סגור

הפקק שוחרר: אפשר למסור מכוניות חדשות לרוכשים

ועדת הכספים אישרה היום כי אגרות הרישוי לא יתייקרו ויישארו כפי שהיו עד כה. כעת נותר להמתין ללקוחות שיגיעו לקחת את הרכבים ושמערכות המחשוב של משרד התחבורה וגם של יבואני הרכב יעמדו בעומס

עשרות אלפי ישראלים שממתינים לקבל מכונית חדשה מודל 2022 יוכלו סוף-סוף לקבל מפתח השבוע, זאת בהנחה שיוכלו להגיע לקחת את המכונית ושמערכות המחשוב של משרד התחבורה וגם של יבואני הרכב יעמדו בעומס.
כפי שנחשף ב"כלכליסט", בשבוע שעבר, עם תחילת שנת 2022, התכוננו עשרות אלפי ישראלים לקבל את מכוניתם החדשה, "מודל 2022", רק כדי לקבל הודעות מיבואני הרכב לפיהן לא ניתן למסור את המכוניות החדשות בגלל קושי בהפקת רישיונות לרכב. בפועל המכוניות החדשות לא נמסרו עקב מחלוקת בין משרד התחבורה למשרד האוצר שמנעה את אישורו של תהליך פשוט לעדכון של קבוצות הרישוי לרכב, אשר היה מיועד לאישור בוועדת הכספים.
בפועל דיון בנושא זה היה אמור להתקיים רק מחר, אך הדיון הוקדם להיום. במתווה שאושר היום בוועדה סוכם כי האגרות לא יתייקרו ויישארו כפי שהיו עד כה.

1 צפייה בגלריה
מכוניות חדשות ב נמל אילת
מכוניות חדשות ב נמל אילת
מכוניות חדשות בנמל אילת
(צילום: יוסי דוס סנטוס)

לדברי יו"ר ועדת הכספים אלכס קושניר, "מדד המחירים לרכבים החדשים עלה ב-5% בחמש השנים האחרונות. העלייה המשמעותית התרחשה בשנת 2021 בגלל משבר האספקה אשר נוצר ממשבר הקורונה, והמשמעות היא שרכב אשר נרכש לפני כשנה ב-100 אלף שקל עולה כעת 105 אלף שקל. אם נישאר עם התקנות הישנות, אזי הרכב שהיה בקבוצה 1, אשר שולמה עליו אגרה נמוכה, יעבור לקבוצה גבוהה יותר. כדי למנוע זאת אנו מתקנים את הקבוצות, ולכן עודכנה הטבלה".
חודש ינואר 2021 נחשב לחודש "כבד" במסירות רכב, בין היתר מכיוון שלאלפי ישראלים שממתינים לקבל מכונית חדשה משנת המודל החדשה מתווספים גם ציי רכב. כזכור, ב-1 בינואר עלה מס הקנייה על המכוניות ההיברידיות, ולכן בחברות הליסינג הוזמנו אלפי מכוניות אשר שוחררו ממכס לפני 31 בדצמבר. מכוניות אלה יועדו למסירה לחברות הליסינג בשבוע שעבר.
כעת נשאלת השאלה כיצד יבואני הרכב יוכלו למסור את יתרת המכוניות החדשות במה שהוא בפועל חודש אשר קוצץ בשליש. מחד, בדומה לגופים רבים במשק, גם יבואני הרכב מתמודדים עם אובדן כוח אדם בשל הקורונה והבידודים. מאידך, גם הלקוחות בחלקם אינם ממהרים לצאת מביתם. בנוסף לאלה מביעים גורמים בענף הרכב חשש מפני קריסה של מערכות המחשוב של משרד התחבורה בגין מה שעלול להתגלות בימים הקרובים כעשרות אלפי רישומים של מכוניות חדשות אשר יכבידו על מערכות המחשוב של המשרד.