סגור
קופת חולים כללית
קופת חולים כללית (צילום: שאול גולן)

הביטוחים הסיעודיים של כללית ימשיכו עד לסוף 2024, אך הם יתייקרו

רשות שוק ההון אישרה את ההסכם בין כללית להראל שמפעילה עבורה את הביטוחים ל-2.4 מיליון איש; דמי הביטוח יתייקרו ב-10% עבור כל קבוצות הגיל ותגמולי הביטוח יפחתו ב-1,100 שקלים; בנוסף, ההסכם מבטל את הסיכון הביטוחי של הראל, ועתה היא לא תישא בשום אחריות ביטוחית

רשות שוק ההון אישרה את ההסכם בין הראל לכללית להארכת הביטוחים הסיעודיים בשנה, עד לסוף 2024. בכך, נמנעה באופן זמני קריסת הביטוחים הסיעודיים של כללית, שמבטחת 2.4 מיליון איש.
לפי ההסכם, דמי הביטוח שמשלמים המבוטחים יתייקרו ב-10% עבור כל קבוצות הגיל. כיום, הפרמיה הממוצעת שמשלמים מבוטחים בני 30 היא 15 שקלים, עבור מבוטחים בני 40 היא 50 שקלים, מבוטחים בגיל 60 משלמים 161 שקלים, ומבוטחים מעל גיל 81 משלמים 290 שקלים. יצוין כי דמי הביטוח בכללית מעט נמוכים יותר בהשוואה לדמי הביטוח בקופות חולים מכבי ומאוחדת.
סעיף משמעותי בהסכם מבטל את הסיכון הביטוחי של הראל, שעמד עד כה על 20% מתיק הביטוחים, כך שבשום מקרה החברה לא תשלם תביעות מהונה העצמי. משמעות הסעיף היא שהראל תמשיך לתפעל את הביטוחים עבור כללית, אך לא תישא בשום אחריות ביטוחית.
כמו כן, תגמולי הביטוח יפחתו מ-6,100 שקלים ל-5,000 שקלים, זאת בהתאם להחלטת רשות שוק ההון, כאשר ההחלטה תחול על כלל הביטוחים הסיעודיים של קופות החולים ולא רק על הביטוח של כללית.
ההסכם בין כללית להראל מגיע לאחר שבחודש שעבר הודיעה הראל שבסוף 2023 היא לא תחדש את הביטוחים הסיעודיים של כללית, זאת בשל היותם הפסדיים. מוקדם יותר השנה הודיעה כללית שקרן התשלומים לביטוחים הסיעודיים עומדת להתרוקן, כך שלא יהיה ניתן לשלם ממנה למבוטחים, ולמעשה הביטוחים יקרסו.
אמנם המצב של כללית היה החמור ביותר, אך גם עבור יתר קופות החולים - התרוקנות הקרנות היא רק שאלה של זמן, זאת לאור הזדקנות האוכלוסיה ועלייה מטאורית במספר החולים הסיעודיים, שהפכו את הביטוחים הסיעודיים במתכונתם הנוכחית להפסדיים.
כיום, לכל קופת חולים הסכם לתקופה של 5 שנים עם חברת ביטוח למכירת ביטוחים סיעודיים קבוצתיים: הראל מבטחת את קופת חולים כללית, הפניקס את קופת חולים מכבי (הודיעה לפני שבועיים כי לא תחדש עמה את הביטוח הסיעודי), ומנורה מבטחים את קופת חולים מאוחדת ולאומית.
בעוד שברור שקריסתם הצפויה של הביטוחים הסיעודיים דורשת פיתרון ארוך טווח, בינתיים חברות הביטוח החליטו שללא שינויים מידיים הן לא יחדשו את ההסכמים עם קופות החולים. במקרה של כללית, לאחר שהצדדים נידונו בבג"ץ בעקבות עתירה שהגישה קופת החולים נגד משרד הבריאות, משרד האוצר ורשות שוק ההון, הן הגיעו להסכמה, שדרשה את אישור רשות שוק ההון.
ההסכם של מנורה מבטחים עם לאומית ומאוחדת מסתיים רק במהלך השנה הבאה, אך גם ההסכם של הפניקס עם מכבי עומד להסתיים בסוף השנה הנוכחית, כלומר בעוד שבועיים, וכרגע לא ברור האם יחודש. עם זאת, ההסכם בין כללית להראל סולל את הדרך להסכם בתנאים דומים, שיאפשר לדחות גם את קריסת הביטוחים הסיעודיים של לקוחות מכבי.
לפי הפניקס, החברה "הודיעה למכבי זה מכבר על כך שלא תאריך את ההסכם לביטוח סיעודי לחברי הקופה. לאחרונה, ניאותה הפניקס לבקשת מכבי והממונה על רשות שוק ההון, לבחון הארכה בשנה נוספת ללא סיכון, נכון למועד זה טרם סוכם דבר".