סגור
מוסטנג מאך E פורד
מוסטנג של פורד. נדרשה לריקול (צילום: יצרן)

פורד היא אלופת הריקולים לשנת 2022 בארצות הברית

לפי הנתונים הרשמיים שפורסמו, חברת הרכב האמריקאית נאלצה לבצע לא פחות מ-67 קריאות תיקון ל-8.6 מיליון מכוניות מתוצרתה; במקום השני פולקסווגן עם 45 ריקולים; ואיפה ממוקמת טסלה?

ריקולים, כלומר קריאות תיקון, הפכו מאז פרשת הדוושות של טויוטה משנת 2010 לנושא לוהט בתעשיית הרכב העולמית.
ריקול הוא הוראה שמוציא יצרן רכב לבעליה של מכונית מדגם מסוים שדורשת מן הבעלים להגיע למוסך בהקדם לצורך תיקון של ליקוי אשר התגלה בה בדיעבד. מדובר במקרים רבים בהם רכב יוצא משערי המפעל כאשר יש בו ליקוי בייצור (למשל בורג שלא חוזק) או מגיע למצב ספציפי בו מתגלה הבעיה - מצב שיצרן הרכב לא יכול היה לצפות, למשל תנאי חום, קור או חלק שנשבר אחרי 200 אלף קילומטר.
בשנים האחרונות ריקולים הפכו נפוצים יותר מכמה סיבות. קודם כל, המכוניות הפכו ליותר מורכבות. ומעבר לכך מאז פרשת הדוושות של טויוטה, אשר יצרה נזק תדמיתי ליצרנית, יצרני הרכב הגדולים החלו להקפיד להוציא קריאת ריקול על כל אירוע, גם כאלה שבעבר לא היו מכריזים על כך. כעת מפרסם ה-NHTSA, המכון האמריקאי לבטיחות בדרכים, את "מצעד הריקולים" לשוק הרכב האמריקאי לשנת 2022.
מטבע הדברים ריקולים המוכרזים בארצות הברית מגיעים במוקדם או במאוחר גם לישראל, וזאת בהנחה שהיצרן משווק את הדגם גם בארץ או אם התנאים לריקול אכן מתקיימים פה (למשל יש ריקולים שתקפים רק לרכב שנוסע בתנאי שלג קיצוניים, ואז הם לא רלוונטיים לשוק המקומי).
"אלופת הריקולים" בשנה החולפת היא פורד שהכריזה בארצות הברית על לא פחות מ-67 קריאות לדגמים שונים. במקום השני והלא מחמיא נמצאת פולקסווגן, שהכריזה השנה על 45 ריקולים. אחריה במקום השלישי Daimler trucks, חטיבת הרכב המסחרי והכבד של דיימלר, אשר זימנה את בעלי הרכבים שלה ל-42 ריקולים. את המקום הרביעי תופסת קרייזלר עם 38 ריקולים, ואחריה במקום החמישי יצרנית הקרוואנים Forest river עם 35. במקום השישי עם 33 ריקולים נמצאת מרצדס בנץ, ואחריה ג'נרל מוטורס עם 32.
הרשימה ממשיכה עם יצרניות שהכריזו על פחות מ-30 ריקולים השנה: קיה במקום השמיני הכריזה על 24, יונדאי על 22, ואת עשרת המקומות הראשונים סוגרת טסלה עם 20.
אולם רשימת המכוניות הכוללת אשר זומנו אינה מתאימה בהכרח לרשימת הריקולים. הסיבה לכך היא פופולריות והיצע. כלומר ייתכן למשל מצב בו יצרן רכב מכריז על ריקולים רבים, אבל מדובר בדגמים נדירים מאוד. או לחלופין, למשל במקרה של טסלה, מדובר ביצרן שאינו מייצר דגמים רבים, אבל כל דגם שלו זוכה לפופולריות אדירה, ולכן שניים-שלושה ריקולים לדגם אחד יכולים להקפיץ את מספר המכוניות שמזומן לריקול.
כך מהרשימה עולה שגם במקום הראשון במספר המכוניות שבעליהן התבקשו לסור למוסך בארצות הברית השנה נמצאת פורד - עם מעל 8.6 מיליון מכוניות מתוצרתה שנדרשו השנה לריקול. במקום השני נמצאת טסלה עם כמעט 3.8 מיליון מכוניות חשמליות מתוצרתה. את המקום השלישי תופסת ג'נרל מוטורס - 3.4 מיליון מכוניות. קרייזלר נמצאת במקום הרביעי - עם מעל 3 מיליון מכוניות, ובמקום החמישי קיה - עם מעל 1.4 מיליון מכוניות.