סגור

בלעדי
הפטור המוזר שקיבלה טסלה ממשרד התחבורה

למרות שיבואני מכוניות חשמליות נדרשים לסמן את הרכבים בסימן מיוחד של שקע שמופיע על מכסה פתח הטעינה - בטסלה אין חובה כזו. מדוע?

במשרד התחבורה החליטו שצריך לסמן מכוניות חשמליות כדי לסייע לכבאים בשעת חירום, אבל רכבי טסלה פטורים מהסימון.

כיום לפי נהלי משרד התחבורה חייב כל יבואן של רכבים חשמליים לסמן את הרכב בסימן מיוחד של שקע, שמופיע על מכסה פתח הטעינה של הרכב, ובלי סימן זה הרכב לא יכול לעבור את מבחן הרישוי השנתי.
הסיבה לסימון נועדה לסייע לכוחות כיבוי במקרה של שריפה בסוללת ליתיום איון, אבל במשרד התחבורה הוחלט לתת לטסלה פטור מהמדבקה. הסיבה, כך מסבירים במשרד התחבורה, היא שטסלה מייבאת מכוניות חשמליות בלבד ולכן אין צורך לסמן את המכוניות האלה במיוחד - זאת מכיוון שהכבאים יידעו שמדובר במכונית חשמלית.

1 צפייה בגלריה
יונדאי איוניק מדבקה רכב חשמלי סימון טעינה
יונדאי איוניק מדבקה רכב חשמלי סימון טעינה
מדבקה שמציינת שזה רכב חשמלי
(צילום: תומר הדר)

הבעיה היא שבפועל כיום קיימים לא מעט מותגי רכב אשר מייבאים מכוניות חשמליות בלבד- למשל ג'ילי, SERES ואחרים – ומותגים אלה לא קיבלו את הפטור מהצמדת המדבקה. כמו כן, ישנם דגמים שקשה מאוד לטעות בהיותם חשמליים – למשל יונדאי איוניק 5 שכלל אינה מיוצרת בגרסה של מנוע בנזין או דיזל.
ההחלטה שלא לסמן את מכוניות טסלה במדבקה, מעלה שאלות גם בקרב עוסקים בתחום הכבאות. "אם אנו מגיעים למכונית טסלה בוערת, רק כבאי שהוא ממש חובב רכב יבחין שזו טסלה ולא מאזדה 3" הסביר לכלכליסט גורם בתחום.
ממשרד התחבורה נמסר: "הדרישה לסימון כלי רכב חשמליים הינה דרישה של הרשות לכבאות, שמטרתה לסייע לאנשי ההצלה במצבי חירום. מאחר וחברת טסלה מייצרת ומייבאת רכבים מסוג חשמלי בלבד, החליט המשרד בשיתוף עם הרשות לכבאות לתת פטור מסימון נוסף. הנושא ממשיך להבחן מעת לעת בהתאם להתפתחות הטכנולוגית ברכבים ובהתאם לצורכי גופי ההצלה והביטחון".