סגור
טקס חילופי השרים ב משרד החינוך יפעת שאשא ביטון ו יואב קיש
קיש מחליף את שאשא ביטון. מוחק את הרפורמה שלה (צילום: אלכס קולומויסקי)

קיש מבטל את רפורמת הבגרויות של שאשא ביטון, ומגבש תוכנית משלו

שר החינוך הודיע שתלמידי כיתה י' של היום ייבחנו במתכונת הקודמת, כלומר שבע בחינות בגרות. תלמידי כיתה ט' ילמדו לפי הרפורמה החדשה שיגבש. השרה היוצאת: "הוא בא לנתץ, עושה 'שופוני'"

שר החינוך יואב קיש הודיע היום (ה') על ביטול רפורמת הבגרויות של השרה לשעבר יפעת שאשא ביטון ועל כוונה להנהיג רפורמה משלו. תלמידי כיתה י' של היום עדיין ייבחנו במתכונת הבגרויות הישנה, כלומר שבע בחינות, ולא על פי רפורמת המח"ר (מורשת חברה ורוח) של השרה הקודמת שטרם החל יישומה בפועל. תלמידי כיתה ט' ייבחנו במתכונת החדשה שתגובש בחודשים הקרובים.
רפורמת המח"ר צמצמה את מספר בחינות הבגרות לארבע ועבודת גמר במקום שבע בחינות חובה כיום. מטרתה היתה לחזק את הלימודי העצמי ורכישת מיומנויות המאה ה-21 כמו יישום ידע, שיתוף פעולה ויכולת להציג מידע. במפלגות הימין התנגדו לרפורמה משום שביטלה בין היתר את הבחינות במקצועות היהדות.
על ביטול רפורמת המח"ר סוכם במסגרת ההסכמים הקואליציוניים. למרות זאת קיש טען שההחלטה גובשה "בתום שורה של דיונים, ונוכח המשובים שהצטברו ממנהלים, גורמי המקצוע במטה ומורים, מהם עולה תמונה המצביעה על קשיים ביישום רפורמת הבגרויות במקצועות המח"ר ועל פגיעה ביציבות ובחשיבות של מקצועות ההומניסטיקה". בפועל הוא נמצא בתפקיד מיום ראשון כך שספק כמה זמן היה לגיבוש מדיניות.
על פי ההחלטה, תלמידי כיתות י' בשנה זו (תשפ"ג) ייבחנו כמו תלמידי כיתות י"א השנה. המתווה הזה כולל בחינה חיצונית במקצוע הומניסטי אחד לפחות, ויתר מקצועות ההומניסטיקה בבחינה בית-ספרית. התלמידים ייבחנו בבחינות חיצוניות גם בשפת אם, אנגלית, מתמטיקה ומקצוע מוגבר.
קיש הנחה את צוותי המקצוע של המשרד לגבש חלופה חדשה למתווה ההיבחנות במקצועות ההומניים. המנכ"ל הנכנס, תא"ל אסף צלאל, יציג את המתווה החדש עד סוף חודש מרץ 2023. קיש אמר בנוסף ש"אתה לא יכול למחוק את הזהות שלך כיהודי. מקצועות תנ"ך, היסטוריה וציונות יקרים ללבי. היתה הרגשה שהמקצועות האלה משלמים את מחיר החדשנות". לדבריו, "אנו נשיב להם את מעמדם ואת המקום הראוי להם. ההחלטה החדשה תאפשר בראש ובראשונה להחזיר לבתי הספר ולמקצועות הללו יציבות ורציפות". עם זאת, אמר ש"לא כל מה שיש ברפורמה צריך ללכת. השינוי ייעשה בשכל". קיש אגב הודיע על הדברים באמצעות שידור בפייסבוק, שלא איפשר לשאול אותו שאלות.
יו"ר ארגון המורים, רן ארז, הודיע כי הוא תומך במהלך של השר.
שרת החינוך היוצאת, שאשא ביטון, אמרה בתגובה ש"זו ממשלת באנו להרוס. קיש למד רק לפני שבוע שהוא שר חינוך והיום כבר הורס, מנתץ, מחריב. לא מעניין אותם הציבור, אלא רק מי מהם יהיה ה-D9 המצטיין. קיש רוצה לדרוס את מערכת החינוך ולמכור את עתיד ילדינו רק כדי להיות נגד, לעשות דווקא, להיות ההיפך, בקיצור 'שופוני'".