סגור
רישוי מכון רישוי טסט מכון טסטים טסט שנתי דינמומטר תל אביב
רישוי מכון רישוי דינמומטר בתל אביב (צילום: תומר הדר)

מחירי הטסטים עולים; בהמשך השבוע יוחלט מה לגבי החשמליות

בחודש פברואר פרסם משרד התחבורה את שיעורי אגרות הרישוי החדשים שייכנסו לתוקף כרגיל באפריל - וכמדי שנה המחירים עולים בכמה עשרות שקלים. עד עכשיו המכוניות החשמליות היו יוצאות דופן, אך ביום רביעי הקרוב יחלו דיונים בוועדת כספים על ביטול ההטבה שניתנת לבעליהן

היום (ב-1 באפריל) מחירי מבחני הרישוי לרכב עולים, ולא מדובר במתיחה. בחודש פברואר פרסם משרד התחבורה את שיעורי אגרות הרישוי החדשים שייכנסו לתוקף כמדי שנה באפריל - וכמדי שנה: מחירי אגרות הרישוי עולים.
כיום, כאשר בעל רכב בישראל מגיע למבחן הרישוי השנתי עליו לשלם שני סכומים: האחד מגיע לאלפי שקלים ומועבר למדינת ישראל והשני בגובה עשרות שקלים מגיע למכון הרישוי. האגרה שמועברת למכון הרישוי לא השתנתה שנים ועל כך מתנהל מאבק משפטי, אבל סכום אגרת הרישוי שמועבר למדינה משתנה כמעט מדי שנה מכיוון שהוא צמוד למדד.
אגרת הרישוי שמשולמת למדינה משולמת בהתאם למחיר הרכב שמסווג לשבע קבוצות רישוי, אבל גם כאן אופן החישוב מורכב מכיוון שלכל קבוצת רישוי יש גבול עליון וגבול תחתון. הגבולות מתעדכנים אחת לכמה שנים בהתאם למחירי המכוניות החדשות שמשווקות בישראל – שהולכים ומתייקרים עם השנים - והשנה נכנס לתוקף "עדכון גבולות קבוצה". כך, בשנה שעברה מכוניות שהיו שייכות לקבוצת המחירים הראשונה היו כאלה שכאשר היו חדשות מחירן היה עד 106 אלף שקל, וכיום בקבוצה זו נמנות מכוניות שמחירן עד 110 אלף שקל. חשוב לציין שכיום מי שיש לו מכונית חדישה צריך להגיע פיזית לטסט אחרי שלוש שנים, אבל עובדה זו אינה מונעת ממנו את החובה לשלם את אגרת הרישוי השנתית.
מחירי הרישוי עולים ותקפים לא רק לגבי מכוניות חדשות: אגרת רישוי משלמים על מכונית בת שנה, חמש או עשר. גובה האגרה על רכב ותיק יותר נקבע בהתאם למחיר הרכב כשהיה חדש – והסולם יורד. כלומר, מדי שנה משלמים פחות אגרת רישוי - והיום האגרות עלו.
בכמה עלו האגרות? אם ניקח את קבוצת המכוניות הראשונה - העממיות – על מכונית בת עד שלוש שנים נדרשנו לשלם עד אתמול אגרה בגובה 1,160 שקל, ועכשיו גובה האגרה הוא 1,194 שקל. אם המכונית בת 4-6 עד אתמול עמד גובה האגרה על 1,016 שקלים, ועכשיו הוא עומד על 1,046. אם ניקח מכונית יותר יקרה- נאמר כזו שעולה 160 אלף שקל- גובה האגרה למכונית כזאת במשך שלושת השנים הראשונות של חייה היה מדי חודש 2,122 שקלים, ומהיום 2,185 שקל. כאשר המכונית בת 4-6- עד אתמול גובה האגרה היה 1,804 שקל - ומהיום 1,857 שקל.
לגל עליות המחיר הזה יש יוצא דופן: המכוניות החשמליות. מכוניות חשמליות מקבלות בישראל הטבה בגובה אגרת הרישוי שעומדת על 426 שקלים בלבד, חיסכון נאה ביחס למכונית שמצוידת במנוע בנזין או דיזל, אבל גם כאן המצב עתיד כנראה להשתנות.
ביום רביעי הקרוב יחלו דיונים בוועדת כספים על ביטול ההטבה שניתנת לבעלי רכב חשמלי באגרת הרישוי. המשמעות: עלייה נאה בגובה האגרה. כיום יש בישראל חשמליות זולות שמחירן פחות מ-120 אלף שקל, אבל רוב החשמליות שמשווקות בארץ עולות יותר, אפשר להגיד שרף הכניסה לרכב חשמלי ראוי למשפחה ישראלית הוא כ-160 אלף שקל.
הרכב החשמלי נכנס לחיי הישראלים באופן מאסיבי משנת 2022 וזה אומר שאין בכבישים הרבה חשמליות ישנות, כלומר השיטה שלפיה גובה אגרת הרישוי הולך ויורד ככל שהרכב מזדקן לא תקפה לגבי החשמליות כי אין כמעט כאלה זקנות. המשמעות בבוא היום תהיה כפולה: תשלום אגרה גבוהה יותר על רכב חדש ותשלום אגרה גבוהה יותר על רכב משומש. אם ניקח למשל חשמלית נפוצה כמו אטו 3 של BYD שמחירה כ-170 אלף שקל, מי שיקנה כזאת חדשה יידרש לשלם כבר בסוכנות 2,185 שקל, זינוק של מעל 1,500 שקל - ומי שיש לו כזאת משומשת שגילה עד שלוש שנים יצטרך גם הוא לשלם את הסכום הזה.
יתכן שבוועדת הכספים ימצא פתרון ביניים בדמות אגרה מופחתת לבעלי רכב חשמלי או מתווה אחר, אבל עד שהדבר יקרה מדובר בפגיעה בבעלי החשמליות שמצטרפת לכוונה להטיל גם מס נסועה בעתיד.