סגור
מכוניות טסלה במפעל בגרמניה
מכוניות טסלה במפעל בגרמניה (צילום: בלומברג)

יצרני הרכב בבעיה: רק לטסלה ו-BYD יש מספיק חוזים כדי לייצר סוללות

על פי מחקר של ארגון transport and environment, מרבית יצרני הרכב רחוקים מאוד מהשגת חומרי הגלם לקראת האיסור המוחלט למכור מכוניות מזהמות באירופה בשנת 2035. כך למשל, לב.מ.וו יש יכולת להשיג 18.3% מהיקף חומרי הגלם הדרושים. לטויוטה יש 30% מההיקף הנדרש, למרצדס בנץ יש 26% ולרנו יש 46%

חלק גדול מיצרני הרכב המשווקים מכוניות באירופה מודים כי לא יצליחו להגיע לייצור נרחב של מכוניות חשמליות בשנת 2030, השנה שנחשבת ל"שנת המהפך" בה רוב המכוניות באירופה אמורות להיות חשמליות. זאת לקראת האיסור המוחלט על מכירת מכוניות מזהמות באירופה בשנת 2035, כך עולה ממחקר של transport and environment , ארגון ללא מטרות רווח אשר עוסק ברגולציה של כלי רכב. T&E נחשב לארגון הבולט ביותר ביכולתו להשפיע על תהליכי קבלת החלטות באיחוד האירופי ואחד הגופים הפעילים ביותר בקביעת לוחות הזמנים של האיחוד האירופי במעבר מכלי רכב מזהמים – לכלי רכב נקיים.
כדי לייצר מכוניות חשמליות נדרש לייצר גם סוללות הכוללות ליתיום, קובאלט, גרפיט, ניקל וחומרי גלם נוספים. בנוסף, יצרני הרכב מחוייבים לוודא שכריית המחצבים אינה מתבצעת בתנאים שאינם הומאניים.
על פי הנתונים, מתוך כל יצרני הרכב המשווקים מכוניות באירופה, רק לטסלה ול-BYD יש כעת מספיק חוזים להשגת קובאלט, ליתיום וניקל שיידרשו למעבר לייצור מלא ורחב היקף של רכב חשמלי בעוד שש שנים בלבד (במקרה של טסלה ושל BYD, עיקר התוצרת כבר כעת היא חשמלית ושרשרת האספקה שהיצרניות הקפידו לבנות בשנים האחרונות מוכיחה עצמה כעת). לעומת טסלה ו BYD, יתר יצרני הרכב רחוקים מאוד מהשגת חומרי הגלם.
לפי נתוני הארגון ליונדאי-קיה יש כעת יכולת להשיג 16.6% מהיקף חומרי הגלם שידרש כדי לעבור ליצור רחב היקף של רכב חשמלי ב- 2030. לב.מ.וו יש יכולת כעת להשיג 18.3% מהיקף חומרי הגלם הנדרשים. לטויוטה יש 30% מההיקף הנדרש, למרצדס בנץ יש 26% ולרנו יש 46%. מתוך כל יצרני הרכב שנסקרו, מפורד ועד טויוטה, רנו, וולוו, ב.מ.וו ואחרים – רק לשישה יצרני רכב המשווקים מכוניות באירופה (טסלה, BYD, פולקסווגן, פורד , רנו וסטלאנטיס) יש חוזים ארוכי טווח לאספקת שלושת המתכות אך כאמור – חוץ מ BYD וטסלה מדובר בחוזים שאינם מספיקים לאספקת מתכות לייצור הסוללות בשנת 2030 ברמה שתאפשר מעבר נרחב לייצור רכב חשמלי.
הממצאים ממחישים עד כמה יצרני הרכב האירופים התמהמהו בפיתוח רכב חשמלי בזמן שיצרני הרכב הסינים הרחיבו את אחיזתם לא רק בשוק הרכב הסיני אלא גם במינרלים הנדרשים כדי לייצר את סוללות הרכב החשמלי, מה שידרוש מיצרני הרכב האירופים בשנים הקרובות לצאת ל"מלחמת משאבים" מול יצרני הרכב הסינים, או לחבור אליהם ולרכוש מהם סוללות.