סגור
העיתון הדיגיטלי
12.05.25

תכפה הורדת מחירים בביטוחי הרכב? רשות שוק ההון בפנייה חריגה ל-9 חברות

הרשות פנתה לחברות בדרישה להסביר מדוע הן גובות תעריפים גבוהים בהרבה מעלות הסיכון בפועל. אם לא יצליחו לנמק את הפער — ייתכן והן יחויבו להוריד את המחירים

רשות שוק ההון שלחה בימים האחרונים דרישה לתשע חברות ביטוח להסביר מדוע תעריפי ביטוח הרכב שהן גובות מהציבור גבוהים משמעותית מעלות הסיכון והתביעות בפועל. הדרישה מגיעה בעקבות בדיקה חריגה שיזמה הרשות בספטמבר האחרון מול כלל 14 חברות הביטוח הפועלות בענף.
ביטוחי הרכב, ובפרט ביטוחי רכוש (מקיף וצד ג'), התייקרו בעשרות אחוזים בשנים האחרונות — והפכו לאחד מהגורמים הבולטים ביוקר המחיה בישראל. ההתייקרות מוסברת בין היתר בגל גניבות רכבים חסר תקדים, בעלייה במספר התאונות ובמחירי החלפים — שגרמו לענף להפסיד כ-1.5 מיליארד שקל ב-2022, ולסיים את 2023 ברווח זניח בלבד.
עם זאת, ברשות חושדים כי חלק מהחברות ניצלו את ההתייקרויות כדי להעלות מחירים מעבר לנדרש. "מניתוח הנתונים שהועברו לרשות נמצא כי בחלק מן החברות קיים פער ניכר בין עלות התביעות והסיכון הגלום לבין הפרמיה שנגבתה בפועל, זאת על בסיס ניסיון העבר והשינויים בעלות התביעות בשנים האחרונות", מסבירים ברשות.
סמכויות הפיקוח של רשות שוק ההון מאפשרות לה להורות לחברות הביטוח לעדכן את תעריפיהן מטה. זוהי סמכות חריגה יחסית בהשוואה בינלאומית. כעת מודיעה הרשות שהיא שוקלת לעשות בה שימוש, ככל שהחברות לא יצליחו לנמק את הפער.