סגור
דוכן של יצרנית הרכב הסינית אקספנג XPENG בשנגחאי באפריל 2023
רכב חשמלי אקספנג בשנחאי. קרסו ייבאה 303 רכבים שהגיעו באיחור אחרי עליית המס ודורשת פיצוי מהמדינה (צילום: Hector RETAMAL / AFP)

עליית המס על רכב חשמלי והאוניה שאיחרה: קרסו תובעת מהמדינה 8.9 מיליון ש'

ב-1 בינואר 2025 עלה מס הקניה על רכב חשמלי מ-35% ל-45%; קרסו ייבאה 303 מכוניות אקספנג חשמליות שיצאו באוניה משנחאי ב-23 לנובמבר ויועדו להגיע ב-26 לדצמבר; אך השיט הואט עקב מה שמתואר בכתב התביעה כ"מזג אוויר קיצוני"; האוניה עגנה באשדוד ב-2 לינואר 2025, יום אחרי עליית מס הקניה

קבוצת קרסו, יבואנית אקספנג ורנו, תובעת 8.9 מיליון שקלים ממדינת ישראל. כך עולה מתוכנו של כתב תביעה שהוגש בשבוע שעבר לבית המשפט המחוזי בתל אביב, נגד רשות המסים.
תביעתה של קרסו, שהוגשה באמצעות עו"ד גיל נדל, שירלי סטרז'בסקי ומשה שטרייכר, נוגעת לאירוע שהתרחש אשתקד אשר קשור לעליית מס הקניה על רכב חשמלי ב-1 לינואר האחרון.
כזכור, ב-1 בינואר 2025 עלה מס הקניה על מכוניות חשמליות מ-35% ל-45%. מכיוון שכך, יבואני הרכב מיהרו להכניס לישראל מכוניות חשמליות רבות ככל האפשר ולשחרר אותן ממכס לפני ה-1 לינואר בתעריף הישן.
עובדתית, כ-95 אלף מכוניות שוחררו ממכס בדצמבר, אך כעת מתברר כי לא כל האוניות הגיעו בזמן. כך, לפי עיקרי התביעה, הוזמנו על ידי קרסו 700 מכוניות רנו שאינן חשמליות ממפעלי היצרנית בקוריאה (רנו ארקנה מיוצרת ברנו קוריאה) ו-303 מכוניות אקספנג חשמליות שהוטענו בשני הנמלים על האוניה GRANDE BALTIMORA, שיצאה מנמל שנחאי ב-23 לנובמבר 2024.
האוניה יועדה להגיע לאשדוד ב-26 לדצמבר 2024, אך השיט הואט עקב מה שמתואר בכתב התביעה כ"מזג אוויר קיצוני".
בסופו של דבר האוניה עגנה באשדוד ב-2 לינואר 2025, יום אחרי עליית מס הקניה. וכך, בגלל העיכוב נדרשה היבואנית לפנות לרשות המסים ולבקש להגיש את הצהרת היבוא על המכוניות ביום בו נודע לה שהאוניה תתעכב, ארבעה ימים לפני מועד עליית מס הקניה.
בעבר כבר התרחשו מקרים בהם הרשויות התחשבו ביבואני הרכב, למשל כאשר חברות הספנות הודיעו כי הן ישלחו את המכוניות במסלול "עוקף אפריקה" בגלל מתקפות החותים, מה שהביא להתגמשות מצד רשות המסים.
מרשות המסים נמסר: "רשות המסים תמסור את התייחסותה לתובענה לבית המשפט".