סגור

בלעדי
דווקא בשנה של מחסור במכוניות חדשות, היבואנים הגדילו מכירות לליסינג

בזמן שמזמיני רכב מהיבואן נאלצים להמתין חודשים, זינקו השנה רכישות הליסינג והציים ל–49% משוק החדשות, לעומת כ-40% בשנתיים שעברו. השיאנים: יונדאי ורנו ש-66% מהמכירות שלהן היו לחברות הליסינג וציי הרכב

דווקא על רקע הביקושים החזקים לרכב חדש בשנה האחרונה, שהביאו לזמני המתנה חריגים לדגמים רבים בשל השפעות משבר השבבים על תעשיית הרכב, מפתיע לגלות שיבואנים רבים מעניקים העדפה לאספקה לחברות הליסינג, לעתים על חשבון הלקוחות הפרטיים.


התוצאה: הרכישות הישירות של מכוניות חדשות מהיבואנים בידי לקוחות פרטיים ירדו השנה לשיעור של 51% בלבד מהמכירות, לעומת 61% ב־2020 ו־59% ב־2019 – כך עולה מרישומי משרד הרישוי למסירות הרכב מינואר ועד תחילת ספטמבר, שהגיעו לידי כלכליסט.

4 צפייה בגלריה
מגרש של חברת ליסינג ב תל אביב
מגרש של חברת ליסינג ב תל אביב
מגרש של חברת ליסינג בתל אביב
(צילום: עמית שעל)

יונדאי ורנו מככבות בליסינג

יונדאי ורנו היו המותגים שמכרו הכי פחות ישירות ללקוחות פרטיים, רק 34% מהמכוניות שמסרו השנה היו כאלה. מאזדה מסרה ישירות לפרטיים רק 36% וסיאט וניסאן 39%. קיה מסרה 45% ישירות לפרטיים, סקודה ושברולט 47%, פורד 48% ומיצובישי 50%.
הנתונים מבטאים את התלות הגוברת של היבואנים הגדולים במכירות לחברות הליסינג, בעיקר של כלמוביל, יבואנית יונדאי ומיצובישי, קרסו מוטורס (רנו וניסאן), דלק מוטורס (מאזדה ופורד) וצ'מפיון מוטורס (סקודה וסיאט), שמותג פולקסווגן שלה אמנם מסר לפרטיים 90% מהמכירות, אך אלה היו קטנות משמעותית משל שני המותגים העממיים של הקונצרן הגרמני. טלקאר, יבואנית קיה, מסרה גם היא יותר לציים מאשר לפרטיים, אך בשיעור נמוך יחסית למותג האם יונדאי, עם דגמים זהים.

4 צפייה בגלריה
יונדאי איוניק 5
יונדאי איוניק 5
יונדאי איוניק 5
(צילום: עמית שעל)

המכירות לחברות הליסינג מתחלקות לשלושה ערוצים עיקריים: ליסינג תפעולי לחברות, שעדיין מהווה ערוץ מרכזי, אך חלקו נמצא במגמת ירידה; ליסינג מימוני ותפעולי ללקוחות פרטיים, שנמצא במגמת עלייה; ומכירות "0 ק"מ", מכוניות חדשות לגמרי שנמכרות ישירות בידי חברות הליסינג ללקוחות פרטיים, ומהוות תחרות למכירה באולמות התצוגה של היבואנים. ברוב המקרים מדובר בדגמים מאובזרים פחות מאלה שמוכרים היבואנים בעצמם, אם כי הפער הולך ומצטמצם. חלק מהיבואנים טוענים כי בגלל שדגמי הליסינג מאובזרים פחות ונדרשים פחות שבבי מחשב ליצורם, האספקה שלהם נפגעה פחות במשבר. דבר זה הקל על שימור קצב המכירה לחברות הליסינג, בניגוד לקושי לקבל מהיצרנים אספקה של הדגמים המאובזרים יותר.
בענף הליסינג מעריכים כי מתחילת השנה מכרו החברות כ־28 אלף מכוניות בערוץ האפס ק"מ, וכ־25 אלף בערוץ הליסינג הפרטי, לעומת 63 אלף מכוניות בליסינג העסקי. המכירות לחברות הליסינג מקילות על היבואנים לעמוד ביעדי המכירות שקבעו להם יצרני הרכב, במחיר של רווחיות נמוכה יותר לעומת מכירות ישירות ללקוחות פרטיים. אולם מדובר גם בצעד המשקף את חוסר האמון של היבואנים ברשתות המכירה שלהם כדי לעמוד באותם יעדים, שמהם נגזרים המחירים שמשלמים היבואנים ליצרנים, עם הנחות ובונוסים על עמידה ביעדים.

4 צפייה בגלריה
מבחן רכב רנו קפצ'ור
מבחן רכב רנו קפצ'ור
רנו קפצ'ור
(דור מנואל)

ב־מ־וו ואאודי להמונים

אחד השינויים השנה הוא גידול במכירות של מותגי היוקרה לחברות הליסינג, שמכירות האפס ק"מ שלהן הופכות לערוץ מכירה, בעיקר לדגמי היוקרה, שמחירם עד 300 אלף שקל. כך למשל רק 61% ממכירות ב־מ־וו נעשו ישירות ללקוחות פרטיים, ורק 69% ממכירות אאודי. התוצאה: במגרשים של חברות הליסינג אפשר למצוא היום את דגמי הבסיס של ב־מ־וו סדרה־1 ואאודי A3, בהנחות של 25 אלף שקל מהמחיר של היבואנים.
וכך, שני מותגי היוקרה מציגים שיעור גבוה יותר של מכירות לליסינג ולציים מאשר כמה מהמותגים העממיים, ביניהם MG (עם 81%), הונדה (77%), סוזוקי (76%) וסובארו (75%). גם טויוטה (53%) ופיג'ו שומרות על רמה גבוהה יחסית של מכירות לפרטיים.

4 צפייה בגלריה
ב.מ.וו X6 הכי שחורה בעולם
ב.מ.וו X6 הכי שחורה בעולם
ב.מ.וו X6
(צילום: Surrey Nano Systems)

בחלוקה לפי דגמים השיאנית היא יונדאי אקסנט, שרק 1.5% מהמכירות שלה השנה היו ישירות ללקוחות פרטיים, 24 מכוניות מתוך 1,628. למעשה יותר ישראלים רכשו השנה פורשה טייקאן חשמלית בכמיליון שקל, ממנה עלו לכבישים 25 מכוניות, מאשר כאלה שביצעו רכישה פרטית של אקסנט שמחירה כ-120 אלף שקל.
שנייה בדירוג היא ניסאן סנטרה, ש־179 ישראלים בלבד בחרו לרכוש אותה ישירות מהיבואנית, מתוך 2,303 מסירות. עוד מתבלטות במיעוט מכירות ישירות לפרטיים: מיצובישי אטראז' (רק 13%), קיה סיד (13.5%), רנו גרנד־קופה (18%), יונדאי סונטה (18%) ומאזדה 3 (21%).
שתי המכוניות הנמכרות בשוק, טויוטה קורולה (26% רכישות פרטיות) ויונדאי איוניק המשפחתיות ההיברידיות (10.5%) לא זכו לרוכשים פרטיים רבים. אלה ממשיכים לרכוש ישירות מהיבואנים בעיקר ג'יפונים, כמו טויוטה ראב4 (71.5%), סובארו פורסטר (82%), ניסאן ג'וק (91.5%) וקיה סלטוס (95%).

חשמליות? לא בליסינג

מכירות החשמליות עדיין מתמקדות בשוק הפרטי ועדיין לא פרצו לשוק הציים. 98% מ-4,614 דגמי טסלה מודל 3 שעלו עד כה לכבישים השנה נרשמו על שם בעלים פרטיים. כך גם 96% מדגמי ה-MG ZS EV ו-85% מדגמי האיווייס U5. רק ניסאן ליף (18%) ורנו זואי (10%) נמכרו בעיקר לליסינג ולחברות.