סגור
חרדים בדרך ל לשכת גיוס לקבלת פטור
חרדים בדרך ללשכת גיוס לקבלת פטור (צילום: שאול גולן)

סיבוב הפרסה של הממשלה: גיל הפטור לחרדים לא יועלה ל-35

הממשלה נסוגה מכוונתה להעלות את גיל הפטור לחרדים, בעקבות חוות דעתה של היועמ"שית. הממשלה תקבע "יעדי גיוס" לחרדים, אך רק בעוד שנתיים יוטלו סנקציות על ישיבות שלא יעמדו בהן. המשנה ליועמ"שית, גיל לימון: "ההנחייה לבחון את דחיית גיל הפטור מעוררת קשיים חוקתיים ניכרים"

הממשלה נסוגה מכוונתה להעלות את גיל הפטור לחרדים מ-26 ל-35 ולא תשנה את גיל הפטור. זאת בעקבות חוות דעתה של היועצת המשפטית לממשלה, עו"ד גלי בהרב מיארה, שהוגשה על ידי המשנה ליועצת גיל לימון.
בנוסף, במסגרת השינויים במתווה ההשתמטות מוצע לקבוע יעדי גיוס לחרדים בתוך המתווה שיוגש מחר לממשלה. כמו כן רק בעוד שנתיים יוטלו סנקציות כלכליות על ישיבות שלא יעמדו ביעדים.
לדברי לימון "ההנחייה לבחון את דחיית גיל הפטור מעוררת קשיים חוקתיים ניכרים לרבות בהיבטי שיוויון וחופש העיסוק זאת לאור פסיקת בית המשפט בעבר בסוגיה זו ממש לעת הזו, לא הוצגה כל תשתית מקצועית או אחרת שיש בה כדי להכשיר מהלך כזה, שפגיעתו בזכויות יסוד חוקתיות משמעותיות, וביתר שאת תקופת המלחמה שבה הוגבר נטל השירות על המשרתים בצבא בסדיר ובמילואים".
ראש האופוזיציה יאיר לפיד אמר בתגובה לתיקון להחלטת הממשלה בעניין חוק הגיוס:״מדובר בהונאה שקופה. העלאת גיל הפטור ל-35 היתה תמיד ״עז״ שנועדה להסתיר את זה שבחוק ההשתמטות אין חובת גיוס, אין סנקציות כלכליות, ולא יתגייס אפילו חרדי אחד. החוק הזה הוא חרפה ועלבון ללוחמים".
בתוך כך, בממשלה מגבשים כעת תיקונים להצעת ההחלטה למתווה "חוק ההשתמטות" שתידון מחר וזאת בעקבות הערות היועמ"שית. כך למשל בחוות הדעת נקבע כי המועד האחרון להשלמת החקיקה של החוק ב-3 קריאות, יהיה ה-30 ביוני 2024, בעוד במתווה המקורי הוצע להגיש את הצעת החוק לכנסת רק בסוף יוני 2024. עוד עולה מחוות הדעת שאם החוק לא יחוקק עד ה-30 ביוני אזי על הממשלה להיערך לגיוס תלמידי הישיבות, ולהפסקת התקצוב לישיבות.
היועמ"שית קבעה כי "יש לקבוע בהחלטה כי אי עמידה ביעדים שנקבעו לביצוע שני השלבים המשמעותיים בהליך גיבוש החקיקה הממשלתית - האחד, פרסום תזכיר להערות הציבור, ובייחוד עיכוב במועד אישור הממשלה להצעת החוק כהצעת חוק ממשלתית העומדת באמות המידה החוקתיות יביא לפקיעת ההחלטה ובהתאם לקיומה המיידי, לפי הדין של חובת הגיוס לתלמידי הישיבות. נדרש כי הצעת ההחלטה תכלול את הנחיית הממשלה את הדרג המקצועי להיערך לאפשרות זו ולפעול כאמור היה וההחלטה לא תבוצע לפי מועדה, על כל המשתמע מכך גם בהיבטי התמיכות למוסדות בהם לומדים תלמידי ישיבות שידרשו להתגייס". הממשלה נדרשת להודיע לבג"ץ עד יום רביעי על כוונתה לחוקק את "חוק ההשתמטות" כולל לוח זמנים.
מאחים לנשק נמסר בתגובה על ביטול העלאת הפטור לגיל 35: "הטריקים והשטיקים הידועים של מי שאיבד את כל הערכים שמשמעותם זהות המדינה הציונית כבר ידועים לכל הציבור. נתניהו ממשיך במכירת החיסול של מדינת ישראל, כשהערך היחיד שאותו הוא מקדש הינו שרידות פוליטית תחת הפקרה של לוחמי צה"ל, המילואימניקים והציבור הנושא בנטל.
"בשורה התחתונה אין חובת גיוס, אין יעדי גיוס ואין סנקציות פליליות על חרדי שלא מתגייס. מה שיש הוא עוד משיטת נתניהו. אם הממשלה תעביר את החוק, כל ישראלי ציוני שחרד לעתיד המולדת, חייב לצאת לרחוב. מה שהיה לא יהיה".