סגור
שופטי בג"ץ דנים בכשירות מינוי דרעי לשר
שופטי בג"ץ (צילום: אלכס קולומויסקי)

ניסיון לבלום את החקיקה טרם הצבעה במליאה: שתי עתירות הוגשו לבג"ץ

העתירה הראשונה מבקשת לקבוע כי אין לכנסת סמכות לבטל את הביקורת השיפוטית עליה. העתירה השנייה מבקשת לבטל את ההצבעה ולהתחילה מחדש מכיוון שתיקון חוק היסוד: השפיטה הוצג כיוזמת ועדת החוקה -זאת כדי ליהנות ממסלול מקוצר לפי תקנון הכנסת, בעוד שמדובר בהצעה פרטית של ח״כ רוטמן

שתי עתירות שהוגשו לבג"ץ מבקשות לבלום את הליך החקיקה במסגרת ההפיכה המשפטית עוד בטרם יגיע למליאה ויהפוך לחוק.
את העתירה הראשונה הגישו עוה"ד רון ברקמן, שירה דונביץ' ואופיר בלום בשם: תמי ויובל ארד, אשתו ובתו של הנווט השבוי רון ארד, הרמטכ"ל ושר הביטחון לשעבר משה בוגי יעלון, הרמטכ"ל לשעבר דן חלוץ, חתן פרס נובל פרופ' דניאל כהנמן, נגיד האוניברסיטה העברית פרופ' מנחם בן ששון, היועצת המשפטית לכנסת (לשעבר) נורית אלשטיין, איש העסקים ויזם ההייטק דב מורן, רמי מתן, מגיבורי הלחימה בחווה הסינית, והסופרת צרויה שלו. העתירה מבקשת מבג"ץ לקבוע כי אין לכנסת סמכות לבטל את הביקורת השיפוטית עליה.
מהעתירה עולה כי החקיקה החדשה המתוכננת כוללת "מלכוד חוקתי", שנועד לשתק ולהשתיק את בית המשפט ואשר יהפוך את מדינת ישראל לדמוקרטיה חלולה, קליפה ללא תוכן, שבה הלכה למעשה ישנה רשות אחת בלבד - הרשות המבצעת. מדובר בפגיעה שתעלה כדי שלילת אופייה של מדינת ישראל כמדינה דמוקרטית וברמיסה של ערכי מגילת העצמאות.
העותרים סבורים כי הדורסנות והמהירות שבה מנוהל המהלך לשינוי החקיקתי המוצע, הינו שבירה יסודית של הכללים ופגיעה אנושה בדמוקרטיה. על כן, ראוי כי בית המשפט יאמץ כללים של דמוקרטיה מתגוננת וייעתר לסעד הדחוף המבוקש.
את העתירה השנייה הגישו עוה"ד אוהד רוזן, חגי קלעי ועידן סגר בשם אנשי עסקים מובילים - דב מורן, אלה אלקלעי, יוסי אקרמן ואחרים. טענתם: נפל פגם בלתי ניתן לריפוי בהצבעה בוועדת החוקה כי תיקון חוק היסוד: השפיטה הוצג כיוזמה של וועדת החוקה כולה כדי ליהנות ממסלול מקוצר (לא מסלול החקיקה הפרטית ולא הממשלתית) לפי תקנון הכנסת. זאת בעוד שלמעשה מדובר בהצעה פרטית לחלוטין של יו"ר הוועדה, ח"כ שמחה רוטמן, שכביכול החתים עליה את הוועדה כולה מבלי שחבריה, במיוחד חברי האופוזיציה, דנו ואישרו את קידומה כיוזמה מטעם הוועדה.
רוטמן הניח בפניה את שני התיקונים הדרמטיים – שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים ושיטת הבחירה וביטול סמכות ביקורת חוקי היסוד, השתמש ברוב האוטומטי של הקואליציה לאשר אותם מבלי דיון שיניב איזושהי פשרה עם האופוזיציה. הסעד המבוקש מבג״ץ: ביטול ההצבעה והתחלת החקיקה מחדש.