סגור
יונדאי איוניק 6
יונדאי איוניק 6 (צילום: יצרן)

ניתוח
לא בכל מחיר: למה מכונית חשמלית לא מתוצרת סין עולה רבע מיליון שקל?

הנהירה אחרי חידושים וגימיקים כבר לא משפיעה על הלקוח הישראלי שהופך לשקול יותר ומעדיף תמורה טובה לכסף. לכן, קשה להבין היכן יבואני הרכב החשמלי הלא סיני ימצאו את עצמם בהמשך השנה אם ימשיכו למכור מכוניות שמחירן נושק לרבע מיליון שקל

בתקופה האחרונה, מי שמעוניין לרכוש מכונית משפחתית חשמלית שאינה סינית - כמעט ולא יכול למצוא רכב סביר שיעלה פחות מרבע מיליון שקל. בשוק הרכב הישראלי "מכונית משפחתית" יכולה להיות רכב כביש-שטח כדוגמת סקודה אניאק, מכונית האצ'בק, כמו יונדאי איוניק 5 או סדאן, כמו יונדאי איוניק 6. מה שבטוח שמכוניות חשמליות משפחתיות לא סיניות מתקרבות באופן מבהיל לרף רבע מיליון השקלים.
הסיבות לכך מגוונות: מהיצע מצומצם ועד לעניינים שקשורים למיצוב. אבל לפני הכל כדאי להתייחס לפיל הלבן בחדר: טסלה. המכוניות שלה זולות ביחס לשאר. טסלה 3 מתחילה ב-221 אלף שקל. מודל Y מתחיל ב- 236 אלף שקל. ואז יש את כל השאר:
מחירה של פולקסווגן ID 4 היה לפני שלושה חודשים כ- 215 אלף שקל. כעת מדובר ב- 235 אלף שקל לדגם הבסיסי. יונדאי איוניק 5 לא התייקרה, אבל בגרסת הבסיס שעולה 214 אלף שקל אין מלאי – מה שמותיר את הלקוחות עם גרסה שמחירה הרשמי הוא 249 אלף שקל (כעת יש עליה הנחה של 6,000 שקל). איוניק 6 מתחיל ב- 214 אלף שקל. בסקודה, האניאק שעלה כ- 214 אלף שקל עולה כעת 254 אלף שקל. בטויוטה מצליחים להחזיק את מחיר BZ4X ברמת 2023 – אבל המחיר מתחיל ב-246 אלף שקל. מחירה של קיה 6 EV מתחיל ב- 237 אלף שקל, לגרסה הבסיסית.
בחלק מן הדגמים עליית המחיר מבטאת את עליית מס הקנייה של תחילת השנה. במקרים אחרים, יבואני הרכב גם משתחררים מן הקונספט שבשנה שעברה כפה על שוק הרכב הישראלי יישור קו עם מחירי טסלה. כזכור, אשתקד סקודה אניאק עלתה בערך כמו יונדאי איוניק 5, כלומר רכב כביש שטח עלה בערך כמו מכונית האצ'בק. בשוק שהיה בחיתוליו והלקוחות בו רצו כל מכונית ובלבד שתהיה חשמלית, יבואני הרכב הסכימו "לבלוע את הצפרדע" ולתמחר את המכוניות במחירים כמעט זהים. אבל לא לעולם חוסן ומטבע הדברים, אי אפשר לתמחר רכב כביש שטח גדול כמו מכונית האצ'בק. ומעבר לכך יש שיקולי מיצוב: כשמותג כמו פולקסווגן או סקודה חודר לפלח שוק חדש ניתן להבין מדוע המחיר קרוב מאוד לזה של הקוריאנים, אבל מבחינה מיצובית, קשה לדמיין מצב בו קונספט כזה מחזיק לאורך זמן – מה שכמובן גורר התייקרויות.
האם המצב הזה יוכל להחזיק לאורך זמן? בימים אלה כבר יש הנחות בקיה. גם ביונדאי, יש מבצעי מימון וטרייד אין, אבל כל אלה לא יכולים להסתיר את העובדה שרוב המכוניות החשמליות המשפחתיות שאינן סיניות עולות כמעט רבע מיליון שקל.
מעבר לכך, רכבים שאינם חשמליים התייקרו אף הם. מחירה של מכונית משפחתית היברידית כמו טויוטה קורולה או יונדאי אלנטרה הוא כ- 170 אלף שקל. אם נבחר בקיה ספורטאז' נקבל עודף מ- 180 אלף שקל. טויוטה ראב 4 היברידי עולה 208 אלף שקל.
והנה עוד בעיה: כיום חלק גדול מהצרכנים בישראל רוצים שהמכונית שלהם תהיה "סמארטפון על גלגלים". אלא שהרכבים של סקודה, פולקסווגן או יונדאי לא מבוססים על גימיקים, מוזיקה או אפקטים ובישראל זו בעיה, וקשה להצדיק פער של כ- 40 אלף שקל בין רכב כביש שטח היברידי לבין רכב חשמלי כשבסופו של דבר שניהם משמשים כרכב משפחתי ותו לא. על אחת כמה וכמה כאשר מדובר במכוניות משפחתיות: פער של מעל 50 אלף שקל כדי לחסוך בשנה 10,000 שקל הגיוני עבור לקוחות חדשניים. לקוחות שרק מחפשים מכונית משפחתית טובה ולא גימיק, יתקשו למצוא היגיון בפערי המחיר.
העובדה שכיום רכב חשמלי טוב שאינו סיני משאיר עודף קטן מרבע מיליון שקלים רק מדגישה את היתרונות של הסינים: למי שמחפש מכונית האצ'בק עמוסה גימיקים יש את זיקר X ב- 185 אלף שקל. מי שמחפש האצ'בק משפחתית יעדיף את אטו 3 בכ- 170 אלף שקל. ה- SEAL המצוינת עולה 217 אלף שקל- וזו כבר מכונית סינית שבקלות מביסה מתחרים מערביים.
לסיכום: הלקוחות כיום לא מחפשים רק את החדשנות אלא הופכים לשקולים יותר. הם חוששים ממס נסועה, עושים חשבון על כל שקל, לא מושפעים משיקולי גודל מסך ומתעקשים על תמורה טובה לכסף. במקרים כאלה, קשה מאוד להבין היכן יבואני הרכב החשמלי הלא סיני ימצאו עצמם בהמשך השנה אם ימשיכו למכור מכוניות חשמליות שמחירן מגרד רבע מיליון שקלים. בענף הרכב הישראלי, הורדות מחיר רשמיות הן נדירות ועובדה זו תהיה בעייתית מאוד בפלח השוק של "מכוניות הרבע מיליון". לכן סביר להניח שהמבצעים הם השלב הראשון. בהמשך יגיעו גרסאות מופחתות אבזור, או לסירוגין הטריק שיבואני הרכב אוהבים: מיתוג מחדש של רכב כ"פרמיום טק" או "יוקרה"- מה שיצדיק את המחיר. אבל בכל מקרה, כנראה שהמצב אליו הורגלו הישראלים ב 2022, של "מכירת זכות הזמנה לאיוניק 5" לא יחזור על עצמו.