סגור

יוקר המחייה: רשות התחרות תקדם חוק שיתמוך ביבוא מקביל

בדיון הבוקר בוועדת הכספים אמר גם סגן הממונה על התחרות אוריאל סיטרואן כי הרשות תומכת "בהרחבת רפורמת היבוא, כדי להגביר תחרות בין הספקים"

״אנחנו ערים לבעיה המבנית במקטע הספקים הריכוזי. עלו רעיונות שונים, שדורשים פעילות ממשלתית של הרבה גופים, ויש דברים נוספים שאנחנו כבר עושים, כמו חוק יבואן ראשי, שיאפשר לתת קנסות ליבואנים ראשיים שינסו להגביל יבוא מקביל״, כך חשף הבוקר אוריאל סיטרואן, סגן הממונה על התחרות, בדיון שמקיימת בשעה זו ועדת הכספים בנושא יוקר המחייה.
סיטרואן הוסיף כי הרשות גם תומכת בהסרת מכסי יבוא: ״אנחנו בעד להרחיב את רפורמת היבוא, כך שתכלול גם משחות שיניים בשר ועוד. יש הרבה מה לעשות כדי להגביר תחרות במקטע הספקים. בנוסף, בוחנים גם הגברת תחרות במקטע הקמעונאות, כדי לאפשר לציבור לראות בחשבונית הקנייה היכן באזור ניתן לקנות יותר זול. זה דורש הרבה מאמץ ואנחנו מטפלים בכך״.
דברי סיטרואן נאמרו אחרי שבתחילת הדיון הטיחה ח״כ נירה שפק ביקורת קשה ברשות התחרות: ״רשות התחרות לא עבדה ולא תפקדה. אם לא יהיה פיקוח של הרשות, נישאר במצב הנוכחי שבו אנו רק מבקשים דו"חות ממרכז המחקר של הכנסת, שמראה את המצב הבעייתי. בהקשר זה, יש לציין שגם רשות סחר הוגן והמועצה לצרכנות לא תפקדו״.

1 צפייה בגלריה
ח"כ אלכס קושניר ישראל ביתנו
ח"כ אלכס קושניר ישראל ביתנו
ח"כ אלכס קושניר, יו"ר ועדת הכספים
(דוברות הכנסת)
בפתיחת הדיון, אמר יו״ר הוועדה אלכס קושניר כי יש כשל שוק מבני בשוק המזון, ונדרש טיפול שיביא להורדת מחירים לטווח ארוך: ״יש השתלטות מונופוליסטית שלא טופלה לאורך שנים, ונוצר פער של 51% במחירי המוצרים במדינות באיחוד האירופי לעומת ישראל. זה קורה, בין היתר, כי אחוז יבוא מזון לישראל עומד רק על 1.4% מהתוצר לעומת 4.7 בהולנד. שופרסל מחזיקה ב-39% מפעילות 10 הרשתות הגדולות, ורמי לוי בעוד 16%, כך ששני שחקנים מחזיקים ב-55% מעשרת הגדולים ו-44% מכלל השוק. דו"חות דיפלומט מראים שהישראלים מסבסדים את פעילות דיפלומט בעולם. נפעל לאפשר לצרכן לבחור בין הרשתות ובתוך הרשתות, ולשם אנחנו הולכים״.
עוד במסגרת הדיון, הודיעה הוועדה על כוונתה להאריך את הוראת השעה בחוק המזון, הקובעת את הגבלת שטח המדף של ספקים גדולים. הוראת השעה חלה בשנה הראשונה לחוק המזון ולא הוארכה מאז. מדובר בכלי, שספק אם ביכולתו להשפיע, והוא גם קשה מאוד לאכיפה, כיוון שהספק הגדול פועל בשלל קטגוריות ברחבי הסופרמרקט - במקררי עומק ובמדפי רוחב, ולא נקבעו תקנות המאפשרות מדידה של השטחים.