סגור
התקנת מצלמות מהירות ב נתיב תחבורה ציבורית רחוב מרמורק תל אביב
מצלמות מהירות מותקנות (עמית שעל)

מספר הדוחות יוכפל? כך יפעלו מצלמות המהירות החדשות

250 מצלמות חכמות יגיעו ב-2027 ויעקבו אחריכם על פני קטעי כביש שלמים. לא תוכלו להאט לפניהן -  וגם לא תוכלו לזהות אותן בקלות

בשבוע שעבר נחשף ב"כלכליסט" אירוע משמעותי שישפיע על חייהם ובעיקר על כיסם של מאות אלפי נהגים אשר נוסעים בכבישי ישראל: משטרת ישראל יצאה למכרז להתקנה של מערכת אכיפה חדשה של "מצלמות מהירות ממוצעת" כלומר מצלמות מהירות חדשות. מצלמות המהירות הקיימות, כלומר מצלמות א' 3 – או "העמודים הכתומים" מתקתקות דוחות לנהגים זה 13 שנים.
נתונים אודות היקף הדוחות שהן מייצרות - קשה מאוד למצוא, אבל פה ושם צצים נתונים. לדוגמה: אשתקד רשמו המצלמות 170,035 דוחות, מספר נאה בהתחשב בעובדה שמדובר במערכת וותיקה שלא מעט נהגים מכירים היטב את מיקומי המצלמות שלה ומסתייעים באפליקציות סלולאריות. אפשר לומר ב"חשבון סנדלרים" פשוט, שהמערכת החדשה תייצר יותר דוחות רק בגלל היותה יותר חדשה ויותר מתוחכמת, שלא לדבר על העובדה שנהגים רבים עדיין לא נחשפו אליה וכנראה שיחשפו כאשר הדוחות מהמערכת החדשה יגיעו לביתם.
כיצד המערכת החדשה פועלת?
המערכת מבוססת על טכנולוגיית LPR, כלומר זיהוי לוחית רישוי של רכב. עיקרון ההפעלה פשוט: מצלמה אחת בתחילת קטע כביש מזהה את הרגע בו הרכב נכנס אליו. מצלמה שניה בסוף קטע הכביש מזהה את הרגע בו הרכב סיים את הנסיעה בקטע. חישוב של כמה זמן נדרש לעבור את קטע הכביש מניב את מהירותו הממוצעת של הרכב. מדובר בחישות מתמטי. לדוגמה: אם רכב עבר קטע כביש באורך קילומטר אחד תוך 25.7 שניות סימן שהוא נסע במהירות 140 קמ"ש. אם את אותו קילומטר הרכב עבר תוך 55.4 שניות - סימן שהוא נסע במהירות 65 קמ"ש.
מה ההבדל בין המערכת הנוכחית והמערכת החדשה?
מערכת א 3 היא מערכת מיושנת, שאמצעי המדידה שלה פשוט: כאשר הנהג חולף על פני מצלמה הוא חולף במקביל על שני פסי מתכת בכביש. פסי המתכת קבועים באספלט והמרחק ביניהם הוא בערך מטר. המערכת מחשבת את פרק הזמן שחלף בין המעבר על פס המתכת הראשון והשני ואם הרכב נוסע מהר - המצלמה מצלמת. כך ניתן להאט לפני המצלמה ולתת גז אחריה. המערכת החדשה מבוססת על מדידה של מהירות על פני קטע כביש.
מתי זה יקרה?
לפי מסמכי המשטרה, התהליך לבחירת הספק אמור להימשך עד שלהי ינואר הקרוב, כלומר סביר להניח שאחרי בחירת הספק יתחיל תהליך ההתקנה. התהליך אינו עניין של מה בכך: מערכת המצלמות החדשות דורשת תחזוקה, חומרה נרחבת המיועדת לתעד את פרטיהם של מיליוני נהגים ותוכנה בהיקף משמעותי. לכן סביר להניח שאם הזוכה יבחר אי שם במהלך מחציתה הראשונה של השנה, את המצלמות החדשות נראה בכבישי ישראל אי שם ב-2027.
האם המערכת תהיה ייחודית לישראל?
לא. מערכות מדידת מהירות ממוצעת פועלות כיום בבריטניה, הולנד, אוסטריה, בלגיה, אפילו בכוויית ובאיראן. משמע לא צריך לפתח מערכת ייחודית לישראל.
האם ניתן "לעבוד" על המערכת?
עקרונית כן. אבל זה מבזבז זמן. למשל, אם במהירות גבוהה לוקח 25 שניות לעבור קילומטר ובמהירות נמוכה נדרשות 55 שניות - אז כל מה שצריך הוא לעצור באמצע הדרך ל-30 שניות. במדינות בהן מערכות אכיפת מהירות ממוצעת מותקנות כך שהן מודדות קטעי כביש ארוכים, למשל איטליה, לא נדיר למצוא בצד הדרך פרארי שהנהג שלה "במקרה" עצר להפסקת סיגריה של חמש דקות. אבל רוב הישראלים לא יוצאים לנסיעות הנאה בפרארי אלא רק רוצים להגיע למחוז חפצם בזמן, ולכן עצירה באמצע הקטע הנמדד פשוט תהיה בזבוז זמן.
כיצד ניתן לדעת היכן המצלמות החדשות?
כרגיל, אמצעי אכיפה שנכנסים לישראל, מאקדחי לייזר (שגם לפני שינוי) ועד למצלמות מהירות ממוצעת הם בדרך כלל כאלה שכבר עבדו כמה שנים בעולם. וזה אומר שבעולם פותחו אמצעי נגד. במקרה של המצלמות, האמצעי החוקי היעיל ביותר הוא אפליקציות. משתמשי ווייז באירופה יכולים למשל לקבל התראות לפני קטעי כביש בהם מתקיימת מדידת מהירות ממוצעת.
כמה מצלמות יהיו?
לפי מסמכי ההצטיידות של משטרת ישראל, הצעת המחיר למערכת החדשה מתייחסת ל-250 מצלמות. אבל מסמכי משטרת ישראל גם מדגישים שמדובר בנתונים שהם בגדר אומדן בלבד, משמע יכול להיות פחות מצלמות או יותר מצלמות. רק לשם השוואה, בדיון שהתקיים השנה בכנסת נחשף כי בישראל פועלות כיום פחות מ-100 מצלמות. והמצלמות האלה יצרו בשנת 2024 כ-170 אלף דוחות. כלומר לא יהיה זה הימור להניח שהמצלמות החדשות ייצרו למדינה הרבה יותר דוחות.
אוקיי, יש מצלמות חדשות, מה מעמדן החוקי?
כמו בכל הליך מכרזי אחר לאמצעי אכיפה, המערכת החדשה תצטרך לעבור תהליך של אישור חוקי. במקרה של מצלמות א 3- משטרת ישראל המשיכה לייצר דוחות גם בזמן שאמינות המצלמות עמדה למבחן אחרי שבהליכי האישרור שלהן נפלו לא מעט פגמים ונושא מהימנותן הועמד לא אחת בספק.
אם אקבל דוח בעתיד - יהיה ניתן לערער?
כמובן. ובהצלחה. כמו בכל דוח מצולם, נהגים יוכלו להתבונן בצילום של רכבם ולטעון לחפותם. אבל המערכת החדשה לא תקל עליהם. במערכת הנוכחית שמבוססת על רכב שעבר על פסי המתכת בכביש הנהג יכול למשל לבחון את הצילום ולגלות שממש בשניה שנסע בשלווה במהירות 60 קמ"ש עקף אותו רכב אחר שנסע במהירות 160 קמ"ש. ושניהם תועדו במצלמה. אבל המערכת החדשה תהיה מסוגלת לברור מכונית ספציפית בנתיב בכביש של עד ארבעה נתיבים. כלומר להתמקד רק במכונית אחת שנוסעת מהר בכביש ארבע נתיבי.
איך נבחין במצלמות החדשות?
המצלמות הנוכחיות, לפחות ברובן, צבועות בכתום. בבריטניה למשל מצלמות מהירות ממוצעת צבועות בצהוב. המפרט של המצלמות החדשות ואמצעי ההתקנה שלהן לא מפרט צבע ספציפי. ובנוסף, הוראות ההתקנה קובעות שיהיה אפשר להתקין אותן בשפע של מקומות: על רמזורים, גשרים, עמודים בגובה ארבעה מטרים ועוד. כלומר יתכן למשל שנהג יחפש את העמוד ויאט לפניו בידיעה שהוא נכנס לקטע כביש בו המהירות הממוצעת נמדדת, אבל לא ישים לב שלמעשה מצלמה שתלויה על גשר כבר תיעדה את כניסתו לקטע הכביש. ראו הוזהרתם.