סגור
מגרש מכוניות של שלמה סיקסט שלמה SIXT
מגרש מכוניות של שלמה SIXT (צילום: יריב כץ)

ההנחה נעלמה: מכוניות "יד ראשונה אפס קילומטר" נמכרות במחיר היבואן

מכוניות "יד ראשונה אפס קילומטר" נמכרות בדרך כלל בהנחה של 5%-10% ממחיר היבואן, ואולם מבדיקה בכמה חברות ליסינג עולה כי בחודשים האחרונים ההנחות בוטלו, ולעיתים המחירים אף גבוהים יותר ממחיר היבואן. מה הסיבה לכך?

חברות הליסינג החלו בחודשים האחרונים למכור מכוניות "יד ראשונה אפס קילומטר" במחירים זהים למחירי יבואני הרכב, כך נודע ל"כלכליסט".
מכוניות "יד ראשונה אפס קילומטר" הפכו בשנים האחרונות לערוץ הכנסה חשוב עבור חברות הליסינג וגופי הסחר הגדולים. מדובר במכוניות חדשות שנמכרות לחברות הליסינג ולגופי הסחר הגדולים בהיקפים גדולים ומוצעות לקונים בהנחה (בדרך כלל של 5%-10%), כאשר המכונית היא חדשה לחלוטין, אבל ברישיון שלה כבר רשומה יד. מכירה מסוג זה משתלמת לרוכשים שיודעים שהם יד שנייה ברישיון, אבל משלמים מחיר נמוך מהמחיר שיבואן הרכב גובה על מכונית כזאת באולם התצוגה.
מצב זה נוצר כתוצאה מהמחסור במכוניות חדשות אצל יבואני הרכב. מצב זה, שבו מוכרים שמחזיקים במכוניות מוכרים אותן במחיר גבוה ממחיר היבואן, נקרא באנגלית Markup והפך נפוץ בארה"ב במהלך השנתיים האחרונות, כאשר יצרני הרכב עושים כל שביכולתם כדי למנוע מסוכנויות ומוכרים נוספים אשר שמו ידיים על מלאים למכור את המכוניות במחיר גבוה יותר ממחיר היצרן הרשמי מחשש לפגיעה תדמיתית – אך לרוב ללא הצלחה.
כך, לדוגמה, כיום מלאי מכוניות ה"יד ראשונה אפס קילומטר" של AVIS ישראל כולל מיצובישי אקליפס קרוס ברמת גימור PANORAMIC אשר משווק ב"מחיר AVIS" של 171 אלף שקל. המחיר בסוכנות מיצובישי: 171 אלף שקל. מאזדה 2 ברמת הגימור "דינאמיק" נמכרת ב-AVIS ב-109 אלף שקל – כלומר ללא כל הנחה ממחיר היבואן, העומד גם הוא על 109 אלף שקל. גם יונדאי אקסנט "אינספייר" נמכרת על ידי AVIS במכירות "יד ראשונה אפס קילומטר" במחיר זהה ליבואן – 130 אלף שקל.
באופן מעניין, מכוניות חשמליות נמכרות אפילו במחיר גבוה ממחיר היבואן הרשמי. לדוגמה: באוויס מחירה של BYD ATTO 3 ברמת הגימור "דיזיין" הוא 167 אלף שקל, כלומר כאלף שקל יקר יותר ממחיר היבואן. בחלק מהמקרים מדובר בהנחה זעומה: כך למשל, בשלמה SIXT ניתן לרכוש קיה סורנטו "אורבן" מודל 2022 "יד ראשונה אפס קילומטר" במחיר 238,525 שקל, בעוד מחירו הרשמי ביבואנית קיה הוא 238,900 שקל, כלומר ההנחה עבור "יד ראשונה אפס קילומטר" היא 400 שקל בלבד.
להערכת גורמים בענף הרכב, מגמה זו של מכירת מכוניות "יד ראשונה אפס קילומטר" במחיר היבואן צפויה להימשך לפחות עד סוף השנה הנוכחית.