סגור
דגמים של כטב"ם שהאד 136 מוצגים באיראן לפני שנה
דגמים של שהאד 136 מוצגים באיראן לפני שנה (צילום: Nikoubazl/ Getty Images)

בלעדי
צה"ל מאיץ רכש חירום להגנה מפני כטב"מים מתאבדים

מערכת הביטחון במרוץ הצטיידות רחב היקף בניסיון לשפר את יכולות ההגנה על תשתיות מפני מתקפה של להקות רחפני נפץ. במקביל, התעשיות הביטחוניות הונחו להאיץ תוכניות לפיתוח של אמצעים ומערכות שנותנים מענה לאיום של נחילי כטב"מים התוקפים בו־זמנית

מערכת הביטחון פתחה ברכש חירום רחב היקף של מערכות להתמודדות עם אחד התרחישים המטרידים בזמן מלחמה כוללת בצפון: נחילי ענק של "כטב"מים מתאבדים" שיכוונו לעבר תחנות כוח, בסיסי חיל האוויר, ריכוזי כוחות ותשתיות קריטיות, שנחוצות לשימור הרציפות התפקודית של המשק בזמן חירום. כך נודע ל"כלכליסט".
איום הכטב"מים המתאבדים נחשב משמעותי ומוחשי, אף שלישראל יש את מערכת ההגנה האווירית הרב־שכבתית המתקדמת והמהודקת בעולם. טילי ההגנה שעליהם מתבססת המערכת לא מיועדים להתמודדות עם עשרות כטב"מים, שטסים במהירות איטית יחסית ובגובה נמוך, תוך שהם מבויתים על מטרה שהוגדרה להם מראש.
ביטוי לאתגר המורכב הזה התקבל בתחילת השבוע כששלושה חיילים אמריקאים נהרגו, ועוד 40 נפצעו, לאחר שמוצב Tower 22 שבצפון מזרח ירדן הותקף על ידי כטב"ם מתאבד, שעל פי הערכות שוגר בידי מיליציה פרו־איראנית. כלי דומה כוון לפני כמה שבועות לעבר בסיס פיקוד צפון בצפת, כפעולת תגובה של חיזבאללה לחיסול של בכיר חמאס שאחראי מטעמו על הקשר עם חיזבאללה ואיראן סאלח אל־עארורי בביירות. כמה שבועות לפני כן נהרג חייל מילואים מפגיעת כטב"ם מתאבד ששיגר חיזבאללה ליד המושב מרגליות שבגבול הצפון.

פגיעה מדויקת במטרות נקודתיות

מתחילת המלחמה בעזה והחשש מהתרחבותה מול חיזבאללה בלבנון מערכת הביטחון נמצאת במרוץ הצטיידות במערכות לוחמה אלקטרונית (ל"א) בניסיון לשפר יכולות הגנה על תשתיות מפני מתקפה של להקות רחפני נפץ ו"כטב"מים מתאבדים" שיופעלו בו־זמנית בכמויות גדולות ויופנו לעבר מטרות רגישות בשטח ישראל. גורם ביטחוני אמר ל"כלכליסט" כי היקף הרכש וההצטיידות במערכות אלה הסתכם עד כה ב"מאות רבות של מיליוני שקלים — והיד עוד נטויה", כדבריו.
הרכש מתמקד במערכות ייעודיות המשמשות לחסימה או לשיבוש של תדרים שעל בסיסם מופעלים רחפנים וכטב"מים ובמערכות אחרות שאמורות לשפר את סיכויי יירוטם הרחק מהיעד שהוגדר להם, בין השאר באמצעות תותחי "טייפון" ו"מיני — טייפון" של רפאל ובמערכת ההגנה "פיטבול" של ג'נרל רובוטיקס. לצד מאמצי ההצטיידות באמצעים שמציע השוק הביטחוני, ל"כלכליסט" נודע כי באחרונה משרד הביטחון הנחה, באמצעות המינהלה לפיתוח אמצעי לחימה ותשתיות טכנולוגיות (מפא"ת), את התעשיות הביטחוניות המרכזיות רפאל, אלביט מערכות והתעשייה האווירית להאיץ תוכניות פיתוח של אמצעים ומערכות שעונות לאיום של נחילי כטב"מים. על הפרק מודלים של עמדות נשק שמבוססות על מקלעים מוכווני מכ"ם שייפרסו בסמוך לאתרים רגישים, יקדימו במכות אש מדויקות כלי טייס התקפיים ויוטמעו בפרויקט עתידי להגנת גבולות המדינה.
2 צפייה בגלריה
שר הביטחון יואב גלנט בסקירה ביטחונית בקריה
שר הביטחון יואב גלנט בסקירה ביטחונית בקריה
שר הביטחון יואב גלנט. הגדלת תקציב הביטחון גם לצורך מציאת פתרון דחוף לאיומים על תשתיות חיוניות בישראל
(צילום: טל שחר)
"הם טסים לאט, חתימת המכ"ם שלהם נמוכה וההתמודדות איתם מחייבת את מערך ההגנה האווירית לעמוד בסטנדרט מאוד גבוה של יכולות גילוי וזיהוי כדי ליירט אותם", אמר ל"כלכליסט" מומחה בתחום ההגנה האווירית ובכיר במערכת הביטחון. לדבריו "כלים שנעים בגובה נמוך הם לא האובייקטים היחידים שנמצאים באותה הזמן ברום הזה ויש קושי ממשי ביצירת תמונת שמיים קוהרנטית בזמן אמת. זאת אחת הסיבות לכך שלעתים קרובות מופעלות אזעקות באזורים שונים בצפון על חדירת כלי טיס עוין וכעבור זמן הן מתגלות כהתרעות שווא. זה יכול להיות כלי טיס עוין וזה יכול להיות כלי טיס ידידותי".
מתחילת הקרבות בדרום, חיזבאללה מעסיק את צה"ל בצפון בהתכתשויות על בסיס יומי לאורך הגבול עם לבנון אך בעצימות שמותירה, בינתיים, את חילופי האש מתחת לרף של מלחמה כוללת. האש של חיזבאללה כוללת ירי תכוף של טילים נגד טנקים (נ"ט) המופנים לעבר המוצבים של צה"ל ולעבר יישובים ישראליים לאורך הגבול, מטחי רקטות לטווחים קצרים והפעלה, עדיין בהיקפים קטנים ומדודים, של סוגי כלי טייס בלתי מאוישים שקיבל מאיראן או שייצר באופן עצמאי על בסיס ידע והדרכה מטהרן.
תקיפות אלה מזוהות בישראל כאיתות של חיזבאללה על יכולות הפגיעה המדויקות שלו במטרות איכות נקודתיות, ויתכן שיתבטאו בצורה מוחשית, נרחבת והרסנית הרבה יותר במלחמה כוללת. אחד האיומים המרכזיים הוא הכטב"ם המתאבד "שאהד 136" שפותח באיראן ונחשב ל"חימוש משוטט" זול, מדויק ויעיל במשימות תקיפה של מטרות קרקעיות ויעיל שבעתיים כשהוא מגיע אל המטרה שיועדה לו כחלק מנחיל שכולל עשרות מסוגו.
הופעת הבכורה של השאהד 136 היתה ב־2019, כשהמורדים החות'ים בתימן שמצוידים ומאומנים בידי משמרות המהפכה של איראן שיגרו כמה עשרות כטב"מים כאלה לעבר המתקנים להפקת נפט של חברת ארמקו בסעודיה, לצד מטחים של טילי שיוט מסוג "קודס". המתקפה המשולבת זרעה במתקני ארמקו הרס ששיבש את פעילותם למשך חודשים ארוכים והוריד את תפוקת הנפט של סעודיה בעשרות אחוזים.
חרף האיום שנשקף מכל זירה שבה נגעה יד איראנית מערכת הביטחון פעלה באיטיות להידוק ההגנה על אתרים רגישים מפני רחפני נפץ והפנתה משאבים לצרכים אחרים

הכטב"ם הקטלני עומד בלבת הסיוע הצבאי של איראן לרוסיה, שעושה בו שימוש נרחב בתקיפת מחסני תבואה ותשתיות קריטיות ברחבי אוקראינה באופן שכבר שיבש את אספקת החשמל למיליונים מתושביה למשך שבועות ארוכים. "ראינו את האוקראינים והרוסים נלחמים באמצעות כטב"מים מתאבדים, ראינו גם את איראן עושה את זה ודי ברור לנו שגם אצלנו יהיה אתגר דומה", הודה השבוע גורם ביטחוני בשיחה עם "כלכליסט". אלא שחרף התובנה הזאת והאיום שנשקף מכל זירה שבה נגעה יד איראנית ניכר שמערכת הביטחון פעלה בשנים האחרונות באיטיות בקשר להידוק ההגנה על אתרים רגישים מפני כטבמ"ים מתאבדים ורחפני נפץ, תוך הפניית משאבים לצרכים אחרים.

לשהאד יש מערכת שמונעת חסימת GPS

האיום המודחק שהיה נחלתם של תושבי קייב נהיה מוחשי עם פתיחת המלחמה בארץ, והפערים בשטח זעקו. מי ששם את מבטחו במערכות ההגנה האוויריות הקיימות נאלץ להבין שגם לטילי ההגנה המתקדמים ביותר בעולם יש גבולות ומגבלות.
"עם תחילת המלחמה מערכת הביטחון פנתה לכל מי שהיה לו מה להציע, בארץ ובחו"ל, במהלך שנחשב יוצא מן הכלל בעולם הפיתוח של אמצעי לחימה והרכש הביטחוני", אומר רותם מי־טל מנכ"ל אסגארד מערכות, שמתמחה ביישומי בינה מלאכותית ומלווה תהליכים בתעשיות הביטחוניות. לדבריו, "במהלכיה, מערכת הביטחון פתחה ממשקים מרובים למערכות לאיכון, ניטור ויירוט רחפנים וכטב"מים, שפונים לרבדים שונים של האיום באופן שמשלב טכניקות סייבר ולוחמה אלקטרונית מתקדמות".

2 צפייה בגלריה
הרס באוקראינה בעקבות תקיפת כטב"מים איראניים בשירות צבא רוסיה
הרס באוקראינה בעקבות תקיפת כטב"מים איראניים בשירות צבא רוסיה
הרס באוקראינה בעקבות תקיפת כטב"מים איראניים בשירות צבא רוסיה. מערכת הביטחון הישראלית נערכת להתמודד עם נחילי כטב"מים על מטרות רגישות
(צילום: SERGEY BOBOK / AFP)

גורם ביטחוני אמר כי היערכות מוקדמת של מפא"ת במשרד הביטחון ובחיל האוויר בעקבות אותה מתקפת חות'ים ב־2019 אפשרה את סגירת הפערים בתחום בתוך זמן קצר לקראת הטמעה בשטח של המערכות הדרושות. "ידענו מה אנחנו צריכים ומאיפה ניתן לרכוש את זה, ואפשר להגיד שכיום יש תפיסה, הבנה ועומק מסביב להגנה על אתרים שונים", אמר.
אלון ולך, יזם בתחום הלוחמה האלקטרונית בתעשיות הביטחוניות, ביקש למכור למדינה גריד ייעודי לחסימת תדרים שלדבריו היה יכול לסייע בהגנה למתקנים רגישים מפני מתקפת כטב"ם, אך סורב. על השאהד 136 הוא מספר: "פרט לכך שמדובר בכלים שקשים לגילוי ויש זמן מועט ליירט אותם, אחד המאפיינים המרכזיים והייחודיים של השאהד 136 הוא במערכת שמונעת את חסימת ה־GPS שלו כך שלא כל מה שמנטרל כטב"מים רגילים יכול לנטרל גם אותו".
ממשרד הביטחון נמסר ל"כלכליסט" כי ההצעה של ולך נבחנה בכובד ראש במסגרת תהליכי בחינה סדורים ונמצאה לא מתאימה לצרכים המבצעיים.

כטב"ם שהאד 136

  • תפקיד: "חימוש משוטט" זול, מדויק ויעיל במשימות תקיפה של מטרות קרקעיות
  • פיתוח וייצור: איראן
  • ראש נפץ: 40 ק"ג
  • טווח: מעל 2,000 ק"מ
  • הופעת בכורה: 2019, בתקיפה של החות'ים מתקנים להפקת נפט בסעודיה ושיבושם לתקופה ארוכה
  • ניסיון קרבי: רוסיה עושה בשהאד 136 שימוש נרחב במלחמה באוקראינה