סגור
בחירות 2022 גג עמוד דסקטופ
פעילים ב מטה מפלגת מרצ
פעילים במטה מפלגת מרצ (צילום: קובי קואנקס)

תוצאות סופיות: גוש נתניהו זכה ל-64 מנדטים, מרצ מחוץ לכנסת ה-25

המעטפות הכפולות נספרו כולן, ואלה תוצאות האמת. הליכוד עם 32 מנדטים, יש עתיד זכתה ל-24 מנדטים והציונות הדתית היא המפלגה השלישית בגודלה. גם המפלגות החרדיות זינקו ל-18 מנדטים, אלפי קולות בודדים הפרידו בין מרצ לאחוז החסימה. העבודה עם 4 מנדטים בלבד

בתום ספירת 460 אלף המעטפות הכפולות, גוש נתניהו עומד על 64 מנדטים, שצפויים להעניק ליו"ר הליכוד ניצחון ברור לאחר כשנה וחצי באופוזיציה. מרצ, המפלגה שנוסדה לפני כ-30 שנה ומאז הייתה חברה קבועה בכנסות השונות, נשארה מחוץ לכנסת ה-25.
אלו תוצאות האמת: לליכוד 32 מנדטים, ליש עתיד 24 מנדטים, לציונות הדתית-עוצמה יהודית 14 מנדטים, למחנה הממלכתי 12 מנדטים, לש"ס 11 מנדטים, ליהדות התורה 7 מנדטים, לישראל ביתנו 6 מנדטים, לרע"מ וחד"ש-תע"ל 5 מנדטים כל אחת ולעבודה 4 מנדטים בלבד. לגוש בראשות נתניהו יש כאמור 64 מנדטים, למפלגות הקואליציה הנוכחית 51 מנדטים ולחד"ש-תע"ל 5 מנדטים.
נשיא המדינה יצחק הרצוג צפוי לקבל לידיו את התוצאות הסופיות והרשמיות עד 9 בנובמבר, ואז יהיו לו שבוע ימים להתייעצויות עם הסיעות השונות ולהענקת המנדט להרכבת הממשלה החדשה לאחד מחברי הכנסת - אם לא יהיו הפתעות בלתי-צפויות יהיה זה בנימין נתניהו, שיחזור לכהונה שישית כראש ממשלה.
על אף הפער הגדול יחסית הצפוי בכנסת בין מחנה נתניהו למתנגדיו, בפועל הבחירות היו צמודות בהרבה. עם זאת, מאחר שמרצ (כ-150 אלף קולות) ובל"ד (כ-137 אלף קולות) לא עברו את אחוז החסימה, נשרפו קולות רבים עבור מתנגדי נתניהו. על כך ספג גם ראש הממשלה יאיר לפיד ביקורת גדולה מצד מרצ והעבודה, שכן בזמן שהן נאבקו לעבור את אחוז החסימה - יש עתיד בראשותו זכתה לכ-840 אלף קולות. "הוא פעל ביהירות, והכל קרס ברגע האמת", טענו במחנה המרכז-שמאל.
יו"ר מרצ זהבה גלאון פרסמה סרטון שבו היא מתייחסת לראשונה לתוצאות הבחירות, לפיהן לראשונה בתולדותיה: "זהו רגע קשה מאוד עבורי ועבור חבריי במרצ. תוצאות הבחירות הן אסון למרצ, למדינה וגם לי אישית". לדבריה, "הבוחרים שלנו קנו את קמפיין 'המפלגה הגדולה' והעדיפו לחזק את יאיר לפיד. האחריות היא כמובן גם עליי. הניצחון של הצד הימני הוא לא באמת ניצחון - יש מספר שווה של ישראליות וישראלים בצד אחד ובצד השני. הערכים ההומניסטיים לא נעלמים בגלל 3,800 קולות שבחרו בפתק הלא נכון. נמשיך להילחם, ובסוף ננצח".
בתוך כך ראש הממשלה החליפי, נפתלי בנט, הודיע הערב ללפיד על כוונתו להתפטר מתפקידו בימים הקרובים. בנט העריך שממשלת ימין תקום תוך זמן קצר, ומתוך כך שלא צפויות החלטות בסוגיות שבמחלוקת עד להקמת הממשלה, הצורך בזכות הווטו שלו מתייתר. לפיד ובנט סיכמו שעד להקמת הממשלה החדשה לא יבוצעו שום פעולות בעלות רגישות פוליטית או שאינן הכרחיות.