סגור
טויוטה BZ4X
טויוטה BZ4X (צילום: יצרן)

גם בטויוטה לא לוקחים הזמנות לרכב חשמלי: "אזל המלאי"

יבואנית טויוטה יוניון מוטורס הודיעה באופן חריג כי המחסור נוצר "לאור קצב ההזמנות חסר התקדים", מה שמעיד על קושי מהותי בהשגת מלאים לנוכח ביקוש עולמי וקשיי אספקה. מדובר גם ככל הנראה בהתכוונות הייבואנים לשנה הבאה, בה יעלה שיעור המס על רכב חשמלי מ-10% ל-20%

יוניון מוטורס, יבואנית טויוטה אינה מקבלת הזמנות לטויוטה bz4x, הטויוטה החשמלית. שיווק הטויוטה החשמלית רק החל במאי האחרון אך לפי אתר היבואנית: "אנו נרגשים מאוד מקבלת הפנים הלוהטת לה זכה בישראל הרכב החשמלי SUV החדש, טויוטה bZ4X. ועם זאת, לאור קצב ההזמנות חסר התקדים נוצר מחסור במלאים. לכן, לצערנו אנו נאלצים בשלב זה לסגור את ההזמנות עד לחידוש המלאים של דגם זה".
לקוחות אשר מעוניינים לרכוש את הטויוטה החשמלית בכל זאת , מוזמנים להשאיר את פרטיהם ולקבל בבוא היום, במועד שעדיין אינו ידוע, פניה מנציגי היבואנית.
כפי שפורסם בכלכליסט, מספר יבואני רכב כבר הפסיקו לקבל הזמנות לרכב חשמלי. אבל הסירוב לקבל הזמנות בדרך כלל אינו מתפרסם באופן רשמי על ידי היבואן, שמעדיף לציין בשיחות פנים אל פנים שאין מכוניות לרכישה או לסירוגין ליידע את הלקוח מראש שזמן האספקה לרכב החשמלי ממושך במיוחד ועשוי להגיע בקלות לשנה הבאה.
מהלך כזה בו יבואן רכב מפרסם כי המכוניות נגמרו עד להודעה חדשה הוא חריג במיוחד ומעיד מחד על שקיפות נדירה כלפי הלקוחות ומאידך גם על קושי מהותי בהשגת מלאים לנוכח ביקוש עולמי וקשיי אספקה. בכל מקרה, מדובר גם במצב בו יבואני הרכב נערכים ככל הנראה לתחילת שנת 2023, כאשר מס הקנייה על הרכב החשמלי יעלה מ-10% ל-20%, מצב שעלול להעמיד בפני יבואני הרכב בעיות משפטיות. זאת מכיוון שיבואני הרכב התחייבו בפני לקוחות שפתחו הזמנות בשנת 2022 למחיר מסוים לרכב החשמלי - וכעת היבואן מוצא עצמו מתמודד עם קשיי אספקה כה משמעותיים, שהתחייבות היבואן למחיר הרכב עלולה להיות בסכנה לנוכח עליית המס, מצב שלבטח יבחן היטב על ידי יועציהם המשפטיים של יבואני הרכב ככל שחודש ינואר יתקרב.
למעשה, כבר כעת נשמעים בענף הרכב קולות הקוראים להעלאה של מחירי הרכבים החשמליים באופן שישקף את עליית המס של ינואר, זאת לנוכח העובדה שמספר דגמי ליבה חשמליים של יבואני רכב, מיונדאי איוניק 5 ועד סקודה אניאק, דורשים זמני אספקה ממושכים, אך מחירם אשר מתחיל בכ-190 אלף שקל לא התייקר כלל מאז השקתם בישראל.
זאת ועוד: לנוכח המחסור ברכבים חשמליים מתמודדים יבואני הרכב עם מצב של ספסרות, כלומר לקוחות אשר מקבלים את מכוניתם החשמלית ומוכרים אותה מיידית ברווח. אלא שיבואני הרכב אינם היחידים שערים למצב זה, בו ישראלים שכלל אינם מחזיקים בתיקים במס הכנסה ואינם מחזיקים ברישיון לסחר ברכב "עושים קופה" ממסחר ברכב. לנוכח התרחבות התופעה, במיוחד בלוחות סחר מקוונים שונים ורשתות חברתיות, ציינו ברשות המסים בנושא זה כי: "רשות המסים תבחן את התופעה ואת ההשלכות שלה בתחום המס". אתמול ציין ערן יעקב מנהל רשות המסים כי לתפיסתו עליית מס הקנייה על רכב חשמלי בינואר הקרוב אינה צפויה להתבטל. לשיטתו, הסביר יעקב, בחודשים הקרובים ובמחצית השנה הראשונה של 2023 אכן יורגש מחסור ברכבים אלה - אולם בהמשך יעבור השוק למצב של עודף היצע.