סגור
מחאה הפגנה הפיכה שלטונית מפגין בכנס בתל אביב נגד שר השיכון יצחק גולדקנופף שירד מהבמה
מפגינים מפריעים לנאומו של גולקדנופף, הבוקר (צילום: מוטי קמחי)

מחאות ברחבי הארץ נגד ההפיכה המשטרית; גולדקנופף נאלץ להפסיק את נאומו בכנס בת"א

מאות מפגינים התקהלו הבוקר מחוץ למוזיאון ארץ ישראל בת"א, שם נערך כנס של מינהל מקרקעי ישראל אליו אמור היה להגיע רה"מ בנימין נתניהו, שביטל את השתתפותו ברגע האחרון; רגב בתגובה למפגין שהפריע לה: "תן לו בקבוק מים שיירגע"; הפגנות גם בירושלים וכפר סבא; רבנים מרכזיים בציונות הדתית הכריזו על יום צום בקריאה לפשרה והידברות

הבוקר (ד') מתקיימות מחאות במספר מוקדים ברחבי הארץ נגד ההפיכה המשטרית.
מאות מפגינים התקהלו מחוץ למוזיאון ארץ ישראל בתל אביב, שם נערך הבוקר כנס של מינהל מקרקעי ישראל שאליו אמור היה להגיע ראש הממשלה בנימין נתניהו, אך הוא ביטל את השתתפותו ברגע האחרון. לאחר שהודיעו להם שנתניהו לא יגיע, הם צעקו "בושה". המפגינים גם חסמו מדי פעם את הכביש לכמה דקות.
2 צפייה בגלריה
הפגנה מפגינים מחוץ ל מוזיאון ארץ ישראל תל אביב 22.3.23
הפגנה מפגינים מחוץ ל מוזיאון ארץ ישראל תל אביב 22.3.23
מפגינים מחוץ למוזיאון ארץ ישראל בת"א
(צילום: AP Photo/Oded Balilty)
מי שכן הגיע לכנס הוא שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף, שנאלץ לרדת מהבמה מיד לאחר שעלה אליה לאחר שמפגינים צעקו לעברו "אתה בושה" ו"דמוקרטיה, דמוקרטיה". אחד המפגינים הוצא בכוח מהאולם על ידי המאבטחים, ומארגני הכנס השמיעו מוזיקה חזקה כדי שלא ישמעו את קריאות המפגינים. בהמשך שני מפגינים נכנסו למקום עם זמבורה והוצאו על ידי המאבטחים. מפגינים מחוץ למוזיאון צעקו לעבר פמלייתו של גולדקנופף "פרזיטים, לכו לצבא", והשוטרים ביקשו מהמפגינים לעזוב את החניון.
2 צפייה בגלריה
שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף נואם ב כנס של מינהל מקרקעי ישראל ב מוזיאון ארץ ישראל תל אביב 22.3.23
שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף נואם ב כנס של מינהל מקרקעי ישראל ב מוזיאון ארץ ישראל תל אביב 22.3.23
שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף נואם בכנס בת"א, הבוקר
(צילום: מוטי קמחי)

בהמשך גם שרת התחבורה מירי רגב הגיעה לכנס, וכשעלתה לבמה מפגין צעק לעברה: "את לא מייצגת אותי, לא את ולא אמסלם". בניגוד ליו"ר יהדות התורה, היא לא ירדה מהבמה ואמרה: "תן לו בקבוק מים שישתה קצת ויירגע". המאבטחים הוציאו את המפגין מהאולם תוך כדי שהנוכחים בכנס קראו לו "ללכת הביתה". רגב פנתה לגולדקנופף ואמרה: "תודה שמעולם לא קיבלת תקשורת כזו בוועידה". אישה מהקהל צעקה "דמוקרטיה", ורגב השיבה לה: "נכון, נבחרתי בדמוקרטיה להזכיר לך".
רגב התייחסה להפגנות: "אלו ימים מורכבים, מעולם לא הייתה לי בעיה עם הפגנות. חוויתי את זה כשרת התרבות כשרציתי שתהיה גם תזמורת אנדלוסית לצד הפילהרמונית. חווית שלוש שנים של הפגנות ליד הבית כי הזזתי את הגבינה. אני הייתי חברה בוועדת בחירת השופטים ומינו 61 שופטים בשעה. שאלתי את הנשיאה למה שופט מסוים לא עובר? כי הוא לא מתאים לכם? אנחנו רוצים שכולם יתחלקו בעוגה. אל תזלזלו באינטליגנציה שלנו, למה חברה שלמה מודרת 75 שנה? יש אליטה ששולטת ועל זה אנחנו מתווכחים. על מה? ש-15 השופטים האלו יהיו עם גיוון".
"באתי לפה כדי להגן על המדינה שלי ועל העם שלי מפני הרס טוטאלי, שמשום מה הממשלה שלנו חושבת שזה התפקיד שלה לעשות", אמרה ליאת איזקו בן שטרית, שהגיעה להפגין בכנס. "אנחנו כולנו אותו עם ואנחנו חייבים לדעת איך לחיות במדינה הזאת בלי לאכול אחד את השני ובלי לרסק את המדינה. יושבים בממשלה חבורה של קיצונים מאוד שלא מייצגים את רוב העם, שטוענים שהם קיבלו מנדט לעשות הפיכה משטרית. אני לא יודעת על סמך איזו טענה. סך הכול אנחנו אחים, אנחנו נוסעים באוטובוס ביחד, שמאלנים ויהודים וערבים וחרדים. למה להסית ולמה לפלג?".
כמו כן, עשרות בני אדם מפגינים בכניסה לקניון אושילנד באזור התעשיה "עתיר ידע" בכפר סבא, לשם הגיע של שר התרבות והספורט מיקי זוהר ליום התרבות בקולנוע. זוהר התקבל בקריאות "בושה, בושה", והמפגינים חסמו את צומת הכניסה לחניון. זוהר ירד מרכבו על מנת להיכנס ברגל, אך המפגינים חסמו את דרכו לכניסה הראשית ולבסוף הוכנס דרך כניסה הספקים הצדדית כשהוא מוקף בשוטרים שדחפו מפגינים. המפגינים נושאים שלטים "אין דמוקרטיה - אין תרבות", "חובה להתנגד לדיקטטורה" ו"SOS". גם שר האוצר בצלאל סמוטריץ' נאלץ להיכנס למלון קרלטון דרך כניסת הספקים בעקבות התאספות של מפגינים מחוץ למלון.
בירושלים הייתה אמורה להתקיים שיירת רכבים סביב משכן הכנסת, ולכן נחסמו כבישים ונפרסו שוטרים רבים באזור. עם זאת, בפועל השתתפו בשיירה מספר קטן של כלי רכב - וההיערכות אליה התבררה כמוגזמת.
במקביל, חמישה פעילי ימין הפגינו עם מדי אסירים מול בג"ץ כחלק ממפגן שיזמה תנועת "אם תרצו". הם עמדו בכלוב וקראו קריאות נגד פסיקות בג"ץ, שלדבריהם גרמו "נזקים בלתי הפיכים לאזרחים במדינת ישראל". בין השאר מחו על אי גירוש הפליטים מדרום תל אביב.
יו"ר ארגון רבני צהר, הרב דוד סתיו, קרא לציבור לקיים היום יום צום בקריאה לפשרה והידברות. בקריאה שהוציאו הארגונים שהצטרפו ליוזמה, ובכלל זה רבני ורבניות בית הלל, תנועת הקיבוץ הדתי וקואליציית ארגוני מאהל ההסכמות, נכתב: "התענית היא קריאה לאבינו שבשמים 'אנא ה' הושיעה נא' ודרישה מהמנהיגים שלנו - אל תקרעו את העם, צאו להפוגה עד לאחר העצמאות. כמנהג רבותינו, נצום 'יום כיפור קטן' בערב ראש חודש ניסן בתקווה שנזכה לרחמי שמיים. הצטרפו לחצי יום צום משותף לכל חלקי הציבור. כולנו יחד בתפילה למען אחינו, עמנו ומולדתנו". ב-16:30 תתקיים תפילה במאהל ההסכמות שבקרבת הכנסת בירושלים.