סגור
בית ספר כיתה תלמידים

דעה
ביטול רפורמת הבגרויות יחזיר את מערכת החינוך למאה שעברה

במסגרת דרישות הליכוד בהסכמים הקואליציוניים בלטה אחת לאומנית מזיקה במיוחד: "ביטול רפורמת שאשא-ביטון והשבת חובת הבגרות בהיסטוריה, תנ״ך, ספרות ואזרחות". ביטול הרפורמה לא רק תכשיר את התלמידים לכלכלה של אמצע המאה שעברה, היא תפגע מאוד גם במקצועות ההומניים

הליכוד פרסם שלשום בערב (ג') את רשימות הדרישות שלו בהסכמים הקואליציוניים. זה עניין מביך למדי. בסופו של דבר מי שמנהל את המשא ומתן צריך להכתיב מדיניות ולא להגיש דרישות. בין הדרישות בלטה אחת לאומנית מזיקה במיוחד: "ביטול רפורמת שאשא-ביטון והשבת חובת הבגרות בהיסטוריה, תנ״ך, ספרות ואזרחות".
המדובר הוא ברפורמת הבגרות שהנהיגה שרת החינוך הפעלתנית היוצאת יפעת שאשא-ביטון, במסגרתה הוחלט להחליף את בחינות הבגרות החיצוניות במדעי הרוח בבחינות פנימיות ועבודת גמר. המטרה של הרפורמה היא ללמד את התלמידים ללמוד בעצמם ולא רק לשנן ולהקנות להם את מיומנויות המאה ה-21 דוגמת: יצירתיות, יזמות, שיתוף פעולה ועוד.
רפורמת המח"ר היא הפעם הראשונה שנעשה בישראל מאמץ אמיתי להתמודד עם הכישלון במבחני PISA 2108 והכישלון הצפוי במבחנים של 2022. הבעיה היא שבניגוד לרפורמות האחרות שלה (עצמאות מנהלים, העברת מעונות היום למשרד החינוך) בנושא הבגרות שאשא ביטון לא הספיקה לקבוע עובדות בשטח ואין בעיה להחזיר את הגלגל לאחור.
יש הסכמה רחבה בין המומחים לחינוך שהעובדה שמערכת החינוך כולה מוכוונת למבחני הבגרות מלמדת את התלמידים לשנן ולא ללמוד, לחשוב וליישם. על פי נתוני PISA שעיבדו חוקרי המכון הישראלי לדמוקרטיה הסיכוי שתלמיד ישראלי יישם אסטרטגיות של שינון בפתרון בעיות כפול מהסיכוי שיישם אסטרטגיות של ניתוח עמוק.
כדאי להזכיר בהקשר הזה דברים שאמר ל"כלכליסט" מנהל מחלקת החינוך של הOECD אנדריאס שלייכר: "התלמידים הישראלים מגלים יכולות טובות בשינון חומר וחזרה עליו, אבל לא רבים מהם טובים בשימוש בידע כדי לייצר רעיונות חדשים. מערכת הבחינות שלכם מתמקדת בידע ולא ביצירתיות ומבחנים תמיד יותר חזקים מתוכנית הלימודים". שלייכר גם ציין שהתלמידים שלנו לומדים בדיוק מה שקל להחליף במחשוב. הארגון שמכשיר לפחות חלק מהצעירים הישראלים לכישורי המאה ה-21 הוא לדבריו הצבא.
המחלוקת העיקרית בין מומחי החינוך אינה האם רפורמה בבגרות נחוצה אלא האם הרפורמה של שאשא ביטון מספיקה והאם לא היה צריך ללכת רחוק יותר, למשל לבטל את הבחינות כולן. הליכוד בעצם אומר עכשיו שלא מעניין אותו מה הכלכלה של אומת הסטארט-אפ צריכה, מערכת החינוך תמשיך להכשיר אנשים לכלכלה של אמצע המאה שעברה ותכריח אותם לשנן ידע שנמצא ממילא בהישג סמארטפון.
נכון, אפשר בהחלט לטעון שהכלכלה אינה חזות הכל ומערכת החינוך צריכה להכשיר אנשים שבקיאים בהיסטוריה, בתרבות ובחוקים של מולדתם. אלא שלא צריך את ה-OECD כדי לדעת שבחינות הבגרות משיגות את התוצאה ההפוכה בשיטה של שנן ושכח. דרושה מערכת שבה התלמידים יצטרכו ללמדו ביחד ולחוד, להבין, לכתוב ניירות, להכין מצגות, להציג אותן ויקבלו את הציון על כל זה. מערכת כזו לא רק תכשיר למאה הנוכחית, היא גם תאפשר לפחות לחלקם להתעניין בלימודי היהדות, ההיסטוריה והאזרחות ואולי אפילו להנות מהם.