סגור

בלעדי
התוכנית שתגביל את יבוא המכוניות המזהמות לישראל נחשפת

מס הקנייה הגבוה בשיעור של 83% לא מונע מהישראלים לרכוש כלי רכב מזהמים, ולכן בוחנים כעת משרדי הממשלה תוכנית אלטרנטיבית. במסגרת התוכנית יוגבל שיעור המכוניות המזהמות שיוכלו יבואנים לייבא מתוך כלל היבוא שלהם. הנפגעים המרכזיים: היבואנים של חלק מכלי הרכב האמריקאיים ויבואנים של מכוניות יוקרה מיוחדות

מספר משרדי ממשלה בוחנים בימים אלה תוכנית חדשה אשר תגביל את יבוא המכוניות המזהמות לישראל על סמך מכסת מדרגות זיהום, כך נודע ל"כלכליסט".
העיקרון אשר עומד מאחורי התוכנית החדשה פשוט. כיום כל המכוניות החדשות אשר מיובאות לישראל מדורגות לפי קבוצות זיהום אשר נקבעות מ-1 עד 15. מכונית בקבוצה 1 היא מכונית נקייה (כלומר חשמלית), ומכונית בקבוצה 15 היא המכונית הכי מזהמת. לדוגמה סקודה אניאק ממוקמת בקבוצה 1, ואילו ג'יפ רנגלר גלדיאטור ממוקם בקבוצה 15.
1 צפייה בגלריה
מיצובישי אאוטלנדר Luxury TTH
מיצובישי אאוטלנדר Luxury TTH
מיצובישי אאוטלנדר. נמצא בקבוצת הזיהום הגבוהה
(צילום: עמית שעל)
מס הקנייה אשר מוטל בישראל על המכוניות החדשות נקבע בהתאם לקבוצת הזיהום שבה נמצאת המכונית. על מכונית בקבוצה 1 מוטל מס קנייה בגובה 10%, ואילו על מכוניות בקבוצה 15 מוטל מס הקנייה המלא 83%.
חשוב לציין שבקבוצה 15 ניתן לייבא כל מכונית מזהמת, כלומר שיעור מס הקנייה שמשלם מי שמייבא מכונית אשר פולטת 300 גרם של פחמן דו-חמצני אינו שונה משיעור מס הקנייה שמשלם מי שמייבא מכונית שפולטת 280 גרם של פחמן דו-חמצני.
עקרונית ניתן לשער שבשיטה כזאת הלקוחות יירתעו מלקנות מכוניות מזהמות, אבל לא כך. בפועל הלקוחות רוכשים גם לא מעט מכוניות מזהמות ופשוט משלמים את מס הקנייה הגבוה, או מפני שהפרוטה מצויה בכיסם או מפני שהיבואן "בולע" לכיסו חלק מן העלות של מס הקנייה הגבוה על הרכב המזהם.

בפני היבואנים יוצבו יעדים מדורגים

כעת, כאמור, נבחנת תוכנית חדשה על ידי מספר משרדים, שבמסגרתה יוצבו ליבואני הרכב יעדים מדורגים, כלומר יבואנים יוכלו לייבא מתוך סך היבוא שלהם רק כמות מסוימת של מכוניות לפי קבוצות זיהום. לדוגמה אם בשנה יבואן רכב יודע שהוא ייבא כמות מסוימת של מכוניות, רק 10% ממנה יוכלו לכלול מכוניות מקבוצת הזיהום הגבוהה ביותר.
אם מדובר במכוניות אשר משתייכות לקבוצות הנקיות יותר, אז יבואן הרכב יוכל לייבא מהן שיעור גבוה יותר מתוך סך המכירות הכולל. כמובן, יבואני רכב אינם יכולים לדעת כבר בתחילת השנה כמה מכוניות ימכרו ומאיזה סוג, אבל יבואני רכב כן מקיימים בתחילת שנה התייעצות עם היצרנים שהם מייצגים – ובהתאם לכך יוכלו לתת ליצרן הרכב קריאת כיוון בנוגע להיקף הדגמים הרצוי ליבוא – ולייצר "סל" יבוא של מכוניות שיורכב גם מדגמים נקיים וגם מדגמים פחות נקיים, כאשר הדגמים הנקיים יתפסו את רוב הסל.

יצרני הרכב האמריקאים צפויים להתנגד

לחוק ההסדרים האחרון נעשה ניסיון להכניס סעיף הקובע כי יבואני הרכב יצטרכו לייבא מכוניות בשיטה דומה לזו שנהוגה באירופה, כלומר לפי ממוצע זיהום מסוים. באירופה למשל הממוצע הוא 95 גרם של פחמן דו-חמצני למכונית.
כלומר אם יצרן רוצה למכור מכונית גדולה ומזהמת אשר פולטת 190 גרם של פחמן דו-חמצני, עליו למכור לצדה גם מכונית חשמלית אשר מסוגלת "להוריד את הממוצע" בחזרה ל-95 גרם של פחמן דו-חמצני. שיטה זו מטילה קנסות על יצרני הרכב שאינם עומדים ביעדים, אבל היא לא נכנסה בסופו של דבר לחוק ההסדרים, והוחלפה בהמלצה להקים צוות בין-משרדי אשר יעסוק בנושא, וככל הנראה אותה מכסת מדרגות נמצאת על שולחנו של צוות זה.
יש להדגיש שאם וכאשר שיטה כזאת אכן תצא לפועל בישראל, היא עשויה להערים קשיים על ענף הרכב הישראלי ולגרור לא מעט התנגדויות ברמה המדינית, למשל מצד יצרני רכב אמריקאים, שבחלקם אינם מצטיינים בייצור של מכוניות נקיות, ועלולים להתרעם על ההגבלה הכפויה עליהם.
מעבר לכך יצרני ההכנסות הגדולים של יבואני הרכב הם כלי רכב מזהמים, בעיקר רכבי יוקרה. יתרה מכך, השוק הישראלי פתוח גם לרכבים בתקינה אמריקאית, כלומר לא רק למכוניות של שברולט ופורד, אלא לכל מכונית אשר מיועדת לשיווק בארצות הברית. חלק גדול ממכוניות אלה, החל במיצובישי אאוטלנדר וכלה בקיה סלטוס, הן מכוניות משפחתיות שהטכנולוגיה שלהן אינה מוכוונת במובהק למנוע זיהום אוויר, ולכן הן נמצאות בקבוצות הזיהום הגבוהות.
מהלך כזה עלול להגביל משמעותית את היבוא של מכוניות בתקינה האמריקאית, ואפילו לייצר מצב בו יבואן רכב אשר מייבא רכב עממי ולצדו רכב יוקרתי (למשל כלמוביל, יבואנית מרצדס ומיצובישי) ימצא את עצמו בדילמה אם לייבא רכב שטח יוקרתי או מכונית משפחתית מזהמת, מה שמן הסתם יגרע דגמים עממיים מן השוק הישראלי.
יתרה מכך, שיטה כזאת בהחלט עלולה לפגוע ביבואנים שעיקר פרנסתם הוא יבוא של מכוניות יוקרה קיצוניות, למשל בנטלי או פרארי, שנכון להיום חלק ניכר ממרכולתן מבוססת על מנועים גדולים וחזקים.
מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה: "המשרד בוחן בימים אלה מספר אפשרויות לצמצום זיהום האוויר מכלי רכב, ובהן הצבה של יעדי יבוא ליבואני הרכב השונים. הנושא נמצא בבחינה ובבדיקה גם מול השותפים שלנו בממשלה".
משרד התחבורה בתגובה: "שרת התחבורה והבטיחות בדרכים ח"כ מרב מיכאלי מחויבת לצמצום הפגיעה באקלים ומקיימת שיתופי פעולה נרחבים עם שותפותיה ושותפיה בממשלה. הנושא מצוי בהליכי בדיקה ועבודה ויגובש על ידי צוות בין-משרדי שיוקם במסגרת חוק ההסדרים".