סגור
מובילאיי התראה צפצפה
מערכת הבטיחות המצפצפת של מובילאיי (צילום: Mobileye)

השנים חלפו, הציבור לא מעוניין - ומשרד התחבורה עדיין מסבסד מערכות בטיחות מצפצפות לרכב

לפני 6 שנים הוחלט כי בעלי מכוניות שיתקינו "מערכות מצילות חיים" ברכבם יוכלו לקבל הנחה של 1,500 שקל באגרת הרישוי השנתית - מאז קצב ההתקנה הוא כ-15 אלף מערכות בלבד בשנה. ההתקדמות הטכנולוגית ושיטת הסבסוד הבעייתית הביאו לכך שעדיין ניתן לקבל את ההנחה

מעל שש שנים חלפו מאז משרד התחבורה הודיע על סבסוד התקנת מערכות בטיחות פאסיביות לרכב, היקף ההתקנות של המערכת עדיין רחוק מהמכסה שהוקצתה לנושא - אבל במשרד התחבורה עדיין מסבסדים את התקנתן.
מנתונים שהגיעו לידי "כלכליסט" עולה כי עד כה הותקנו בישראל 90,354 מערכות במסגרת תכנית הסבסוד של משרד התחבורה - מתוך 120 אלף מערכות שהוקצבו מלכתחילה. כלומר, קצב ההתקנה הוא כ-15 אלף מערכות בלבד בשנה.
בספטמבר 2017 הודיע משרד התחבורה כי בעלי מכוניות שיתקינו במכוניתם "מערכות מצילות חיים" יוכלו לקבל הנחה בגובה 1,500 שקל באגרת הרישוי השנתית. ההנחה אינה מתבצעת בפעימה בודדת, אלא במספר פעימות. כיום פועלות בישראל שלוש חברות אשר עוסקות בהתקנת המערכות: מובון, אייוואקס ומובילאיי - שבשבוע שעבר הודיעה על סגירת החטיבה שעוסקת ביצור המערכות.
מערכות הבטיחות האמורות הן מערכות פאסיביות, כלומר מערכות בטיחות שמסוגלות לצפצף ולהציג התראה ויזואלית כאשר הרכב סוטה מנתיב הנסיעה או מתקרב לרכב שלפניו. בשעתו הצהיר שר התחבורה דאז ישראל כץ כי 120 אלף מערכות הבטיחות שהוקצו היו רק ההתחלה וכי משרדו נערך לסבסוד של מאות אלפי מערכות נוספות. בפועל, הדבר לא קרה.
מדוע עד היום אפילו מספר זעום יחסית של 120 אלף מערכות בלבד לא הותקנו? ראשית, בגלל ההתקדמות הטכנולוגית: בחמש השנים האחרונות חלק ניכר מהמכוניות החדשות הגיעו מהיצרן כשהן מצוידות במערכות בטיחות עדיפות שיודעות גם כיצד לבלום את הרכב. שנית: הסבסוד בעייתי בגלל שהוא לא ניתן לבעלי הרכבים בפעימה אחת. מעבר לכך: עבור לא מעט נהגים בישראל המערכת פשוט מעצבנת.