סגור
טעינה חשמלית
עמוד טעינה של כלי רכב חשמלי. "שינוי של פעם במאה שנה בדרך שבה האמריקאים נוהגים" (צילום: שאטרסטוק)

ארה"ב חשפה מגבלות חדשות: עד 67% מהמכוניות שיימכרו ב-2032 יהיו חשמליות

הרשות האמריקאית להגנה על הסביבה חשפה את הרגולציה האגרסיבית ביותר עד כה בתחום האקלים; יצרניות הרכב לא יחויבו למכור באופן ספציפי מכוניות חשמליות, אך תקנות הפליטה שיפורסמו יחייבו אותן בפועל למכור הרבה יותר כלי רכב חשמליים כדי לעמוד בדרישות; ההגבלות יועמדו בקרוב להערות הציבור

הרשות האמריקאית להגנה על הסביבה (EPA) חשפה היום (ד') הגבלות חדשות שעשויות לחייב עד 67% מכל המכוניות החדשות שיימכרו בארה"ב ב-2032 להיות חשמליות. זו תהיה הרגולציה האגרסיבית ביותר עד כה של המדינה בתחום האקלים, כך לפי דיווח באתר CNBC.
ההגבלות המוצעות יעזרו לעקוף את היעד שהציב נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ולפיו כ-50% מהמכוניות שיימכרו עד 2030 יהיו חשמליות. המגבלות יאיצו את המעבר של ארה"ב לאנרגיה ירוקה ויצמצמו משמעותית את פליטת הגזים המזיקים בסקטור התחבורה האמריקאי, הנחשב למקור הגדול ביותר של פליטת גזי חממה במדינה.
מכירות המכוניות החשמליות בארה"ב נמצאות במגמת עלייה בשנים האחרונות, אך הן עדיין מייצגות 5.8% בלבד מכלל 13.8 מיליון המכוניות החדשות שנמכרו במדינה בשנה שעברה, עלייה מ-3.1% שנה קודם לכן, כך לפי הנתונים של קלי בלו בוק. ארה"ב היא השוק השלישי בגודלו למכוניות חשמליות אחרי סין ואירופה.
ההגבלות לא יחייבו מכירות ספציפיות של מכוניות חשמליות, אלא יציבו תקנות פליטה למכוניות ולמשאיות, שיחייבו את תעשיית הרכב למכור הרבה יותר מכוניות חשמליות כדי לעמוד בדרישות. לפי הערכות הרשות, התקנות החדשות ימנעו קרוב ל-10 מיליארד טונה של פליטות פחמן עד 2055, המקבילים ליותר מפי שניים מפליטות הפחמן בארה"ב ב-2022.
יו"ר הרשות מייקל רייגן מתוכנן להכריז על ההגבלות המוצעות בהמשך היום (ד') במטה הרשות בוושינגטון. ההגבלות יעמדו לתגובות הציבור וקרוב לוודאי שיוגשו נגדן עתירות משפטיות. "זוהי תוכנית מאוד שאפתנית", אמר רייגן במהלך תדרוך עיתונאים אתמול (ג'). "ההצעה הזו כוללת מספר דרכים שיעזרו לנו לעמוד ביעדים".
לפי הערכות הרשות, כדי לעמוד בתקנות מכירות המכוניות החשמליות ייצגו 67% ממכירות כלל המכוניות החדשות עד 2032. בהתאם לכך התקנות יקשו על יצרניות המכוניות, שכבר משקיעות מיליארדי דולרים בבניית מפעלים ובפיתוח סוללות מתקדמות לתמיכה במכוניות החשמליות.
האצת אימוץ המכוניות החשמליות תחייב השקעה נוספת בתשתיות ובסוללות. לפי הברית לחדשנות רכב (The Alliance for Automotive Innovation), ההצעה מחייבת "שינוי של פעם במאה שנים בבסיס התעשייתי של ארה"ב ובדרך שבה האמריקאים נוהגים". עוד הוסיפו שם כי תחנות טעינה צריכות להיות זמינות יותר, וכי מחיר המכוניות החשמליות יהיה חייב לרדת.
לפי קלי בלו בוק, המחיר הממוצע של מכונית חשמלית עומד על יותר מ-58 אלף דולר, זאת בעוד המחיר הממוצע בתעשייה נמוך מ-46 אלף דולר. בסקר שפורסם השבוע טענו קרוב למחצית מהמשתתפים כי סבירות נמוכה שהמכונית הבאה שירכשו תהיה חשמלית בשל מחסור באפשרויות טעינה והעלות הגבוהה.