סגור
נמל המפרץ
נמל המפרץ. ההקלטה נמסרה להסתדרות הכללית, וזו תמללה אותה והגישה אותה לבית הדין (צילום: אלעד גרשגורן)

משפט שדה
הקלטת דירקטור בנמל חיפה חושפת את חששו מההסתדרות הכללית

יואב צוקרמן, הדירקטור הישראלי של הנמל הסיני במפרץ חיפה, הוקלט מתערב בשאלת ייצוג העובדים כשהוא מקדם את ההסתדרות הלאומית ומכפיש את ההסתדרות הכללית במילה "מאפיה". בית הדין פתח מחדש את מרוץ היציגות. ובעניין הבחירות: אחוז החסימה חסם את לפיד

1. קלטות לוהטות

המפעילה הסינית לא רוצה עוד "אלון חסן"

הקלטות לוהטות, כך מתברר, יש לא רק בגזרת ניר חפץ-שרה נתניהו. הקלטה כזו עומדת במרכז קרב משפטי לוהט ורווי יצרים והשמצות שמתנהל בבית הדין הארצי לעבודה. והקרב הוא בין הסתדרות העובדים הלאומית לבין הסתדרות העובדים הכללית על השאלה מי ייצג את העובדים בנמל המפרץ, הנמל "הסיני" החדש שהוקם במפרץ חיפה. מסתבר שגם לכאן נכנס נשק ההקלטות, והמוקלט שמשלם הפעם את מחיר לשונו המשוחררת הוא יואב צוקרמן, הדירקטור הישראלי של הנמל וסמנכ"ל קשרי ממשל ורגולציה. כחבר הנהלה הוא נלכד כאן במעורבות פסולה בעניין זהות הארגון המייצג של העובדים. ההסתדרות הכללית טוענת שהנהלת החברה התערבה והינדסה לטובתה את נציגות העובדים באמצעות ההסתדרות הלאומית כדי שתוכל לשלוט בעובדים. החברה וגם הלאומית מכחישות. בית הדין הארצי לעבודה, על סמך ההקלטות, קיבל את עמדת הכללית.
1 צפייה בגלריה
הוועידה הלאומית לתשתיות סחר וחדשנות יואב צוקרמן הדירקטור הישראלי של נמל המפרץ
הוועידה הלאומית לתשתיות סחר וחדשנות יואב צוקרמן הדירקטור הישראלי של נמל המפרץ
יואב צוקרמן. בית הדין קבע כי הלאומית אינה הארגון היציג בקרב עובדי החברה
(צילום: גדי קבלו)
ולפני ההקלטות קצת רקע להבנת הקטטה. הנמל החדש, שהוקם במפרץ חיפה במסגרת הרפורמה בנמלים, נועד להתחרות עם נמלי חיפה ואשדוד הוותיקים, שמאוגדים בהסתדרות הכללית. את נמל המפרץ מפעילה בזיכיון ל־25 שנה החברה הסינית SIPG בייפורט טרמינל, מחברות ההפעלה המובילות בעולם. הנמל ממוחשב ואמור להיות מופעל 24 שעות עם מקסימום טכנולוגיה ומינימום עובדים. למשל, את המנופים שמעלים ומורידים מכולות יכולה להפעיל מחדר הבקרה בחורה סינית שברירית, ללא צורך במנופאים מיוזעים וחסונים. המשמעות הנגזרת היא שהנמל הדיגיטלי והחסכוני הזה לא מעוניין בראשי ועדים כמו אלון חסן ודומיו, שבהדרגה ישתלטו על הפעילות בנמל. נדמה שמודל אלון חסן עמד לנגד עיניו של צוקרמן, ולרוע מזלו גם על לשונו שהפיקה "מחמאות" להסתדרות הכללית שהוקלטו והוצגו בבית הדין לעבודה
"אני מאוד מאוד מפחד מפני ההסתדרות הכללית, לא כארגון אלא פשוט מפני שהם מביאים דם רע", נשמע צוקרמן בהקלטה. "הכל זה מלחמות, וזה בדיוק מה שאנחנו מקווים שלא יהיה פה". במקום אחר הסביר שהכללית מחויבת לאינטרסים הרחבים שלה ולא של העובדים: "לכללית יש אג'נדות פוליטיות בנמלים, לאו דווקא האג'נדה של העובדים... היא מחויבת לאלף עובדים שיושבים בנמל חיפה ונמל אשדוד... היא כבר לא ארגון שבא להילחם בשביל העובד". והביטוי שהכי הקפיץ והרגיז את שופטי בית הדין היה שהכללית מתנהלת "כמו איזה מָאפְיָה". על הדברים האלה השופט אילן איטח, סגן נשיאת בית הדין הארצי לעבודה, אמר: "מר צוקרמן מתייחס לכללית כאל ארגון פשע. לא ניתן להבין את הדברים אחרת והם חמורים כפי שהם נשמעים". והוסיף השופט: "על הלאומית, לעומת זאת, אומר מר צוקרמן שהיא 'מייצגת ארגונים שהם יותר מתקדמים', שהיא רואה את המשותף למעסיק ולעובדים, לא רוצה לתפוס את המעסיק בגרון ולסחוט אותו, והתפיסה שלה יותר עניינית".
צוקרמן בהקלטה: "אני מאוד־מאוד מפחד מההסתדרות הכללית, לכללית יש אג'נדות פוליטיות בנמלים, לאו דווקא האג'נדה של העובדים"

בית הדין ציין שהשאלה "אינה היקף חופש הביטוי הנתון למעסיק בכל אחד משלבי ההתארגנות, אלא השאלה אם הדברים שאמר המעסיק עולים כדי השפעה בלתי הוגנת". והשפעה כזו יש בה לפסול את הלאומית כארגון יציג כי להנהלה אסור שתהיה כל דריסת רגל בהתארגנות העובדים ובבחירת מייצגיהם.
ההסתדרות הלאומית, בהשראת ההנהלה או לא, היתה הראשונה לגייס עובדים. ביוני 2021 הכירה החברה ביציגות של הלאומית לאחר ש־19 עובדים, מתוכם 13 סינים, חתמו על טופסי ההצטרפות. כן, סינים לאומיים, מסתבר שיש דבר כזה. המספר הזה ענה על קריטריון הייצוג – 19 מתוך 54 הם 35% מכלל העובדים המועסקים. במרץ השנה נכנסה הכללית לתמונה, החלה לגייס עובדים ונתקלה כצפוי בכתף קרה עד כדי מאמצי סיכול מצד הנהלת החברה שמעדיפה לפעול, לטענתה, "מול ארגון נוח מבחינתה קרי, הלאומית".
ובלב טענות הכללית לסינרגיה שבין הנהלת החברה ללאומית ניצבת השיחה שבה נטל חלק צוקרמן שהוקלט שלא בידיעתו על ידי אחד העובדים שהשתתפו בה, כך שלא מדובר בהאזנת סתר אסורה. ההקלטה נמסרה לכללית, וזו תמללה אותה והגישה אותה לבית הדין.
ההסתדרות הכללית טוענת: "צוקרמן רואה בלאומית ארגון עובדים נוח שיאפשר לחברה לפעול בנמל כרצונה, בעוד הכללית מביאה 'דם רע' ותרבות קלוקלת של מאבקים בין העובדים להנהלה".
תשובת הנהלת החברה: "שיחות צוקרמן הוצאו מהקשרן, ואינן מבססות את הטענה לנקיטת צד לטובת הלאומית".
תשובת ההסתדרות הלאומית: "איננו 'ארגון מטעם', לא שיתפנו או משתפים פעולה עם החברה, איננו אחראים לעמדותיו האישיות של צוקרמן, לא ביקשנו לסכל את התארגנות הכללית, וטענות הכללית בעניינים אלה אינן אלא השערות וסיפורי מעשיות".
בית הדין הארצי קיבל את טענת ההסתדרות הכללית: "החברה, באמצעות נושא משרה ומנהלים בכירים מאוד, התערבה באופן ברור ובוטה בהתארגנות עובדיה לטובת הלאומית, בכך שפרשה בפניהם את משנתה בנוגע לכללית, המתנהלת 'כמו איזה מָאפְיָה'". המסקנה לפיכך היא ש"הלאומית אינה ארגון העובדים היציג בקרב עובדי החברה", והמאבק על היציגות נפתח מחדש וממשיך להתנהל בימים אלה גם בשטח וגם בבית הדין.

2. אחוז חסימת מרצ

התנגדות לפיד להורדת אחוז החסימה צודקת אך לא מנצחת

ומשהו בעניין הבחירות. אחת הטענות ליאיר לפיד היא שהתנגדותו להורדת אחוז החסימה הפילה בסופו של יום את מרצ ובל"ד מתחת לאחוז החסימה. התנגדות לפיד היא מוצדקת לגמרי מטעמים של טובת המדינה, ומוטעית לגמרי מטעמים של שיקולי הניצחון בבחירות. אחוז חסימה גבוה נועד להילחם בריבוי מפלגות שמוליד פלגנות, שיתוק, סחטנות. שיטה שבה כל ממזר מלך. לשיטת לפיד, שתסיר מרב מיכאלי את התנגדותה ויואילו העבודה ומרצ להתאחד, ושהערבים יתאגדו לשתי מפלגות ולא שלוש. אם זה היה קורה, לא צריך להוריד את אחוז החסימה. במובן זה הוכיח לפיד, בדיוק כמו בנט, שלנהל מדינה ולשקול את טובתה הם יודעים, אבל בפוליטיקה הם מבינים פחות. אילו דילמה דומה היתה ניצבת לפתחו של נתניהו אחוז החסימה היה נערף מיד. אין משהו שעלול לסייע לו לנצח שלא מוצא מיידית לפועל, כולל הצהרות ומעשים שעולים כדי פגיעה ישירה בציבור ובמדינה.
ההתנגדות לאחוז החסימה מצטרפת לטענה שלפיד לא רץ בבחירות האלה עם סכין בין השיניים. נתניהו לא היסס לרוץ עם סכין כזו, ברית סמוטריץ–בן גביר. לפיד, לעומת זאת, לא השכיל לאחד את הגוש ולמנוע שריפת קולות. נתניהו יודע לנצח בחירות, הבעיה היא שעכשיו עליו לנהל מדינה עם סמוטריץ’ ובן גביר שאותם חיבר - זה לזה, את שניהם אל עצמו ועכשיו גם למדינה ולכולנו. ולפיד יישאר עם המורשת של כהונה קצרה אבל חיובית, ממלכתית ועניינית, וגם עם ההתעקשות על העקרונות הנכונים כמו התנגדות להורדת אחוז החסימה.