סגור
מבחן רכב BYD ATTO 3
BYD ATTO 3 (צילום: דור מנואל )

מה חושבים הסינים על אמינות החשמליות שנמכרות בישראל?

הממשל הסיני פרסם לראשונה דו"ח אמינות לרכב חשמלי שמבוסס על דירוג לקוחות. במקום הראשון - GAC AION, מותג ששווק בעבר בישראל. מבין המותגים שמשווקים בישראל BYD זכה לדירוג הגבוה ביותר והתברג במקום השלישי. ג'ילי ג'יאומטרי מיד אחריו במקום הרביעי. והיכן טסלה?

יצרני הרכב הסינים אינם מוכרים כלל לצרכנים בישראל - שאינם יודעים דבר על אמינות המכוניות. אך הישראלים מתנפלים על אולמות התצוגה. האם החשמליות הסיניות אכן יהיו אמינות? אחד האינדיקטורים הטובים ביותר הוא חוכמת ההמונים, כלומר ארגוני צרכנים שמפרסמים את ממצאי דוחות האמינות על סמך ניסיונם של לקוחות - ודוח ראשון שמתפרסם בסין חושף מי יצרני הרכב האמינים ביותר.
כך לצרכנים במערב יש ארגוני צרכנים כמו JD POWER וגם קונסיומר ריפורט האמריקאי, שמפרסמים מדי שנה את דירוג האיכות של דגמים שונים המשווקים במערב. אך יצרני הרכב הסינים אינם נכללים בדירוגים אלה מכיוון שאלה ברובם אינם משווקים מכוניות באירופה או בארה"ב.
אולם דווקא ישראל, מדינה שבה הצרכנים כמעט ולא יודעים דבר על המתרחש ב"בסיס הבית", נחשבת בהיבט זה למדינה "מיוחדת". הסיבה היא שבישראל כן ניתן לרכוש מכוניות סיניות - גם כאלה כמו ליפמוטור, שכלל לא ניתן למצוא באירופה, וגם כאלה כמו BYD שכן משווקות באירופה.
כעת, כאמור, מתפרסם לראשונה דוח אמינות רכב של CAQN, ארגון צרכנות שהקים הממשל הסיני למטרת בקרת איכות על יצרני הרכב השונים. התוצאות שמפרסם הארגון מבוססות על ביקורות של לקוחות שדירגו רכבים לפי חמישה מדדים: תלונות, פגמים, אמינות, בטיחות וגם השפעה על איכות הסביבה. בניגוד לארגונים מערביים, CAQN אינו מפרסם כמה לקוחות השתתפו בסקר, אך ניתן לשער שלנוכח היקפו של השוק הסיני, שמונה מיליוני מכוניות בשנה, והעובדה שמדובר בסקר שממומן על ידי הממשל, מדובר בשיעור השתתפות נאה.
1 צפייה בגלריה
סקר אמינות שפרסם הממשל בסין למכוניות חשמליות המיוצרות במדינה
סקר אמינות שפרסם הממשל בסין למכוניות חשמליות המיוצרות במדינה
תוצאות הסקר שפורסם בסין
(צילום: CAQN )
יצרן הרכב החשמלי שזכה במקום הראשון בסקר הוא GAC AION, מותג שאינו משווק בישראל (אם כי שווק בעבר). במקום השני נמצא מותג שאינו משווק בישראל (אם כי מתקיימים מגעים ליבואו): ARCFOX. במקום השלישי נמצא מותג ראשון שמוכר לישראלים: BYD, ובמקום הרביעי נמצא עוד מותג שמשווק בארץ: ג'ילי ג'יאומטרי. את המקום החמישי מחזיקה NETA, שנמצאת בדרכה לישראל, ואחריה במקום השישי FEIFAN, שאינה מיובאת ארצה. במקום השביעי נמצאת NIO, שאינה מיובאת ארצה, במקום השמיני וויה, אשר משווקת בישראל. במקום התשיעי נמצאת WM MOTOR, שאמורה, לפי היבואן, להגיע לארץ השנה, ובמקום העשירי נמצאת הייקאן, יצרנית רכב שאינה מיובאת ארצה.
ברשימה ניתן למצוא יצרני רכב נוספים שמכוניותיהם נוסעות בכבישי ישראל, אך אלה אינם נמנים עם עשרת המקומות הראשונים. כך SKYWELL נמצאת במקום ה-13 ברשימה, ואילו ליפמוטור נמצאת אי שם בתחתית הטבלה במקום 19 בדירוג מתוך 26 מותגים של רכב חשמלי שמיוצרים בסין ומופיעים ברשימה. באופן מפתיע הדירוג ממקם את טסלה, המיוצרת בשנגחאי, במקום ה-22 מתוך 26 - ייתכן שעקב זעם של לקוחות שבחרו "להעניש" את היצרנית על ההוזלות שביצעה.