סגור

משפט נתניהו: החקירה הנגדית חשפה היום את ראיית הזהב של ההגנה

חומרי החקירה שנלקחו מפילבר ב-2017 הוחזרו לו רק לאחר הגשת כתב האישום. אילו היה מקבל אותם קודם לכן, הוא יכול היה לשחזר את האירועים ברמת דיוק גבוהה יותר, ולא להישאר בערפל שאפשר לתמרן אותו לעמדת עד המדינה. מי שמעוניין לברר את האמת מנחקר ולהבין את פעולותיו לא אמור למנוע ממנו להתאחד עם יומניו, דפדפותיו ורישומיו

1. פגישת ההנחייה התרחקה היום (ג') צעד נוסף ממועד קיומה ומעצם קיומה, והמעיין שמנביע אותה, עד המדינה שלמה פילבר, הולך ומתייבש.


חקירת סניגורו של נתניהו, עו״ד בועז בן צור, התמקדה היום בתכתובות של פילבר מזמן אמת שעולה מהן כי נכתבו לקראת הפגישה עם נתניהו ב-17 ביוני, לאחר הפגישה עם בעל השליטה בבזק שאול אלוביץ׳ ב-14 ליוני, ולא לפני הפגישה עם אלוביץ ב-8 או ב-9 ביוני, כפי שתזת השוחד המקורי טענה. המשמעות אליה חותרת ההגנה היא שעסקת מיזוג בזק-יס עלתה מלמטה למעלה - מפילבר, אלוביץ וקמיר לכיוון נתניהו, ולא הונחתה מלמעלה למטה בידי נתניהו.
2 צפייה בגלריה
משפט נתניהו - המשך חקירה נגדית של בעז בן צור על מומו פילבר שלמה פילבר
משפט נתניהו - המשך חקירה נגדית של בעז בן צור על מומו פילבר שלמה פילבר
שלמה פילבר בדיון בבית המשפט, היום
(צילום: יואב דודקביץ)
2. כך למשל נרשם בדפדפות של פילבר ״מיזוג בזק יס – דנה אישרה״. הכוונה לדנה נויפלד, היועצת המשפטית של משרד התקשורת. אלה לא דברים שאמר נתניהו, אישר פילבר. וכך, בעל כורחו, חזר פילבר לתרשומות שלו ובסיום הסיור המודרך שהוביל בן צור נאלץ להודות: ״זה הגיוני יותר מההסברים שנתתי בחקירה. שם לא זכרתי״.
ולמה לא זכר? כי החוקרים לא הראו לו את החומרים האלה. וכאן אנו פוגשים שערורייה חקירתית חמורה. בתחילת החקירות של פילבר ב-2017 מחרימים החוקרים מפילבר מחשבים, מסמכים, יומנים, תרשומות, ביניהם הדפדפות שעליהן נחקר היום. מן הסתם, הם מגלים שם ממצאים שלא תומכים בצד של השוחד שנתן נתניהו. אילו פילבר היה מקבל את הרישומים האלה הוא יכול היה לשחזר את האירועים ברמת דיוק גבוהה יותר, ולא להישאר בערפל שאפשר לתמרן אותו לעמדת עד המדינה. החומרים האלה הוחזרו לפילבר רק ב-2020, לאחר הגשת כתב האישום. מי שמעוניין לברר את האמת מנחקר ולהבין את פעולותיו לא אמור למנוע ממנו להתאחד עם יומניו, דפדפותיו ורישומיו.
3. בן צור עצמו הציף את הנקודה הזו בפני פילבר: ״5,000 עמודי חקירה אתה נחקר והדפדפת הזו שמכילה חומרים שנוגעים לליבת כתב האישום לא מוצגת לך וגם לא מועברת לסניגורים לקראת השימוע. רק אחרי שלוש שנים מאז שהדפדפת נתפסת אתה מוזמן להישאל עליה? למה, כי זה לא מתיישב עם התזה של כתב האישום?״.
הדברים הללו גרמו להתלקחות בין התובעת עו״ד יהודית תירוש לבן צור, כאשר תירוש נחלצה לעזרתו של פילבר: ״לעד אין אפשרות לדעת למה השוטרים פעלו כך או אחרת. הסניגור מזמין אותו לחזק את סברת הקונספירציה שלו. הוא לא יכול לחוות דעתו על התנהלות גופי המשטרה.״ העד שוחרר מהצורך לענות, ובן צור הפטיר: ״כדאי שהחוקרים יבואו (להעיד כאן – מ״ג) מוכנים עם תשובה״; תירוש השיבה: ״בלי איומים״.
מי שמעוניין לברר את האמת מנחקר ולהבין את פעולותיו לא אמור למנוע ממנו להתאחד עם יומניו, דפדפותיו ורישומיו
ולאפיזודת הדפדפת עוד פינה מפתיעה. לאחר שהתביעה ״משחררת״ אותה במרץ 2020 היא מתוארת בתקשורת כלא פחות מ״ראיית זהב בתיק 4000״. הנה, מדווחים, פילבר בכתב ידו מתעד כיצד הונחה בידי נתניהו להיטיב עם אלוביץ. היום, גם הסניגוריה חגגה את הראייה הזו כזהב, אבל זהב של ההגנה. ובראש החוגגים הנאשם בנימין נתניהו, ששפע חיוכים ופלט בקול כלפי העיתונאים: incredible!!!
4. חלק מהחקירה הוקדש למינויו של פילבר. להגנה חשוב היה לפרוס את הרזומה וההשכלה של פילבר שנבחר מבין ארבעה: ניר חפץ, יואב הורוביץ ואורן הלמן, שהיה המועמד המועדף אך סירב. ״אתגר מקצועי וגם אידיאולוגי״, נימק פילבר את היענותו.
חשוב להאיר את הצד האידיאולוגי שלו הוקדשה תחילת החקירה היום. ״הזדהיתי עם המשימה לפתוח את שוק התקשורת לתחרות בגלל הטראומה של נתניהו מהסיקור העוין בבחירות 2015״, העיד פילבר.
ואכן, נתניהו הסתער בכל החזיתות - קודם כל הוא השתלט על הרשתות החברתיות. ״נתניהו הפך לחזק ביותר ברשתות החברתיות, לפניו בנט ולפיד היו חזקים אבל מרגע שנתניהו נכנס הוא השאיר להם אבק״, סיפר פילבר, ״הוא בנה לו שם ערוץ תקשורת משלו ללא רגולציה״.
וגם את התקשורת הקלאסית נתניהו לא הפקיר: ״המנטרה הייתה שאנחנו הולכים להשתלט על התקשורת. אחרי הבחירות עשינו פוסט מורטם והמסקנה הייתה לייצר תחרות בשוק המדיה. להוריד חסמי כניסה ולאפשר לכל מתחרה לבוא להתחרות. בעיקר לתת ייצוג לתקשורת ימנית. התפיסה הניאו כלכלית שלי ושל נתניהו הייתה תחרות חופשית שתתבסס על צופים, מאזינים ומפרסמים שיחזיקו עסק מאוזן״.
2 צפייה בגלריה
אבי ברגר מנכל משרד התקשורת
אבי ברגר מנכל משרד התקשורת
אבי ברגר, לשעבר מנכ"ל משרד התקשורת. פילבר: "הוא היה פרו פרטנר כי הוא הגיע מפרטנר"
(צילום: עמית שעל)
האיזון המיוחל לא היה רק כלכלי אלא בעיקר רעיוני כי ״לאורך השנים השתלטו על שוק הדעות אנשים מהצד השמאלי של המפה הפוליטית״. תרומתו הגדולה של פילבר לתיקון הזה הייתה הפיכת ערוץ 20, היום ערוץ 14, מערוץ ייעודי לערוץ חדשות - ההמלצה היחידה מדו״ח פילבר לרפורמה ב״שוק הדעות״ שיצאה לפועל.
5. החלק הזה של העדות נועד לקבע את נתניהו כמי שמטרתו המרכזית כשר התקשורת היא המדיה ולא הטלקום. לפתחו של המשרד עמדו משימות מדיה דרמטיות כפירוק התאגיד, פיצול חברת החדשות של ערוץ 2, סגירת ערוץ 10.
נתניהו ניסה בהתחלה להכניס רגל באמצעות ראש המטה שלו במשרד התקשורת עו״ד איתן צפריר, אבל מנכ"ל המשרד הכוחני דאז אבי ברגר מידר והשפיל את צפריר. נתניהו החליט לשדרג את אחיזתו במשרד: פילבר במקום ברגר, והוא עצמו שר התקשורת.
לחילופים האלה, מסתבר, הייתה משמעות רבה לבזק. פילבר תיאר כיצד התעלל בה ברגר, במיוחד כשהתעלם מבקשת המיזוג עם יס שהגישה במרץ 2014: ״ברגר לא אפשר את זה בגלל הדם הרע עם בזק. הבנתי מצפריר שהוא מקדיש את כל זמנו לקטטות עם בזק על רפורמת השוק הסיטונאי. כשסטלה (הנדלר, מנכ״לית בזק - מ"ג) הייתה מתקשרת, ברגר היה שואג – שאף אחד לא יעז לענות. מה הניע אותו? הוא היה פרו פרטנר כי הוא הגיע מפרטנר״.
ברגר בא מפרטנר ופילבר בא מנתניהו. דבר ראשון, הוא מנקה את השולחן ואת היחסים עם בזק. עסקת המיזוג שברגר תקע מתחילה לנוע אל יעדה ונחתמת בדד ליין שהכתיבה בזק. אבל, כפי שטוענת ההגנה, זה בא מפילבר, לא מנתניהו.