סגור
מבחן ריסוק רכב מאזדה CX 30
מבחן ריסוק למאזדה. חשד שכמה יצרני רכב ביפן זייפו את מבחני הבטיחות

שערוריה ביפן: טויוטה, מאזדה וחברות נוספות חשודות בזיוף מבחני בטיחות

הרשויות ביפן חוקרות חשד כי טויוטה, הונדה, סוזוקי, ימאהה ומאזדה מסרו נתונים כוזבים על ציוני הבטיחות של המכוניות. מאזדה וטויוטה נדרשו לעצור את הייצור של חלק מהדגמים

חמישה יצרני רכב יפניים ובראשם טויוטה נמצאים תחת חקירה של הרשויות ביפן עקב מה שמוגדר על ידי השלטונות כ"הגשת מסמכי אישור כוזבים במבחני בטיחות לרכב". לפי פרסומים ביפן, היצרנים הנוספים שנחקרים לצד טויוטה הם הונדה, סוזוקי, ימאהה ומאזדה. הלילה נערכה פשיטה על משרדי טויוטה, ובהוראת השלטונות ביפן מאזדה וטויוטה עצרו את יצורם של חלק מהדגמים.
תחילתה של הפרשה מצויה ככל הנראה בחקירה שהחלה בשנה שעברה. במסגרת החקירה התגלה כי טויוטה, החברה האם של דייהטסו, ביצעה שינויים במפרטי הבטיחות של מכוניות שהוגשו לרשויות. כלומר, ציוני הבטיחות ומפרטי הבטיחות שנקבעו לדגמים מסוימים לא באמת בוצעו. או בשפה יותר פשוטה: המכוניות לא היו בטוחות כפי שהיצרנית הצהירה.
לפי הפרסומים ביפן, במסגרת הרחבת החקירה של מפרטי בטיחות היצרנים נחשדים בהגשת מידע כוזב, שינוי של תוכנות מנוע, ביצוע בדיקות בתנאים לא הולמים ושינוי של רכבים לפני ביצוע מבחני בטיחות.
החקירה נוגעת ל-38 דגמי רכב, שרובם טרם נחשפו וחלקם כבר אינם משווקים. רוב הדגמים הללו לא שווקו בישראל. רשימת דגמי טויוטה כוללת את יאריס קרוס (שווקה בישראל אם כי לא ברור האם הגרסה שנחקרה היא אכן זו ששווקה בארץ), טויוטה קורולה פילדר (לא שווקה בישראל) וטויוטה קורולה אקסיו (לא שווקה בישראל).
אצל מאזדה, הרשימה כוללת את מאזדה 2 (בגרסה שלא שווקה בישראל), מאזדה אטנזה המוכרת בישראל כמאזדה 6 (בגרסה שלא שווקה בישראל) ומאזדה אקסלה המוכרת בישראל כמאזדה 3 (בגרסה שלא שווקה בישראל).
לפי הפרסומים, כאשר יצרני הרכב ביצעו את בדיקות הבטיחות במכוניות, בחלק מן המקרים בוצעו שינויים בנוהלי הבדיקה. כך למשל במקרים מסוימים שבהם נדרשה המכונית להיפגע על ידי משקולת המדמה פגיעה של רכב אחר, משקלה של המשקולת לא עמד בתקן. במקרים אחרים נבחן אופן הריסוק של מכסה המנוע של רכב- כשרק צד אחד של המכסה נבחן במקום שני צדדיו. עם זאת- יש להדגיש כי למרות "אווירת הסקנדל" העולה מן הדברים, בפועל מדובר בהליכים טכניים, כלומר למרות שהשלטונות היפנים מציגים את הפרשה כמשמעותית, בפועל מדובר באופן שונה בו יצרני הרכב מפרשים נהלי עבודה אשר נוגעים למשקלים ומידות. לדוגמה: באחד המקרים בהם נדרשה מכונית לעמוד בפגיעה של משקולת כבדה, היצרן השתמש במשקולת כבדה יותר מן הנדרש. מבחינת השלטונות ביפן מדובר בחריגה מסוכנת מן הנוהל.
ליצרני הרכב היפניים יש בימים אלה כאבי ראש משלהן מפני שבזמן שתעשיית הרכב העולמית הולכת בכיוון של חישמול, יצרני הברכב היפנים דווקא מצהירים על דבקות בבנזין. בתקופה כה שברירית עבור היצרניות היפניות, כל פגיעה תדמיתית, במיוחד בשוק הבית, היא קריטית.