סגור

קונים רכב משומש? בקרוב תוכלו לראות כבר במודעת המכירה אם הוא עבר תאונה קשה

לפי הרשות להגנת הצרכן וסחר הוגן, עד סוף השנה תיכנס לתוקף הנחיה לפרט כבר בשלב הפרסום והשיווק פגיעות מהותיות ברכב. נכון להיום, הערה בנוגע לתאונות טוטאל לוס לא מופיעות ברישיון הרכב, ומכוני הבדיקה משתמשים במונחים שמקשים על הרוכשים להבין את ההיסטוריה של הרכב

אם בכוונתכם לרכוש מכונית משומשת, מן הראוי שתדעו: בקרוב מוכרי מכוניות משומשות יחויבו לפרסם כבר במודעת המכירה אם המכונית עברה תאונה קשה. כך עולה ממסמכים ששלחה השבוע הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן לכל העוסקים בסחר ברכב בישראל.


חוק מכירת רכב משומש 2008 מסדיר את נושא הסחר במכוניות משומשות. החוק קובע את חובותיהם וזכויותיהם של העוסקים בסחר ברכב בישראל, כולל גילוי נאות על עבר התאונות של רכב. אבל הבעיה, כך גם מדגישה הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, היא שבפועל לא נעשה גילוי מספק לצרכן בנוגע לעבר הרכב והפגיעות שנגרמו לו, לרבות היותו "אובדן להלכה", בשלב הפרסום והשיווק. כלומר הלקוח מגיע אל מגרש המכוניות על סמך המודעה, ורק אז מגלה, אם בכלל, שמדובר ברכב שעבר תאונת דרכים קשה שהותירה אותו במצב טוטאל לוס (דברי הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן מתייחסים לתאונות טוטאל לוס, כלומר תאונות קשות).
1 צפייה בגלריה
תאונת דרכים תאונה מכוניות
תאונת דרכים תאונה מכוניות
תאונת דרכים
(צילום: שאטרסטוק)
עוד מציינים ברשות להגנת הצרכן כי בפועל אין לצרכנים יכולת לדעת באמת אם המכוניות שהם רוכשים עברו תאונת טוטאל לוס, מפני שהערה בנושא אינה מופיעה ברישיון הרכב – וזאת אף שבעבר נעשו ניסיונות להכניס הערות כאלה לרישיונות של מכוניות שעברו תאונות דרכים חמורות. בנוסף לכך ברשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן גם מדגישים כי מכוני הבדיקה - אותם מקומות שעליהם רוכשי מכוניות משומשות סומכים כמעט בעיניים עצומות - לא תמיד מדייקים. לפי הרשות: "גם מכון הבדיקה, שעשוי לציין פגיעות ברכב, אינו עושה שימוש במושג 'אובדן להלכה' ומסתפק בתעודת תקינות, שמשמעותה היתר חוקי לרכב לעלות לכביש בהיבט בטיחותי". כלומר אי אפשר להבין מטופסי הבדיקה אם הרכב באמת היה מעורב בתאונת טוטאל לוס.
הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן קובעת כי "על כל עוסק במכירת רכב משומש לגלות כבר בשלב הפרסום והשיווק בצורה ברורה ומובלטת את הפגיעות המהותיות שנגרמו לרכב, לרבות כי הרכב הנו רכב 'אובדן להלכה'". אי גילוי זה מהווה הפרה של הטעיה על פי חוק הגנת הצרכן. הנחיה זו תיכנס לתוקף לקראת סוף השנה, ותהיה מחייבת לגבי כל העוסקים בסחר רכב.