סגור
מפעל טסלה שנגחאי סין
מפעל טסלה בשנגחאי (צילום: Aly Song / Reuters)

מסר לממשלת סין? דיווחים: טסלה החלה בפיטורי עובדים במפעל בשנגחאי

יצרנית המכוניות החשמליות מעסיקה 20 אלף עובדים בג'יגה שנגחאי, המפעל הגדול ביותר שלה בסין; מספר המפוטרים אינו ידוע - וייתכן כי מדובר בתגובה ללחץ של גורמים בממשל הסיני לחדול ממדיניות ההוזלות שלה

טסלה החלה בהליכים לפיטורי עובדים במפעל שלה בשנגחאי, כך מדווחים אמצעי תקשורת בסין. מספר המפוטרים לעת עתה אינו ידוע - וכך גם הסיבה להם. יצרנית המכוניות החשמליות מעסיקה 20 אלף עובדים בג'יגה שנגחאי, המפעל הגדול ביותר שלה במדינה.
טסלה אינה יצרנית הרכב הראשונה אשר נוקטת צעדי צמצום בחטיבות הייצור של הרכב החשמלי: בחודש שעבר הודיעה פולקסווגן כי היא חווה האטה בביקוש לרכב חשמלי – ולכן תיאלץ לפטר חמישית מכוח העבודה במפעל באמדן (גרמניה) ולעצור לכמה שבועות חלק מקווי הייצור של רכבי פולקסווגן החשמליים. הסיבות לפיטורי עובדים בפולקסווגן עשויות להיות קשורות לחדירה של יצרני רכב סיניים לאירופה או לעובדה שרכבי פולקסווגן החשמליים הקיימים אינם אטרקטיביים דיים.
ואולם סיבות אלה אינן רלוונטיות לטסלה. עם זאת, לפי פרסומים בעולם, באחרונה החלו גורמים בממשל הסיני ללחוץ על היצרנית האמריקאית "ליישר קו" עם מתחריה ולחדול ממדיניות ההוזלות שלה שבמסגרתה מחירי המכוניות הרשמיים שלה נחתכים מעת לעת. ייתכן שהפיטורים הם איתות מצד טסלה לממשל הסיני שבהיעדר מחיר תחרותי - היא תידרש לקיצוצים כואבים.
טסלה נהנית כיום מיכולת ייצור מעולה כפי שמוכיחים נתוני המכירות החצי-שנתיים שלה (אלה אגב אינם מפרטים באיזה מפעל יוצרו הרכבים, נתון זה יופיע בעוד כמה שבועות בדו"חות החציון השני המלאים). ואולם לפי דיווחים, בכמה שווקי ליבה, בהם ארה"ב, נוצר מצב בו המלאי של רכב חשמלי שבידי דילרים (ובמקרה של טסלה - בידי החברה) עולה בהיקפו על מלאי רכבי הבעירה הפנימית, עקב הצטיידות יתר ספקולטיבית מתוך ציפייה להתנפלות של לקוחות שבחלק מהשווקים העולמיים עדיין אינה משמעותית בהיקפה.