סגור
אוטובוס מתוצרת Yutong
אוטובוס מתוצרת Yutong (צילום: Shutterstock/ Liu xu)

סימני השאלה סביב ההשקעה התמוהה בצ'יינה מוטורס

אף שהיתה חלוצה ביבוא רכבים סיניים, לצ'יינה מוטורס שבבעלות יצחק קויפמן יש רכבים רבים שתקועים בנמל כבר שנתיים, זיכיונות רבים ליבוא רכבים שהחזיקה לזמן קצר ואיבדה, וסכסוך משפטי עם משקיע קודם. למרות כל זאת הופיעה לפתע קבוצה אמריקאית לא מוכרת שהשקיעה בה 90 מיליון שקל לפי שווי של 369 מיליון שקל. כל התהיות בדרך לעסקה 

בתחילת יוני הודיעה צ'יינה מוטורס הישראלית כי קבוצת FWD האמריקאית תשקיע כ־90 מיליון שקל בחברה, לפי שווי של 369 מיליון שקל, וכך תהפוך לבעלים של כ־25% ממנה. לכאורה עוד הודעה שגרתית, אולי אפילו איתות חיובי לשוק – אבל כשבוחנים את עסקיה של צ’יינה מוטורס מתעוררת השאלה כיצד התגלגלה חברה אמריקאית המתמחה בנדל”ן ובשירותי בריאות להשקעה ביבואנית רכבים ואוטובוסים מסין, איך נקבע השווי של החברה שלפיו התבצעה העסקה והאם חלק מכספי ההשקעה זרמו לתוך החברה או לכיסי הבעלים.
בעל החברה בצ'יינה מוטורס הוא איש העסקים החרדי יצחק קויפמן, שמחזיק ב־46.25% ממנה. מאג'י מוטורס שבבעלות Lanker Eastlink הבריטית – חברה שכל המידע שקיים לגביה מסתכם בתיאור כי היא "מספקת בסיס לפרויקטים בהשקעות על מנת שיצמחו למיזמים מצליחים" – מחזיקה ב־46.25% נוספים, ופרט למלל המשבח המוזכר, לא ניתן למצוא מידע על אודות החברה, מספר עובדיה, שנת ההקמה או הכנסותיה.
קויפמן עצמו נחשב לדמות מוכרת בקהילה העסקית בירושלים – ובעבר היה פעיל בליכוד, אם כי כיום הוא לא רשום עוד כפעיל במפלגה. קויפמן נחשב כיום מקורב לאביגדור ליברמן: ב־2022 חתם ליברמן על הסכם למניעת ניגודי עניינים שבו ציין מתוקף תפקידו אז כשר אוצר וכחבר ממשלה, כי יהיה מנוע מלטפל בעניינים הנוגעים למקורביו, בהם הראל ויזל, בעל השליטה ומנכ"ל קבוצת פוקס, המפיק ההוליוודי ארנון מילצ'ן, ולצד טייקונים אלה גם קויפמן, יבואן האוטובוסים הירושלמי.
4% נוספים מצ'יינה מוטורס מוחזקים על ידי אברהם מנלה, איש חסידות גור. מנלה אינו מומחה לאוטובוסים או לרכב חשמלי סיני, אלא משמש כמנכ"ל חברה קדישא תל אביב־יפו, ובין השנים 2007 ו־2016 כיהן כיו"ר דירקטוריון עזרה ובצרון (החברה העירונית של עיריית תל אביב־יפו העוסקת בשיפוץ מבנים). גם הוא נחשב מקורב לליברמן, שניסה להאריך את כהונתו בדירקטוריון חברת החשמל בזמן שכיהן כשר האוצר בממשלת השינוי, שתמה בספטמבר 2022. מנלה כיהן כדירקטור בחברת החשמל בין 2019 ל־2022.
2 צפייה בגלריה
יצחק קויפמן
יצחק קויפמן
יצחק קויפמן בזמן שהיה פעיל ליכוד. מסרו השנה רק 10 רכבים מסחריים
(צילום: סבסטיאן שיינר)
ובאשר למשקיעה, החברה האמריקאית FWD: גם במקרה זה מדובר בחברה שקשה ללמוד עליה הרבה מפרסומיה. הודעת צ'יינה מוטורס מציינת כי מדובר בחברה פעילה בתחומי הביטוח, הבריאות והנדל"ן. ניתן לצפות כי חברה שפעילותה העסקית כה משמעותית לא תקמץ במידע על אודות פועלה. בפועל, קשה למצוא באתר החברה מידע שיתמוך בטענות שמדובר בגוף עסקי רב־עוצמה: הוא אינו מפרט מי העומדים בראשה (לכלכליסט נודע כי מדובר בצמד יזמים יהודים מפלורידה), מתי הוקמה, כמה עובדים היא מעסיקה או האם מדובר בחברה שפועלת מפלורידה או מניו יורק, שם כתובתה רשומה. המידע היחיד המופיע באתר החברה כולל מילות שבח ופירוט לקוני של חזונה של החברה "להיות כוח משמעותי בהשקעות", ומציין כי היא פיתחה "מעל 5,000 נכסים נדל"ניים".

שני זיכיונות ליבוא

בחזרה לצ'יינה מוטורס: לפי נתוני משרד התחבורה, נכון לחודש הנוכחי החברה מחזיקה בשני זיכיונות ליבוא של רכבים: אחד הוא של מכוניות נוסעים ורכב מסחרי של יצרנית הרכב הסינית מקסוס, השני הוא של יצרנית האוטובוסים הסינית Rhodium. צ'יינה מוטורס היתה אמורה להיות חלוצה בתחום יבוא הרכב הפרטי. לפני חמש שנים, מספר המותגים הסיניים ששווקו בישראל היה זעום ויבואני הרכב הישראלים היו רחוקים מלהבין את הפוטנציאל הטמון במכוניות חשמליות: ג'ילי רק נכנסה לישראל ב־2021 וכך גם מקסוס, באמצעות צ'יינה מוטורס.
ואולם, במקרה הספציפי של מקסוס, הזיכיון של צ'יינה מוטורס מקרטע: ב־2024 הודיעו שתי יבואניות רכב, אוטו חן ו־UMI, כי הזיכיון ליבוא מקסוס נמצא בידיהן, במקביל לזיכיון המוחזק בידי צ'יינה מוטורס. היקף המסירות של שתי יבואניות אלה עומד, נכון למחצית הראשונה של 2025, על 604 רכבים. היקף המסירות של צ'יינה מוטורס השנה עומד על עשר יחידות בלבד של רכב מסחרי של מקסוס. מעבר לכך, בנמל אילת ממתינים כיום רכבים בלתי מכורים של צ'יינה מוטורס מדגמי מקסוס. הרכבים האמורים הגיעו לישראל לפני מעל שנתיים, ועדיין עומדים בשטחי הנמל בלי להימכר. הם אמורים להיות מפונים מהנמל במהלך השבועות הקרובים. לפי נתוני איגוד יבואני הרכב, השנה לא נמסרו בישראל אוטובוסים מתוצרת רודיום.

ניסיון נוסף לקבל מימון

בעבר החזיקה צ'יינה מוטורס רשימת מותגים יותר משמעותית: לפי רישומי משרד התחבורה המפרטים את מספר המותגים שבידי כל יבואן, במחצית הראשונה של 2023 צ'יינה מוטורס היתה רשומה כיבואנית של משאיות JAC הסינית. כיום הזיכיון ליבוא JAC נמצא בידי מכשירי תנועה ואוטומקס. באותה שנה החזיקה צ'יינה מוטורס בזיכיון יבוא יצרנית האוטובוסים הטורקית Guleryuz, אך גם זיכיון זה כבר אינו בידי החברה. לצ'יינה מוטורס היה זיכיון אוטובוסים נוסף: של יצרנית האוטובוסים יוטונג. הזיכיון של יוטונג הניב לצ'יינה מוטורס מאות הזמנות ב־2016, וכיום הוא נמצא בידי אלקטרה מוטורס, שבעצמה קיבלה אותו לאחר שהיה בידי כלמוביל.
זאת ועוד: למעשה לא מדובר בניסיון הראשון של צ'יינה מוטורס להשיג מימון לפעילות הרכב שלה. בשנה שעברה נתבעה החברה על ידי ניו קאר ליס מוטורס (בבעלות חיים גרמה וגבריאל כהן) בעקבות מו"מ שנוהל אשתקד בין החברות להקמת חברה משותפת שתייבא ארצה מכוניות של מקסוס ו"דגמים נוספים". לפי התובעת, היא נטלה 6.5 מיליון שקל כהלוואת בעלים לפני הקמת החברה המשותפת אך הכספים לא הוחזרו לה. צ'יינה מוטורס הגישה תגיעה שכנגד על סך של כ־5 מיליון שקל, ולפיה ניו קאר ליס הפרה את התחייבויותיה. ירידת הערך של מלאי הרכבים הוערכה על ידי צ'יינה מוטורס ב־4.2 מיליון שקל. התיק, שעודנו בדיונים בבית המשפט, נוגע לפעילות יבוא הרכב הפרטי של צ'יינה מוטורס, ולא לפעילות יבוא האוטובוסים.
מה שנראה על פניו כמו דשדוש עסקי, מעורר עתה תהיות לגבי המשקיע החדש – אך קשה לומר משהו עליו, על החלטת ההשקעה שלו או על השאלה לאן זורם הכסף המושקע. רק ימים יגידו אם מהלך זה ייטיב עם צ’יינה מוטורס, או אולי עם בעלי המניות שלה.
כלכליסט פנה אל קויפמן ואל קבוצת FWD והם בחרו שלא להגיב לכתבה.