סגור
רכב פורשה

עמדת הטעינה של הרכב החשמלי הופכת לפינת הקפה החדשה

שבע מתחרות של טסלה, ובהן ג'נרל מוטורס, הודיעו כי יקימו יחד ברחבי ארה"ב רשת טעינה מהירה עם 30 אלף עמדות. המתחמים הגדולים והמשודרגים צפויים להפוך למקום מפגש של אמצע הדרך ולעודד מינגלינג וצרכנות בעת ההמתנה. בינתיים פורשה הגרמנית כבר מציגה טרקלין הטענה אקסקלוסיבי לבעלי כיסים עמוקים

המתחרות של טסלה יצאו בהודעה דרמטית: שבע יצרניות רכב, ובהן ג'נרל מוטורס, ב.מ.וו, יונדאי וקיה, יבנו יחד בארצות הברית רשת טעינה משלהן, שתכלול כ־30 אלף עמדות טעינה מהירה, עם שקעים שמתאימים גם לרכבי טסלה וגם לכל שאר הרכבים. הסיבה להקמת רשת הטעינה שעליה הודיעו שבע היצרניות היא שהאמריקאים לא באמת מחבבים רכב חשמלי, בטח אם הם חיים בנברסקה או וויאומינג, וצריך לתת להם תמריץ. אבל מעבר לכך – תחנות הטעינה המהירות הללו צפויות להפוך למעין מפגן כוח של היצרניות עם בניית מתחמים גדולים ומשודרגים שצפויים לענות על כל צורכי הנהגים שנאלצים להמתין חצי שעה באמצע הדרך עד למילוי הסוללה, ולהוות מעין מקום מפגש עבורם.
ההודעה הזו מגיעה חודשים אחדים בלבד לאחר שג'נרל מוטורס, הארכי־יריבה של טסלה ולמעשה של כל יצרניות הרכב באשר הן, הצהירה כי המכוניות שלה יוכלו להיטען בעמדות של טסלה, כלומר היא תייצר מכוניות שמתאימות לשקעים של טסלה. לטסלה יש שקע מסוג NACS, כלומר שקע טעינה אמריקאי, וליצרנים אחרים יש שקע שונה, כלומר שקע אירופי (שאגב נמצא גם במכוניות שמשווקות בישראל). אחרי שג'נרל מוטורס הצהירה כי מהשנה הבאה מכוניותיה יוכלו להיטען בעמדות טסלה, עשו זאת גם מרצדס, ניסאן ופורד.
2 צפייה בגלריה
מכונית פורשה בעמדת טעינה
מכונית פורשה בעמדת טעינה
מבט מרחוק. מינגלינג עם פשוטי העם לא יהיה כאן
(צילום: Porsche)
למי שאינו מכיר, מכונית חשמלית ניתנת לטעינה בשני אופנים: באופן "איטי", בלשון העם, כלומר AC, ובאופן "מהיר", כלומר DC. במקרה של טעינת AC, כלומר טעינה איטית, מדובר בטעינה אשר נעשית בדרך כלל בביתו של בעל הרכב או בעמדה ציבורית למשך לילה, אבל הטעינה היותר חשובה מבחינות רבות היא טעינת DC, כלומר טעינה מהירה. המונח "מהירה" הוא מאוד יחסי: טעינה "מהירה" של מכונית נקבעת על פי הזרם אשר מועבר על ידי העמדה, על פי מספר המכוניות שנמצאות בעמדה, על פי יכולת הרכב לקבל טעינה וגם על פי מזג אוויר, כאשר בתרחיש אופטימלי מכונית אשר מצוידת במערכת טעינה מאוד מתקדמת יכולה להיטען כך שעשר דקות של טעינה יעניקו לה יכולת לנסוע 150 ק”מ, ואילו מכונית אחרת שתבלה שעה בעמדת הטעינה המהירה תוכל לקבל אולי 250 ק”מ של טווח. כלומר לא כל החשמליות נולדו שוות, אבל כולן צריכות מתישהו להיפגש בעמדת הטעינה המהירה, במיוחד אם מדובר בנסיעה בין מדינות באירופה או בין ערים בארצות הברית.
בינתיים ניתנת הצצה לאיך השיטה הזו עובדת במותגי הפרימיום באירופה. פורשה הגרמנית חשפה לפני שבועיים את "היכל הטעינה" הראשון שלה בגרמניה, שאליו יצטרפו בהמשך "היכלים" נוספים במדינה, וכן באוסטריה ובשוויץ. בניגוד לחוויית הטעינה המהירה המוכרת לרוב הישראלים, אשר כוללת המתנה בשמש הקופחת או הגשם ומציאת מחסה בסמוך לכוס קפה יקרה, המתחם של פורשה מציע, לפי לשון הודעת החברה, "מיזוג המבוסס על טכנולוגיה ידידותית לסביבה, מתקנים סניטריים, מבחר כריכים ומשקאות ופינת הסבה", כלומר טרקלין עסקים אשר פתוח 24 שעות לבעלי פורשה.
2 צפייה בגלריה
ה טרקלין של פורשה בעמדת טעינה
ה טרקלין של פורשה בעמדת טעינה
ה"טרקלין" של פורשה. "מיזוג המבוסס על טכנולוגיה ירוקה, מתקנים סניטריים, מבחר כריכים ומשקאות ופינת הסבה"
(צילום: Porsche)
מתחמי הטעינה של פורשה באים בעצם למנוע מינגלינג של נהגים שעשויים להגיע מרקעים שונים.
לשם המחשה, אם כיום מכונית פרארי מגיעה לתחנת דלק לצד קיה פיקנטו, שתיהן יבלו את אותן חמש דקות לכל היותר ושתיהן ייצאו מן התחנה עם יכולת לנסוע כ־400 ק”מ לפני העצירה הבאה. לעומת זאת, ברכב חשמלי החוויה שונה ובעלי החשמליות יצטרכו "להתערבב" לפרקי זמן ממושכים יותר, לעתים בלית ברירה. יצרני הרכב יודעים זאת היטב, והעובדה שרשתות טעינה משותפות הולכות ונפרסות בארצות הברית הופכת את הנושא הזה ליותר בעייתי, מכיוון שהפערים הטכנולוגיים ניכרים. מי שיש לו מכונית בעלת יכולת טעינה עדיפה ישהה בתחנה פחות.
מעבר לכך, כאשר יצרניות הרכב (והדגש הוא על יצרניות, לא ספקי טעינה) ממתגות את עמדות הטעינה המהירות שלהן כ"טרקלין", הן מאפשרות לבעלי הרכבים שלהן להיחשף רק לבעלי רכבים אחרים של אותה יצרנית, מה שמגדיל את מידת האקסקלוסיביות. פורשה לא לבד ולמעשה היא לא המציאה את השיטה. טסלה היא יצרנית הרכב הראשונה שמיתגה את עמדות הטעינה שלה כעמדות שהן "רק שלה", אבל כאשר טסלה פתחה את הרשת למתחרות היא איבדה את הבלעדיות.
סביר להניח שבעתיד הלא רחוק יצרניות רכב נוספות, במיוחד יצרניות יוקרה, ילכו בדרכה של פורשה ויפעלו לפריסת עמדות "לאונג' טעינה" ממותגות כדי לאפשר לבעלי המכוניות שלהן ליהנות מנופך חדש של אקסקלוסיביות, או בשפה יותר פשוטה – להימנע מהצורך "להתערבב עם העם".
בישראל, אגב, המצב שונה מכמה סיבות, וסביר להניח שכך יישאר. טסלה היא יצרנית הרכב המשמעותית ביותר שיש לה עמדות טעינה מהירות משלה בפריסה משמעותית. גם לפורשה יש עמדה מהירה אשר ממוקמת בהרצליה, אך לא מדובר בפריסה ארצית של עמדות אשר מאפשרת לבעלי מכוניות להתחכך רק במי שיש לו מכונית דומה וכך להגדיל את תחושת "מדורת השבט".
בפועל, את שירותי הטעינה המהירה בישראל לא מספקות יצרניות רכב (פרט לטסלה) או יבואניות רכב אשר מספקות למותג אחד ספציפי פשוט בגלל חוסר כדאיות. יבואניות רכב כן מחזיקות בעקיפין באופן מלא או חלקי בחברות אשר מעניקות שירותי טעינה, אך אלה אינן פתוחות למותג אחד בלבד, ולא מן הנמנע שבבוא היום, במיוחד במותגי הפרימיום, נראה בשוק הרכב הישראלי שיתופי פעולה ספציפיים אשר יתבטאו בעמדות טעינה מהירות.