סגור
רדיו AM ברכב
רדיו AM ברכב. 45 מיליון מאזינים בחודש בארה”ב (צילום: Lasse Johansson/Shutterstock)

הגל החדש: מי רוצה טסלה עם רדיו AM

אף על פי שאנחנו בעידן האפל קאר פליי והאנדרואיד אוטו, דווקא שידורי רדיו AM נמצאים כעת בארה”ב במוקד דיון ציבורי סוער. בצד אחד חוואים, רפובליקנים ושירותי החירום, ובצד שני יצרני הרכב החשמלי. והכל בגלל שבמכוניות חשמליות אין קליטה, מה שלא מפריע לרגולטור האמריקאי לדרוש מהיצרניות להתקין מקלטים. המלחמה תוכרע בקונגרס

לפני כמה ימים התרחש בקנדה השלווה אירוע אשר סוקר בהרחבה על ידי מספר גדול של אמצעי תקשורת: בל מדיה, ענקית תקשורת קנדית, הודיעה שתפטר 1,300 עובדים, מספר בלתי מבוטל גם במונחים של קנדה אשר מהווה 6% מכוח העבודה של בל מדיה. אבל מה שיותר מעניין היא העובדה שחלק משמעותי מן העובדים האלה יפוטרו עם סגירתן של שש תחנות רדיו גדולות.
לצד שש תחנות הרדיו האלה, בל מדיה הודיעה שתצמצם את פעילותה בשלוש תחנות רדיו AM נוספות. הרשת הקנדית לא לבד: דיסני רדיו, תחנת הרדיו של ענקית המדיה, הודיעה גם היא לפני כמה ימים על סגירה. בישראל הכותרות האלה לא ממש יגרמו למישהו להרים גבה: בעידן של פודקאסטים, קישוריות, אפל קאר פליי, אנדרואיד אוטו וכמובן גם תדר שידורי הרדיו אשר מוכר לכולם - FM - לתחנות רדיו שמשדרות ב־AM יש חשיבות מועטה, אם בכלל. אבל דווקא שידורי רדיו AM נמצאים כעת במוקד דיון ציבורי סוער, כאשר מצד אחד נמצאים יצרני הרכב החשמלי ומצד שני נמצאים חוואים, אמריקאים הרואים עצמם כ"פטריוטים" וגם שירותי חירום אמריקאיים.
אף על פי שהמונח "רדיו AM" מוכר היטב לכל מי שגילו מעל 40, בפועל מעטים יודעים במה מדובר: המונח העברי המדויק לשידורי AM הוא שידורי אפנון תנופה, או amplitude modulation, וזאת בניגוד לשידורי FM שמשמעותם היא "אפנון תדר" או frequency modulation. בשידורי FM עקרונית מה שמשתנה הוא תדר הגל הנושא. בשידורי AM הגל נשאר ללא שינוי. מבין שתי שיטות השידור האלה, לפחות בכל מה שקשור בתחנות רדיו מסחריות גדולות ובמיוחד בישראל, תדר FM שולט. אבל, תדרי AM נחשבים בארה"ב להרבה יותר מתדרי AM: כמו הרבה נושאים אחרים, מדובר כאן בעניין שמבחינת האמריקאים נוגע לחירויות שלהם: ההבדל העיקרי בין משדרי AM ומשדרי FM, לצד העובדות הטכניות, הוא העובדה שלשדר בטכנולוגיית AM זה הרבה יותר פשוט, והמשמעות היא שכל אמריקאי שיש לו הידע הטכני והממון וכמובן היכולת לעמוד בתקנות המקומיות יכול לפתוח תחנת רדיו משלו ולשדר כל מסר שיחפוץ. עובדתית, רדיו AM חי ובועט בארה"ב: לפי נתוני מדד נילסן, לרדיו FM יש 231 מיליון מאזינים בחודש בארה"ב. לרדיו AM יש 45 מיליון מאזינים.

1 צפייה בגלריה
רכב טנדר טויוטה toyota hilux
רכב טנדר טויוטה toyota hilux
אמריקה ה"אמיתית". כוללת כמה בירות זרוקות בחלקו האחורי של טנדר, ורדיו AM
(צילום: Ilia Donskikh/Shutterstock)

עד כאן הכל טוב ויפה: האמריקאים יכולים להקשיב לשידורי רדיו AM ככל שיחפצו - אלא שהם לא יכולים לעשות זאת במכוניות חשמליות: טסלה, ב.מ.וו, פולסטאר, וולוו ויצרניות נוספות פשוט לא מציעות במכוניות שלהן בכלל את האפשרות לקלוט רדיו AM. מדוע הן לא מאפשרות זאת? שתי סיבות: טכנית ומעשית. טכנית: מספר יצרני רכב טוענים שבכל מקרה רדיו אשר קולט שידורי AM אינו מתאים למכוניות חשמליות בגלל מבנהו של הגל (כלומר גל הרדיו) - משמע שידורי AM יופרעו במכוניות חשמליות והקליטה תהיה גרועה, לפחות לטענת היצרנים. ומבחינה מעשית, יש כאן גם עניין של חיסכון: כיום כל רכיב חשוב - ולפי פרסומים בארה"ב טיונר AM (כלומר מקלט) עולה בין 20 ל־30 דולר.
התגובה של הרגולטור האמריקאי לבעיה הזאת הייתה מפתיעה: מינהל הבטיחות בכבישים המהירים הפדרלי (NHTSA) מעוניין לחייב את כל יצרני רכב באשר הם להתקין מקלטי רדיו AM במכוניות שלהם, גם אם הן חשמליות וגם אם הן לא חשמליות, אבל ברור שהכוונה כאן היא למכונית חשמלית. וכך, הקונגרס האמריקאי החל לקיים דיונים על החובה להתקין מקלטי רדיו AM בכל המכוניות תחת הצעת החוק "am for every vehicle". יצרני הרכב מצידם נערכים להתנגד, אבל לא כולם: כאשר חקיקה בתחום זה החלה להתקדם, פורד הודיעה כמעט מיידית שהיא מתקפלת וממשיכה להתקין מכשירי רדיו AM במכוניות שלה. יצרני רכב אחרים כבר התאגדו גם הם תחת קבוצת לובינג אשר נקראת "ברית תעשיית הרכב החדשנית" אשר טוענת שרדיו AM אינו חיוני מכיוון שכיום יש אמצעי תקשורת אחרים שמחליפים אותו.
אבל מדוע מלכתחילה לצאת למלחמה על תדרי רדיו שלא בדיוק נקלטים בכל בית? לאמריקאים יש נימוקים משלהם, העיקרי שבהם הוא רשתות החירום והפחד התמידי של האמריקאים מפני קריסה של הסדר החברתי, טייפונים, הוריקנים ומלחמות. לפי הודעת הסוכנות הפדרלית לניהול מקרי חירום, שנמסרה בהקשר זה, "רדיו AM עם גנרטור גיבוי ואמצעי תקשורת נוספים מאפשרים שידור של אזהרות ואזעקות בכל תנאי אפשרי, גם אם כל מערכת אחרת, החל בטלוויזיה וכלה במדיה חברתית, תיפול". מה שכמובן מעלה את השאלה: מדוע שמישהו ייסע במכונית חשמלית לאנשהו במהלך אפוקליפסה?
המאבק על תחנות AM במכוניות הוא גם מאבק של אמריקה ה"אמיתית" אשר שוכנת מחוץ לניו יורק ולוס אנג'לס. מחוקקים שדנו בנושא החיוב להתקין מקלטי AM בכל מכונית ציינו רבות כי מקלטי AM מיועדים לאדם ה"אמיתי" ולא ליושבי הערים המסתמכים על מדיה חברתית, שלא יידעו מה לעשות כאשר האסון יגיע. שלא במפתיע, דיווחים רבים על חיוניותו של רדיו AM מתקשרים אצל האמריקאים לאסון לאומי: "כאשר מגדלי התאומים קרסו, לא היה אפשרי להשיג קליטה בשום מקום. לא היה אינטרנט והדבר היחיד שהיה זמין היה אות רדיו במכשיר נייד", הסבירה לאחרונה מרי סנדברג בויל, סגנית נשיא ומנכ"לית WGN, תחנת רדיו AM: "באזורי אסון, במצבים של טורנדו, מגדלי שידור סלולרי לא פועלים. טווח הקליטה של רדיו גדול בהרבה מטווח השידור של טלפון סלולארי וכך ניתן להגיע למי שזקוק לעזרה".
שלא במפתיע, קולה של אמריקה ה"אמיתית" לפתע גם נשמע חזק וברור בקרב חקלאים, כלומר מי שמגדלים עבור ארה"ב את המזון - וכמובן שיש גם היבטים של פגיעה בחופש הדיבור. "אם אתה חקלאי שמעביר את הרדיו בטנדר לתחנה המקומית שלך, גם אם אינה AM, זהו נושא חשוב לך", כתב נציג ארגון של מגדלי תירס באינדיאנה באתר הארגון. "אם AM ייעלם, FM ייעלם ישר אחריו וללא כיסוי אינטרנטי באמריקה הכפרית, מקור המידע החופשי שלנו יאבד".
בפועל, היעלמו של רדיו AM כנראה לא יהיה באמת אסון, אלא אם באמת ייווצר מצב שבו טייפון ינתק מיליוני בעלי רכבים חשמליים אשר יסתמכו על הרדיו ברכב להצלה. מה שיותר חשוב לאמריקאים המוחים נגדו הוא העובדה שחיסולו מייצג את היעלמו של משהו נוסטלגי שמבחינתם הוא "אמריקה האמיתית" שכוללת כמה בירות זרוקות בחלקו האחורי של טנדר. והעובדה שמבחינת האמריקאים רדיו AM הוא מאפיין אנטיתזה למכוניות חשמליות, כאן מדובר כבר בסוג של אקט אנטי פטריוטי או לסירוגין בעוד סממן של מלחמת מעמדות בין אמריקה הרפובליקנית הרואה עצמה כ"אמיתית" ובין אמריקה הדמוקרטית הרואה עצמה כ"נאורה". סביר להניח שבמהלך החודשים הקרובים הנושא יוכרע סופית על ידי המחוקק האמריקאי, וייתכן שדווקא היעדרו של רדיו AM יהיה מה שימנע מאמריקאים שחוששים מהוריקנים לרכוש מכונית חשמלית.