סגור

האם הפתרון למשבר הרתמות לרכב יגיע ממרוקו?

יצרניות הרכב האירופיות תלויות באוקראינה בייצור חלקים אלו, אך המלחמה גרמה לשיבושים קשים; עתה חתמה ממשלת מרוקו על הסכמים בהיקף של 180 מיליון דולר להקמת מפעלים בשטחה עם חמש יצרניות של רתמות לרכב, והדבר עשוי לסייע ליצרניות

האם הפתרון למשבר רתמות החוטים לרכב יגיע ממרוקו?


אוקראינה נחשבת לספקית ראשית של הרתמות - חלק קריטי בייצור מכוניות - עבור היצרניות האירופיות אאודי, פורשה, סקודה, מרצדס בנץ ובנטלי, והן תלויות בה באופן מוחלט. הפלישה הרוסית לאוקראינה והשיבושים הקשים בעקבותיה יוצרים בעיה אמיתית לחברות אלו.

1 צפייה בגלריה
התקנת רתמת חוטים מכונית מיני
התקנת רתמת חוטים מכונית מיני
התקנת רתמת חוטים ברכב
(צילום: מיני)

אולם ממשלת מרוקו הודיעה השבוע על חתימת הסכם בשווי 180 מיליון דולר להקמה והרחבה של מפעלי רתמות אוטומוטיביות, באופן שעשוי לסייע ליצרניות. ההסכם נחתם מול חמש יצרניות של רתמות - יאזאקי, ליר, סומיטומו, TE ושטאלשליפט - כאשר במסגרתו יוקמו מפעלים בטנג'יר ומפעלים קיימים בקזבלנקה יורחבו.
רתמה אוטומוטיבית היא מכלול של כבלי חשמל וחיישנים אשר קיים בכל מכונית מודרנית, ומשמש להעברת מידע ופקודות בין חלקי הרכב השונים. במכונית מודרנית מותקנת בדרך כלל רתמת חוטים באורך של כמה קילומטרים. היא נמצאת בכל אחד מחלקיה של המכונית, החל בפנסים וכלה במערכת השמע ומערכות הבטיחות.
ייצור חלקי רכב נחשב כיום לענף היצוא המכניס ביותר במרוקו, אשר רשמה אשתקד הכנסות בגובה 8.6 מיליארד דולר (עלייה של 6% ביחס ל-2020). יש לציין כי רנו וסטלאנטיס גם מייצרות במרוקו רכבים שלמים.
המהלך שביצע הממשל במרוקו אינו מקרי: בימים אלה גורלה של תעשיית רתמות החוטים האוטומוטיביות באוקראינה אינו ברור. אוקראינה נחשבת לאחת מספקיות רתמות החוטים הגדולות באירופה עד החודש שעבר, ועם תחילת המלחמה בה הודיעו מספר יצרניות רכב, כולל פולקסווגן ופורשה, על השבתת ייצור עקב מחסור בחלקים. פולקסווגן אף הודיעה השבוע כי היא דוחה את השקתה של המכונית ID5 החשמלית עקב המחסור ברתמות.
מטבע הדברים כעת מחפשים יצרני הרתמות הבינלאומיים מדינה שתהיה קרובה יחסית לאירופה, שהייצור בה יהיה זול והאקלים הפוליטי נוח, ומרוקו עשויה להיות הפתרון.