו קוראים לזה בועה. עכשיו אלון מאסק ואחרים מתחילים לדבר על כך שצריך להעביר את חוות השרתים לחלל, בין השאר כדי לא להחריף את בעיות האקלים בכדור הארץ. זה כמובן לא יקרה באופן מיידי, אבל כשהגרפים יתחילו לשקף מצב שבו כל כדור הארץ מרוצף בחוות שרתים, אז אנחנו כנראה נהיה בבעיה. מצד שני, גם אם עכשיו ייפסק כל המחקר הנוסף וההתקדמות ב־AI, היקף התוספת לפריון של עובדים והיכולת שלנו לעשות הרבה יותר כבר מקפיצים אותנו דרמטית קדימה".
"מלבד מתמטיקה מאוד אהבתי משחק, וההתנסות במשחק הכינה אותי לשני דברים. הראשון זה לדחייה, כי אחרי אודישנים אינסופיים אתה פחות חושש ממנה וקל יותר להתמודד עם דחייה מצד משקיעים. הדבר השני הוא שאחרי שירדה הפרסומת בהשתתפותי, הבנתי את המחזוריות בשוק המניות"
3 צפייה בגלריה


תיל. דחף את פילד לזנוח את לימודי מדעי המחשב באוניברסיטת בראון, והוא מעולם לא חזר אליהם
(צילום: Gage Skidmore/Reuters)
פתרון ה־AI הסתתר בישראל
באוקטובר האחרון השתמשה פיגמה בחלק מהכסף שקיבלה מאדובי (בינתיים התווספו לו עוד מיליארד דולר מההנפקה) כדי לרכוש את הסטארט־אפ הישראלי Weavy תמורת 200 מיליון דולר במזומן - הרכישה הגדולה והמשמעותית בתולדותיה. העסקה זכתה ללא מעט כותרות, משום שהיא אמורה להכניס את פיגמה לעולם ה־AI וגם מפני שהחברה הישראלית היא רק בת שנה, וגייסה קודם לרכישתה 4 מיליון דולר בלבד. התוכנית של פיגמה היא להקים בישראל מרכז מחקר ופיתוח שיתבסס על רכישת Weavy - היחיד שלה מחוץ לסן פרנסיסקו.
"הרכישה של Weavy מאוד שונה מכל מה שעשינו עד עכשיו ומאוד חשובה לנו", אומר פילד. "רוב הרכישות שלנו עד היום היו Acqui-hire, כלומר נעשו לשם קבלת צוות עובדים, אבל Weavy היא כבר עסק אמיתי. יש כאן בישראל בסיס כישרונות נהדר ואנחנו רוצים לבנות כאן יותר. אנחו מגייסים וכבר פתחנו שמונה משרות חדשות נוסף על 20 העובדים שמעסיקה Weavy".
המספרים נשמעים קטנים, אבל אלה הן העסקאות החמות והאופייניות היום בקדחת ה־AI. החברות הנרכשות הן סטארט־אפים שנולדו בעידן החדש שאחרי נובמבר 2022, הרגע המכונן של השקת ChatGPT: הן מעסיקות מעט עובדים ומתקדמות מהר בבניית מוצר ובמכירות ראשוניות בזכות יכולות הבינה המלאכותית. פיגמה, שלמרבה האירוניה חווה כעת בעולם ה־AI את מה שאדובי חוותה בעולם הענן, ידעה שהיא חייבת להוסיף רובד של בינה מלאכותית למוצרים שלה. ל־Weavy הישראלית, שמתמחה בפתרונות AI לעריכת וידיאו, כבר יש מוצר חרף גילה הצעיר, והיא אף החלה למכור אותו בחודשים האחרונים והכניסה לקופתה כמה מיליוני דולרים. היא הוקמה על ידי קבוצה של יוצאי פייבר ומנוהלת על ידי ליאור אלבק. המייסדים הנוספים הם יונתן אלומות (מנהל טכנולוגיות), יונתן גור־זאב (מנהל מוצר ראשי) ואיתי שיף (מנהל קריאייטיב ראשי).
איך מצאתם דווקא את Weavy, שהיא בסופו של דבר חברה ישראלית קטנה וצעירה מאוד? למה דווקא היא נבחרה כדי להוסיף רובד של AI לפתרונות שלכם?
"עקבנו אחר התחום במשך זמן רב עם צוות המיזוגים והרכישות שלנו, והתחלנו לשמוע הרבה דברים טובים על Weavy. כולם אמרו שהם אנשים מאוד חכמים וגם מתאימים לנו תרבותית, מה שמכנים אצלנו figmates. גם החזון והחשיבה שלהם מאוד מתאימים לנקודת המבט שלנו: אי אפשר להתעלם מ־AI, אבל גם אי אפשר לזרוק הכל לטובת ה־AI. הגישה היא היברידית. אתה משלב כלי AI במוצר, אבל מוסיף את הטעם האישי שלך, אתה מסמן את הכיוון".
המשקיעים שלכם לא אוהבים שאתם מפסידים כסף. אומנם פיגמה תעבור השנה לראשונה את רף ההכנסות של מיליארד דולר, אבל ההפסדים גבוהים ממיליארד דולר. השאלה היא האם האימוץ של AI יהפוך אתכם לרווחיים יותר או פחות?
"מי שמסתכל על שיעורי הרווחיות שלנו יכול לחשוב שאנחנו מפסידים הרבה, אבל אני לא רואה את זה כך. שיעורי הרווחיות ירדו כי אנחנו עדיין לא גובים תשלום עבור צד ה־AI של מוצר הליבה של פיגמה. אבל אנחנו מתכוונים לבנות תוכנית תמחור חדשה שאמורה לקזז את העלויות. בניגוד אלינו, Weavy כבר גובה תשלום מלקוחות, בייחוד עבור וידיאו וגרפיקה ברמה גבוהה. חלק מהאינטגרציה יהיה איחוד הפלטפורמה, כך שמשתמשים לא יצטרכו לשלם פעמיים אלא ישלמו פעם אחת עבור פלטפורמה אחת".
אז ממרחק הזמן אתה לא מצטער על כך שהעסקה עם אדובי נפלה?
"לא, ממש לא. אדובי היא חברה נהדרת שאני מכבד, ומובן שלא הייתי נכנס לעסקה אילו ידעתי שתיכשל. אבל למרבה המזל, שמרנו את הרגל על הגז במשך כל התקופה שבה היינו בתהליך עם אדובי, וכך לא עצרנו ולא נתקענו, כמו שקורה ללא מעט חברות במצבים כאלה. רבים שואלים אותי אם אדובי מתחרה בנו היום ועד עכשיו עניתי שממש לא. אבל באופן מפתיע, בערך בזמן שבו אנחנו קנינו את Weavy, הם השיקו מוצר שהולך גם בכיוון הזה. אבל שלנו כבר הרבה יותר בשל ומתקדם".
3 צפייה בגלריה


מייסדי Weavy (מימין): יונתן אלומות, יונתן גור־זאב, איתי שיף וליאור אלבק. "התחלנו לשמוע הרבה דברים טובים על Weavy. אמרו שהם חכמים ומתאימים לנו תרבותית, מה שמכנים אצלנו figmates"
(צילום: אביב פרסבורגר)
שנאת שוקולד ב־100 אלף דולר
התשובות של פילד לאורך הריאיון נוטות להיות פילוסופיות, על גבול המדע־בדיוני. הוא מפליג בתיאורים עתידניים, ובמשך השיחה שלנו בתל אביב הוא חוקר אותי, בין השאר, אם ראיתי, אהבתי וחשוב מכך הבנתי את סדרת הטלוויזיה "בעיית שלושת הגופים", שמבוססת על ספר המד"ב באותו שם.
הוא גדל כילד פלא, בן יחיד במשפחה יהודית אמריקאית ממעמד הביניים בקליפורניה. הוריו קראו לו על שמו של המשורר דילן תומס, ומאותו רגע לא הפסיקו לטפח אותו. "כמעט כל מה שהרווחנו הוצאנו על החינוך שלו", סיפר אביו בריאיון ב־2012. בגיל 6 פילד כבר פתר בעיות באלגברה, והוא מעיד כי בכל שנותיו בבית הספר היסודי השתעמם מאוד. לעתים קרובות היה יוצא מהכיתה ומחפש תעסוקה, "אהבתי לבלות זמן בעיקר עם השרת של בית הספר", הוא אומר. "אני לא יודע אם הייתי גאון, אני לא חושב, אבל כן הייתי מאוד סקרן. רציתי ללמוד כל מה שאפשר על מתמטיקה, כי זה מה שהכי עניין אותי באותה תקופה. לא הייתי יסודי בלימודים והיו לי הרבה חורים, ובמבט לאחור אני מבין היום שגם השרת בבית הספר שלי היה מאוד סקרן ואהב לחקור דברים. הוא עבד בעבודה הזאת כדי שיהיה לו זמן פנוי לפתור בעיות במתמטיקה ובפיזיקה".
"הילד היה תמיד קצת מוזר", ניסח זאת אביו של פילד באותו ריאיון. בגיל 13 החל דילן הצעיר ללמוד קורסים במתמטיקה באוניברסיטה, וההמשך המתבקש של הגיק בהתהוות היה לימודים בתיכון אוניברסיטאי עם מיקוד טכנולוגי, בניית רובוטים והקמת אתרי אינטרנט עבור חברים. אלא שהשינוי הדרמטי בחייו התחולל דווקא כשנטש את הלימודים האקדמיים. קצת לפני שמלאו לו 20 נבחר פילד לתוכנית "20 מתחת גיל 20" של היזם והמיליארדר האמריקאי פיטר תיל, מייסד Paypal והמשקיע הראשון בפייסבוק. התוכנית של תיל מעניקה 100 אלף דולר כדי לפתח רעיון טכנולוגי, אך מתנה את המענק בעזיבת הלימודים באוניברסיטה לשנתיים. כדי להתקבל לתוכנית היה צריך לחבר מאמר בנושא "מה רוב האנשים בעולם לא מבינים". פילד, ששונא שוקולד, כתב חיבור ארוך על כך שאנשים לא מבינים ששוקולד הוא דבר דוחה. והוא שכנע.
פילד עזב את לימודי מדעי המחשב באוניברסיטת בראון היוקרתית ברוד איילנד, ויחד עם חברו ללימודים איוון וולאס עבר לסן פרנסיסקו והקים את פיגמה. את התואר לא השלים עד היום, אבל הפך בעצמו למיליארדר, וכמו תיל ששיגר אותו למסלול הזה, גם הוא משקיע היום בסטארט־אפים ומשמש מנטור למנהלים צעירים.
בינתיים השוק אכזרי אל פיגמה. היית מוכן להתרסקות המניה בוול סטריט אחרי ההנפקה?
"ידעתי שהמניה תעלה ותרד, למרות שלא ידעתי את עוצמת התנודות. לפני ההנפקה ניסיתי לוודא שהצוות שלי יודע ומוכן לכך שמניות עולות ויורדות - וזה יכול להיות בגלל גורמי מקרו, או בגלל מה שקורה בשוק, או בגלל הצלחה או כישלון שלנו, או מכל סיבה אקראית. אני חושב שלטווח הארוך זה סיגנל מעניין, אבל בטווח הקצר, היומיומי, זה רעש. אנחנו מנסים להדגיש שנוכל לשלוט בתשומות ובתחזית לטווח הארוך על ידי עשיית הדברים הנכונים".














