סגור
מטה בנק אדמונד דה רוטשילד ב שוויץ
מטה בנק אדמונד דה רוטשילד בשוויץ (בלומברג)

פרסום ראשון
תביעה ב-111 מיליון שקל נגד בנק אדמונד דה רוטשילד: "ההשקעות ירדו לטמיון"

אלפרד טאובר, פרופסור לרפואה ופילוסופיה, תובע 111 מיליון שקל מבנק אדמונד דה רוטשילד (ישראל) וממנהל ההשקעות שלו עודד צוקר, שהשקיעו עבורו 26 מיליון דולר בקרן HFZ האמריקאית. ההשקעה נמחקה כולה, ולטענת התובע צוקר קיבל עמלות אסורות

מנהל ההשקעות הגלובליות בבנק ההשקעות של אצולת ההון אדמונד דה רוטשילד ישראל קיבל עמלות אסורות בהיקף של מאות אלפי שקלים מקרן השקעות נדל"ן אמריקאית, אשר אליה ניתב השקעות בהיקף של כ־26 מיליון דולר, שהיו שייכות ללקוח אמיד של בית ההשקעות.
הטענה החריגה, על פעילות בניגוד עניינים בין האינטרס האישי של מנהל ההשקעות הבכיר ברוטשילד עד לאחרונה, עודד צוקר, לזה של הלקוח של רוטשילד, הפרופ' למשפטים ופילוסופיה אלפרד טאובר, ששימש בעבר כיו"ר חבר הנאמנים של אוניברסיטת חיפה, עולה מכתב תביעה על 111 מיליון שקלים, שהוגש אתמול למחלקה הכלכלית בבית המשפט המחוזי בתל אביב נגד צוקר ובנק ההשקעות.
בכתב התביעה טוען פרופ' טאובר, כי קרן הנדל"ן האמריקאית HFZ, המתמחה ברכישה ופיתוח של נדל"ן מסחרי ומגורים בניו יורק, שלימים כל השקעתו בה ירדה לטמיון — ובראשה עמד איש העסקים היהודי־אמריקאי ז'יל פלדמן — העבירה למנהל ההשקעות צוקר עמלות בהיקף של 200 אלף דולר, בשלוש פעימות, במהלך שנת 2020.
1 צפייה בגלריה
פרופ' אלפרד טאובר
פרופ' אלפרד טאובר
פרופ' אלפרד טאובר
(צילום: Avaloch Farm)
לתמיכה בטענתו זו צירף טאובר העתק חשבונית לדוגמה, וממנה עולה כי HFZ שילמה לצוקר באוגוסט 2020 סכום של 50 אלף דולר, שהופקד לכאורה בחשבונו של מנהל ההשקעות בבנק לאומי. בנוסף צורפה לתביעה טיוטת חוזה ייעוץ לכאורה, שאינה חתומה, בין קרן הנדל"ן האמריקאית HFZ לבין בנקאי ההשקעות צוקר.
על פי חוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, בשיווק השקעות ובניהול תיקי השקעות, תשנ"ה־1995, חל איסור על מנהל השקעות להיות בניגוד עניינים, ועליו לתת גילוי נאות ללקוח. לטענת פרופ' טאובר בכתב התביעה, צוקר לא נתן גילוי לעמלות שקיבל. לא ברור מכתב התביעה אם בבנק אדמונד דה רוטשילד ידעו או לא על כך שמנהל ההשקעות קיבל, לכאורה, עמלות מהקרן שאליה ניתב את הכספים. בהתכתבויות בין הצדדים, מפברואר 2022, טענו עורכי הדין של רוטשילד כי צוקר אינו עובד יותר בבנק ההשקעות.
במסגרת תביעת הפיצויים נטען כי בנק ההשקעות וצוקר הפרו את אחריותם לפי חוק הייעוץ, בניתוב כספו של פרופ' טאובר לקרן הנדל"ן האמריקאית HFZ, וזאת מבלי למסור לו את המידע הרלבנטי לגבי הסיכון בהשקעה ולבצע בדיקות נאותות, ובשל כך השקעתו של טאובר נמחקה. פרופ' טאובר, כאמור, תובע את הנזק שנגרם לו לטענתו בהיקף של כ־111 מיליון שקלים. התביעה הוגשה לאחר כישלון הליך גישור בין הצדדים, שנערך בפני השופטת בדימוס דניה קרת־מאיר.
לפי כתב התביעה, טאובר — הלקוח היוקרתי של בנק ההשקעות אדמונד דה רוטשילד — הוא פרופ' לרפואה ופילוסופיה בעל שם עולמי, שמלבד כהונתו בעבר כיו"ר חבר הנאמנים של אוניברסיטת חיפה שימש גם כדירקטור ומרצה באוניברסיטת בוסטון בחוג לפילוסופיה והיסטוריה של המדע. בשנת 2003 הקים פרופ' טאובר יחד עם אחותו, אינגריד טאובר, קרן משפחתית לזכר אביהם. באמצעות הקרן ובאמצעות גופים נוספים, כך נטען, הם משקיעים את כספם לרווחת העם היהודי — תוך התמקדות בצורכי פגועי נפש.
"מערכת היחסים של פרופ' טאובר עם בנק ההשקעות התנהלה באמצעות ישויות שונות, הפועלות מטעם הבנק, ללא שבוצעה כל הבחנה ברורה ביניהן", נטען בכתב התביעה שהוגש באמצעות עוה"ד בני ברץ וטל רון ממשרד פרל־כהן־צדק־לצר־ברץ.
"עודד צוקר", נטען בנוסף, "היה מנהל בכיר בבנק לפחות משנת 2006, כיהן כמנהל תחום ניהול הון גלובלי והיה בקשר שוטף ותכוף עם פרופ' טאובר. הוא הציג בפניו מצגים רבים, בעל פה ובכתב, ביחס להתקשרותו של פרופ' טאובר עם הבנק. כמו כן, צוקר הציג לפרופ' טאובר מצגים בנוגע להיעדר ניגוד עניינים בין הבנק ובינו לבין HFZ, שבה השקיע פרופ' טאובר (באמצעות ישויות שונות) לבין חברות אחרות הקשורות אליה".
עוד נטען בתביעה כי "כפי שהסתבר לפרופ' טאובר בדיעבד, כל השקעותיו באמצעות גופים מטעמו בקבוצת HFZ, השקעות שביצע בהתאם לייעוץ, מצגי והמלצות הבנק, ירדו לטמיון. עוד הסתבר לפרופ' טאובר בדיעבד, שלא רק שניתן היה לדעת כי מדובר בהשקעות שנועדו לכישלון, וכי לא נערכו הבדיקות הדרושות להשקעות אלו ו/או אלו נערכו באופן רשלני ולא כמצופה, אלא גם שלצוקר היה אינטרס כלכלי אישי, כביכול, עת ייעץ לטאובר להשקיע ב־HFZ ובחברות הקשורות אליה, שכן צוקר פעל תוך ניגוד עניינים כאשר קיבל עמלה עבור השקעותיו של פרופ' טאובר".
"צוקר הסתיר מפרופ' טאובר את הקשר בינו לבין HFZ, האינטרס הכלכלי שלו והעמלה שקיבל, גם כשנשאל על כך מפורשות", נטען.
בתביעה נטען עוד כי במאי 2021 פרופ' טאובר נפגש עם צוקר. נטען כי בפגישה צוקר הכחיש, כפי שהכחיש כמה פעמים קודם לכן, קבלת כל תמורה, עמלה או שכר טרחה בקשר עם השקעותיו של פרופ' טאובר ב־HFZ.
ממשרד עורכי הדין ג. מור ושות', המייצגים את עודד צוקר, נמסר: "מדובר בתביעה משוללת כל יסוד וחסרת שחר, כפי שעלה בשיחות קודמות בין הצדדים. כל הטענות יופרכו במסגרת ההליך המשפטי".
ממשרד עוה"ד ארדינסט, בן נתן, טולידאנו ושות', המייצגים את בנק ההשקעות אדמונד דה רוטשילד, נמסר: "אנו מכחישים מכל וכל את הטענות נגד קבוצת אדמונד דה רוטשילד (ישראל), משוכנעים שהתביעה הינה משוללת כל יסוד, ונתייחס אל הדברים כנדרש במסגרת ההליך המשפטי שיתנהל לגופם של דברים. אנו מוצאים לנכון לציין כי בניגוד לנטען בתביעה, בשום שלב לא הומלץ לתובע לבצע את ההשקעה נשוא התביעה. קבוצת אדמונד דה רוטשילד (ישראל) מעולם לא עמדה בקשר עם הקרן שבה נעשתה ההשקעה, ומעולם לא התבקשה או נדרשה לבחון את כדאיות ההשקעה האמורה, שנעשתה על ידי התובע באופן פרטי".