סגור
פנאי יצירה של בן בנחורין
יצירת NFT של בן בנחורין. המעצב שוחרר לביתו בהסכמה עם רשות המסים

רשות המסים עצרה את המעצב בן בנחורין: חשד להעלמת הכנסות במיליונים ממכירת יצירות NFT

המעצב נחקר בחשד שהעלים הכנסות בשווי 3 מיליון שקל. בעבר אמר בראיון ל"כלכליסט" כי למכור NFT "זה כמו לעשות כסף בכל דבר. אם את מוכשרת, תעשי כסף מאוד טוב". בנחורין מכחיש את החשדות נגדו

רשות המסים חוקרת לראשונה חשד להעלמת הכנסות ממכירות יצירת אומנות דיגיטליות מסוג NFT. במסגרת החקירה נעצר אתמול (א') לחקירה מעצב גרפי מוכר, בן בנחורין מתל אביב, הפעיל בתחום הייצור והמכירה של יצירות NFT, וחשוד בעבירות מס. ברשות המסים מייחסים לו אי דיווח על הכנסות בגובה כ-3 מיליון שקל בשנת 2021 ממכירת יצירות NFT בפלטפורמה הבינלאומית Opensea, תחת שם המותג WUWA ובנוסף אי דיווח על המרה של 30 מטבעות אית'ריום, שקיבל בתמורה ליצירות האלה.
בית משפט השלום בתל אביב שחרר אתמול את בנחורין לביתו בתנאים מגבילים, בהתאם להסכמה בין סנגורו לרשות המסים, הממשיכה לחקור את החשדות. על פי הרשות, לבנחורין תיק ברשויות המסים שבו הוא מדווח כעצמאי בתחום הגרפיקה וכשכיר באתר אינטרנט. באתר בית הספר לעיצוב שנקר מצוין כי בנחורין מכהן כראש תכנית לימודי אינטראקטיב במחלקה לתקשורת חזותית וראש מסלול עיצוב מוצרים.
במסגרת חקירה של פקיד שומה חקירות מרכז, הכוללת לפי הרשות "שימוש בכלים טכנולוגיים מתקדמים לאיתור עברייני מס", עלה כי בנחורין לא דיווח בשנת 2021 על הכנסות ממכירת יצירות NFT. על פי בקשת המעצר של הרשות, מדובר ב"מידע מודיעיני שהתקבל במשרד פקיד שומה חקירות מרכז", לפיו "החשוד מוכר יצירות ונכסים מסוג NFT בפלטפורמה הבין לאומית Opensea, וזאת מבלי לדווח על הכנסות אלה לרשויות המס".
בינואר 2022 בנחורין התראיין ל"כלכליסט" וסיפר על יצירות ה-NFT שלו ועל המכירות שהוא מבצע דרך פלטפורמת Opensea, ואף נקב בסכומים שקיבל עבור המכירות. "אני חושב שזה כמו לעשות כסף בכל דבר. אם את עובדת בזה, אם את מוכשרת, תעשי כסף מאוד טוב, ואם את חושבת שזה כסף מהיר, אז כנראה שלא תעשי", אמר בריאיון והוסיף כי "עולם ה־ NFT מזכיר מאוד את עולם האמנות הרגיל, פשוט על סטרואידים".
בבקשת המעצר של הרשות נכתב כי הכנסותיו של בנחורין נובעות הן ממכירות ראשוניות והן מתמלוגים ממכירות המשך של יצירות ה-NFT. לטענת החוקרים, "מאחר שמדובר באומן שזהו תחום עיסוקו ומומחיותו, הרי שהיה עליו לדווח על הכנסות אלו כעל הכנסות ממשלח יד". בנוסף, עולה מהחקירה שבנחורין המיר חלק מהמטבעות הדיגיטליים שקיבל עבור מכירת יצירות ה-NFT למטבעות אחרים באמצעות פלטפורמת Uniswap, ולא דיווח על כך לרשות המסים. "פעולה זו נחשבת כמכירה וחייבת במס רווחי הון על פי פקודת מס הכנסה", טענה הרשות.
עוד חושדים החוקרים כי חלק מהכספים הלא מדווחים שהתקבלו במטבעות וירטואליים הועברו על ידי בנחורין בין ארנקים אלקטרוניים. "הסתרת הכסף בארנק קר אחר", מציינת הרשות, "מעלה חשד לכאורה לעבירות של הסתרת רכוש אסור על פי החוק לאיסור הלבנת הון". ברשות המסים מציינים כי "לאור ריבוי החשדות נפתחה חקירה גלויה נגד החשוד, נערכו חיפושים בביתו ונתפסו, באמצעות צו בית משפט, מסמכים, טלפונים סלולריים וכן ארנק אלקטרוני".
בבקשת המעצר של רשות המסים שהוגשה לבית המשפט נכתב כי "החשוד מסר גרסה בחקירתו וקשר את עצמו לחשדות המיוחסים לו". בדיון בבית המשפט אצל שופטת השלום בתל אביב שרית קריספין, אמר סנגורו של בנחורין, עו"ד רון רוטשילד, כי הגיע להסכמה עם היחידה החוקרת לגבי תנאי שחרורו של בנחורין, אך ביקש להדגיש "בשלב זה הוא אינו מודה בדבר".
השופטת קבעה את תנאי שחרורו כפי שהסכימו הצדדים: ערבות עצמית בגובה 300 אלף שקל, ערבות צד ג' של 150 אלף שקל, הפקדת מזומן או צ'ק בנקאי של 50 אלף שקל, צו עיכוב יציאה מהארץ ל-180 יום והפקדת דרכונו הישראלי ודרכונו הזר של בנחורין בידי היחידה החוקרת. עו"ד רוטשילד מסר ל"כלכליסט" בתגובה: "אנחנו מקווים כי הנושאים הנדונים יישארו במסגרת הדיונים האזרחיים. לגישתנו אין מקומן במישור הפלילי".