סגור
רכב BYD
טנדר BYD Sahrk (צילום: יצרן)

BYD חושפת מוצר ראשון שבאמת עלול לעצבן את הממשל האמריקאי

יצרנית הרכב הסינית BYD חושפת טנדר ראשון, SHARK, בעל הנעת פלאג-אין הייבריד. החברה מתכננת לייצר את הטנדר במקסיקו כדי להימנע מהמיסוי הגבוה שארה"ב מתכוונת להטיל על רכבים מתוצרת סין 

יצרנית הרכב הסינית BYD חושפת טנדר ראשון - SHARK, כלומר כריש. לפי הנתונים הרשמיים שמפרסת BYD , ה-SHARK משתרע על אורך של 5,457 מילימטרים ולרוחב של 1,971 מילימטרים. גובהו הוא 1,925 מילימטרים, כלומר מדובר בטנדר שהוא מעט גדול מטנדרים נפוצים במה שמכונה בארה"ב שוק הטנדרים הקומפקטיים (כלומר הקולורדו של שברולט, הטאקומה של טויוטה והריינג'ר של פורד.
הטנדר של BYD אינו חשמלי מלא, אלא בעל הנעת פלאג-אין הייבריד, כלומר יש לו מנוע בנזין בנפח 1.5 ליטרים וגם מנוע חשמלי וסוללה שניתנת לטעינה משקע חשמל, מה שמאפשר לו לנסוע לטווח רשמי מרשים של 100 ק"מ (טענה זו טרם נבחנה במציאות) לפני שמנוע הבנזין נכנס לפעולה ומגבה את מערכת ההנעה החשמלית. המיקום ש-BYD בחרה לצורך השקת הטנדר החשמלי שלה הוא מקסיקו. לא סין בה BYD כבר שולטת בשוק, ולא אירופה בה BYD כבר הודיעה שתקים מפעל בהונגריה.
לבחירה של BYD במקסיקו להשקת הטנדר הראשון שלה יש משמעות פוליטית נפיצה במיוחד: השבוע הכריז הממשל האמריקאי על צעד שאינו אלא הכרזת מלחמה על תעשיית הרכב הסינית. הנשיא ביידן הודיע כי יטיל על מכוניות חשמליות סיניות (שכיום אגב כלל לא משווקות בארה"ב) מס קנייה בשיעור של 100%, צעד שנחשב הרבה יותר חמור מהצעד בו נקט טראמפ (שהטיל מס של 25%) שלא בדיוק ידוע כחובב של יצרני הרכב הסינים. הסיבות לצעד של ביידן ברורות: ה-UAW, ארגון עובדי תעשיית הרכב האמריקאים, נחשב לאחד מארגוני העובדים החזקים במדינה. זהו ארגון ששורשיו ויכולת השפעתו הפוליטית נטועים אי שם בשנות השלושים, כשפועלי היצור שיכלו להשבית את דטרויט הבינו את כוחם האדיר והשפעתם על הכלכלה האמריקאית – והתאגדו. כיום, UAW לוחץ על ביידן להעמיד מכשולים בפני יצרני רכב סיניים ש"מאיימים" על הכלכלה האמריקאית באמצעות מכוניות חשמליות זולות.
בחזרה לכריש של BYD: החשיפה במקסיקו אינה מקרית. ממשל ביידן אכן הטיל מיסוי אסטרונומי על מכוניות חשמליות שמיוצרות בסין, אבל לא על מכוניות שמיוצרות במקסיקו. ל-BYD כבר יש ראש חץ במדינה השכנה לארה"ב: יואן פלוס, או "אטו 3" כפי שהיא מוכרת בישראל משווקת במקסיקו זה שנה. כיום ארה"ב מקיימת הסכמי סחר חופשי עם שכנותיה מצפון ומדרום, כלומר קנדה ומקסיקו, והסכמים אלה כוללים יצור ויבוא של כלי רכב. מעשית, חלק מיצרני הרכב שמשווקים בארה"ב (וגם בישראל) מייצרים במקסיקו: טויוטה מייצרת שם את הטנדר הפופולרי שלה - הטאקומה וגם פולקסווגן, אאודי ומאזדה.
BYD אינה מייצרת כיום רכבים במקסיקו, אבל פרסומים נרחבים אודות מגעים להקמת מפעל במדינה נפוצו בתקשורת המקומית במהלך החודשים האחרונים וסביר להניח שהממשלה במקסיקו מחזרת אחרי BYD שיכולה להקים בה מפעל שגם ייצא לשוק האמריקאי וגם ייצא לדרום אמריקה. אם BYD תייצר טנדרים במקסיקו היא תייצר "מסלול עוקף מיסוי מגן" בדיוק כפי שעשתה בהונגריה כשהכריזה על פתיחת מפעל במדינה שהייצור בה מאפשר הימנעות מהטלת מסי מגן על ידי האיחוד האירופי.
כיום בארצות הברית, טנדרים הם הנישה הלוהטת ביותר בשוק. סביר להניח שבשוק האמריקאי השמרני, טנדרים ימשיכו להיות הרכבים הנמכרים ביותר לפחות בחמש השנים הקרובות. מבחינת BYD, טנדר חדש שייוצר במקסיקו אומנם אינו מיועד לכבוש את השוק האמריקאי, אבל כן מיועד לסמן שהיצרנית הגיעה. מבחינת הלקוחות בארה"ב, אם יצרן רכב יכול לייצר טנדר, כזה שיעמוד בפקקים של לוס אנג'לס וגם יסע בשטח במונטנה, סימן שהוא יכול לייצר כל סוג אחר של רכב בהצלחה. המסע של BYD בארצות הברית כנראה רק מתחיל.