סגור
עמוד חשמל
עמוד חשמל. הביקוש צפוי להגיע לשיא (צילום: אלעד גרשגורן)

נערכים לגל החום: האם מערכת החשמל תעמוד הפעם במזג האוויר הקיצוני?

מחר בצהריים צפוי להגיע שיא הביקוש לחשמל למעל 14 אלף מגה-וואט - גבוה יותר מהביקוש ב-2 ביוני, אז ישבו 300 אלף משפחות ללא חשמל במשך שעות. כעת, בחברת ניהול המערכת נגה ובחברת החשמל מנסים להפיק לקחים מהכשלים של אותו יום שישי

לקראת גל החום הקיצוני הצפוי בימים הקרובים, במשרד האנרגיה, חברת החשמל וחברת ניהול המערכת נגה נערכים למזג האוויר הקיצוני. מחר בצהריים צפוי להגיע שיא הביקוש לחשמל לכ-14,400 מגה-וואט – 2,000 מגה-וואט יותר מהביקוש ביום שישי 2 ביוני, אז ישבו 300 אלף משפחות ללא חשמל במשך שעות, מכיוון שלא היה מספיק חשמל.
בחברת ניהול המערכת ובחברת החשמל מנסים להפיק לקחים מהכשלים של אותו יום שישי. ראשית, בחברת נגה החליטו להפעיל שלוש יחידות ייצור חשמל פחמיות נוספות - שתיים בתחנת רוטנברג באשקלון ואחת נוספת באורות רבין. זאת, לאחר שב-2 ביוני חוסר התיאום שבין נגה לחברת החשמל הוביל לכך שיחידה פחמית אחת נוספת לא הופעלה. יצויין כי היחידות הפחמיות מזהמות במיוחד ויקרות להפעלה (פי 3 מתחנות גז טבעי), כך שהפעלתן תעלה לציבור.
לקח נוסף הוא מרווח הבטחון שלוקחים בנגה. במזג אוויר קיצוני, התפוקה של יחידות ייצור החשמל פוחתת. בעבר העריכו בנגה שהתפוקה תפחת בכ-10%. עם זאת, ב-2 ביוני היו תחנות שהתפוקה בהן ירדה בכ-30%. לכן, בנגה לקחו מרווח בטחון של ירידה של 15% ביכולת התפוקה של כל תחנה.
בחברת החשמל הדגישו הבוקר כי הם תיגברו את צוותי השטח של החברה המתמודדים עם תקלות, וציינו כי במהלך גל החום החברה תימנע מביצוע הפסקות חשמל יזומות לצורך עבודות שדרוג שונות ברשת.
גם בשוק המים למדו לקחים מאירועי ה-2 ביוני, אז המחסור בחשמל הוביל להשבתה של שלושה מתקני התפלה ברחבי הארץ. בחברת מקורות מילאו את כל מאגרי המים של החברה בצורה מלאה, וביצעו הכנות לקראת הגדלת היקפי שאיבת מים מהכינרת במידה ומתקני ההתפלה יושבתו. החברה גם בחנה את הגנרטורים המיועדים למקרי חירום.