ניתוח
דחיית תקני איכות הסביבה עשויה לייקר את המכוניות בישראל
דחיית התקן יורו 7 ב-16 חודשים כבר משפיעה על מחירי הרכב בישראל ויבואנים עוברים לתקינה אמריקאית. גורמים בענף הרכב מעריכים כי תוספת המחיר לרכבים שיעמדו בתקן החדש עשויה להגיע בדגמים מסוימים למעל אלף יורו למכונית
יולי 2025 היה אמור להיות חודש של חגיגה עבור פעילי איכות הסביבה. אחד השינויים החשובים בתולדות הרגולציה (תקינה) המערבית לכלי רכב - מכלול חוקים ותקנים שקובעים כיצד רכבים יסעו, יפלטו מזהמים ויתנהגו - היה אמור להיכנס לתוקף ולהפוך את המכוניות שנמכרות באירופה להרבה יותר נקיות. אלא שזה לא קורה ותוצאות הדחייה כבר מורגשות בישראל.
כיום כל הרכבים המשווקים באירופה חייבים לעמוד בשורה של כללים ותקנות המגדירים כמה זיהום אוויר רכב יכול לפלוט. הכללים האלה נקראים "יורו" ומגדירים מהו ממוצע המזהמים שמכונית יכולה לפלוט לכל קילומטר של נסיעה. הכללים הוצגו לראשונה בשנת 1992 ונקראו אז "יורו 1" ומדי כמה שנים מוצגת גרסה חדשה של כללי התקינה. הפעם האחרונה היתה בשנת 2021, אז היה מדובר בגרסה העדכנית ביותר של תקן יורו 6 שנקראה "יורו 6 E".
תקן יורו 6 נחשב מחמיר מאוד ולכן הטמעתו חולקה לשלבים (כלומר A עד E) אבל תקן יורו 7 הוא כאמור המחמיר ביותר: בשלב הראשון של התקן, שתקף למכוניות נוסעים ורכב מסחרי לא כבד, יצרני רכב נדרשים להשקיע בטכנולוגיה שתוודא שהרכב יעמוד ברמות הזיהום עליהן מצהיר היצרן ללא כל שחיקה במערכות איכות הסביבה שלו (למשל הממיר הקטליטי שאחראי על סינון העשן מהמנוע) במשך 10 שנים או 200 אלף קילומטר. התקן גם קבע לראשונה רמות זיהום מותרות גם למה שלא יוצא מהאגזוז, למשל כמה חלקיקים יכולים להיפלט מהבלמים וכמה חלקיקי גומי יכולים להתנתק מצמיגי הרכב, כלומר התקן הזה חל גם על רכב חשמלי. לצד אלה, התקן דרש הפחתה של רמות פליטת מזהמים כדוגמת חמצן דו חנקתי ובנוסף גם דורש מיצרני רכב חשמלי להוכיח עמידה למשך זמן בטווח שעליו מצהיר היצרן.
אבל אז התרחש מהפך: יצרני הרכב הגדולים הבינו שהההשקעה הנדרשת מהם יקרה מדי עבורם. מצבם של יצרני הרכב האירופים , לפחות בחלקם, אינו מזהיר ולכן הם הפעילו לחץ על האיחוד האירופי, שהסכים לשני שינויים עקרוניים: חלק מהדרישות בוטלו (אבל הדרישות לזיהום צמיגים ובלמים נשארו, כמו גם הדרישה לפליטת חלקיקים) ובנוסף, יישום התקן נדחה: במקום להפוך לחובה ביולי 2025 התקן נדחה לנובמבר 2026 למכוניות נוסעים. יצרני הרכב מצידם הבטיחו שמדובר רק ב"צעד" שמיועד לאפשר להם להשקיע בפיתוח של רכב חשמלי.
השינויים האלה יהיו תקפים גם לגבי ישראל – והם יורגשו עוד לפני נובמבר 2026. כיום המכוניות שמשווקות בישראל חייבות לעמוד בכללי התקינה של ארה"ב, אירופה וקנדה. רוב הדגמים שמשווקים כיום בישראל עומדים בכללי התקינה האירופית, מכיוון שהשוק האמריקאי והקנדי הם שווקים שההיצע בהם אינו עונה על דרישות הציבור, ומורכב מרכבי שטח או מכוניות משפחתיות בעלות מנועים גדולים יחסית. מה שמשאיר אותנו כאמור עם כללי התקינה האירופית, שתקפים לא רק לגבי היצרנים האירופים (רנו, פיאט, פיג'ו) אלא גם לגבי כל יצרן לא אירופי שהרכבים שלו משווקים בישראל בגרסה שגם האירופים מקבלים, החל במכוניות הקטנות של טויוטה וכלה במכוניות של BYD.
כיצד כניסת התקינה האירופית החדשה תשפיע על השוק? יצרני הרכב יודעים היטב ששינויים כה משמעותיים לא מטמיעים בין לילה ולכן סביר להניח שהמכוניות שישווקו באירופה בחודשים הראשונים של 2026 כבר יהיו ירוקים יותר, כדי לעמוד בתקן החדש. יותר ירוק פירושו גם יותר יקר: צמיגים יותר נקיים, בדיקות יותר מחמירות, מנועים פחות מזהמים, כל אלה עולים כסף. גורמים בענף הרכב מעריכים כי תוספת המחיר לרכבים שיעמדו בתקן החדש עשויה להגיע בדגמים מסוימים למעל אלף יורו למכונית, כשחלק מהעלויות האלה "יבלעו" על ידי יצרן הרכב, חלק על ידי היבואן וחלק יגיעו לצרכן הסופי.
במצב כזה, סביר להניח שיבואני הרכב ימצאו עצמם בשנה הבאה מנהלים מו"מ מול יצרני הרכב שלהם ויבקשו מהם דווקא את הרכבים שעדיין לא יתאימו לתקן יורו 7. מדובר בפרקטיקה מוכרת בשוק הרכב הישראלי: היבואנים מצטיידים במכוניות לפני מהלכים רגולטוריים משמעותיים ויצרני הרכב שמחים למכור מכוניות למדינה בה דווקא מי שמזהם מוכר יותר.
בהערת אגב יצוין כי לא כל הרכבים שמשווקים בישראל הם רכבים בתקן אירופי: התקנות האירופיות המחמירות כופות של יצרני רכב לצמצם את ההיצע באירופה, במיוחד היפנים. סוזוקי, מאזדה, מיצובישי, מדובר ביצרנים שבפועל כבר אין להם לחפש באירופה. ולכן אם היבואן הישראלי יכול, הוא עובר לשווק בישראל מכוניות שמיועדות לשוק האמריקאי והקנדי ועל כך יעידו לא מעט דגמים חדשים שהגיעו לאחרונה לישראל.
אחת הדוגמאות הבולטות ביותר היא מאזדה 3, מכונית שהחזיקה בעבר בתואר "המכונית הנמכרת בישראל". כיום למאזדה 3 אין גרסה היברידית, גם לא חשמלית. בשבוע שעבר הודיעה היבואנית כי היא מציגה בישראל את גרסאות הטורבו של הדגם, אבל למעשה מדובר פשוט בגרסאות שעונות על כללי התקינה האמריקאית, כלומר למאזדה אין יותר את מה שצריך כדי לשווק באירופה מכוניות נקיות שיענו על הכללים החדשים, אז היבואן בישראל עובר לשווק מכוניות בתקינה האמריקאית. לא מדובר בפינוק של הצרכנים, אלא במצב של אין ברירה. סביר להניח שמי מהיבואנים שיכול, יעבור במהלך החודשים הבאים לדגמים בתקינה האמריקאית והקנדית, אבל מי שמסתמך על דגמים בתקינה אירופית בהחלט ידרש בטווח היותר רחוק לייקר אותם.