סגור
מימין עידן עופר ו נתי סיידוף על רקע תחנת הכוח אשכול
עידן עופר ונתי סיידוף ברקע תחנת הכוח אשכול. סיידוף דורש מוועדת הריכוזיות לבטל את ההסכם עם עופר (סיון פרג' עמית שעל גדי קבלו)

בלעדי
קרב המיליארדרים על רכישת תחנת הכוח אשכול

שיכון ובינוי של נתי סיידוף מאשימה כי ועדת הריכוזיות, שפסלה אותה מלהתמודד על רכישת תחנת הכוח אשכול, הפגינה אמות מידה כפולות בהחלטה. זאת שכן הוועדה נמנעה מלחוות דעתה על השתתפותה של או.פי.סי של עידן עופר במכרז, אף שזו מחזיקה בפעילות אנרגיה גדולה

לא בכל יום פונה מיליארדר אחד לרגולטור נגד מיליארדר אחר בארץ. אתמול פנתה שיכון ובינוי שבשליטת נתי סיידוף אל ועדת הריכוזיות בשורה של תלונות שמשמעותן: פסלתם אותנו מהתמודדות על תחנת הכוח אשכול. או שתפסלו גם את או.פי.סי (OPC) של עידן עופר, או שתחזירו אותנו למשחק.
ועדת הריכוזיות שבראשה עומדת מיכל כהן וחבר בה גם מנכ"ל האוצר רם בלינקוב, החליטה להמליץ בשבוע שעבר שלא לאפשר לשיכון ובינוי להתמודד במכרז על רכישת תחנת הכוח אשכול כדי שלא לתת לה כוח עודף בתחום. חוות דעתה של ועדת הריכוזיות נדרשת כיוון שאשכול היא תחנה שמייצרת יותר מ־175 מגה־ואט.
תחנת הכוח אשכול היא התחנה הרביעית שחברת החשמל מציעה למכירה במסגרת הרפורמה במשק החשמל. 3 תחנות כבר נמכרו, שתיים מהן, רמת חובב וחגית מזרח, נרכשו מחברת החשמל בידי שיכון ובינוי ביחד עם חברת אדלטק. תחנת הכוח אלון תבור נרכשה בידי צ'יינה הארבור, רפק אנרגיה ומבטח שמיר.
אשכול נחשבת לגדולה ביותר, היא מייצרת חשמל באמצעות גז טבעי בהספק של 1,683 מגה־ואט. היא מתוכננת להימכר עד יוני 2023 ועל רכישתה מתמודדות חמש קבוצות, לאחר שצלחו באחרונה את הליכי המיון המקדימים: או.פי.סי אנרגיה של עידן עופר; תעבורה אחזקות ודליה אנרגיות; שפיר הנדסה אזרחית וימית וקרן נוי; אשטרום, מבטח שמיר אחזקות ורפק אנרגיה; וכאמור, שיכון ובינוי שבשליטת איש העסקים נתי סיידוף ביחד עם אדלטק.
חוות הדעת של הממונה על רשות התחרות מיכל כהן בעניין מתייחסת בפירוט לאחזקותיה הרבות של קבוצת שיכון ובינוי בתחום התשתיות החיוניות, וגם לעובדה ש־2 החברות רכשו כבר 2 תחנות מתוך 3 התחנות של חברת החשמל שנמכרו, כך שזכייה גם בתחנה שלישית מתוך ארבע תהפוך אותן לריכוזיות.
חוות הדעת של כהן ציינה כי או.פי.סי אנרגיה, תעבורה של משפחת לבנת, שיכון ובינוי ושפיר הן גורמים ריכוזיים, אבל לגביהן אין בכוונת הוועדה להעניק חוות דעת (כלומר — לפסול). אבל לא ניתן לאשר לשיכון ובינוי ואדלטק להשתתף משיקולי ריכוזיות כלל־משקית. ביחס לאו.פי.סי הזכירה הוועדה שהיא "אחת הקבוצות הריכוזיות ביותר במשק", אבל הוועדה לא תתייחס אליה ולא תייעץ בשל ההסכם עם הקבוצה מ־2019.
"בעוד הוועדה מונעת משיכון ובינוי להשתתף, משיקולי ריכוזיות כלל־משקית, הוועדה התפרקה משיקול דעתה בכל הנוגע להחלטתה שלא לייעץ בדבר השתתפות או.פי.סי במכרז", כותבת שיכון ובינוי שמבקשת דיון מחודש באשר למתן אפשרות לחברה להשתתף ובמקביל לשקול "מתן ייעוץ ביחס לאפשרות השתתפותה של או.פי.סי במכרז". במילים אחרות, שיכון ובינוי מבקשת לשקול להחזיר אותה למשחק ובמקביל לשקול להוציא מהמשחק את או.פי.סי.
מהו ההסכם עם קבוצת עופר שעליו התבססה החלטה ועדת הריכוזיות מ־2019? או.פי.סי ביקשה באותה שנה לקבל רישיון לתחנת כוח בצומת פלוגות בהספק של 400 מגה־ואט. ועדת הריכוזיות התנגדה בטענה שעופר מהווה קבוצה משקית ריכוזית שכוללת את כיל, בזן, ואו.פי.סי, וכן את אחזקותיו בחברת הטלויזיה רשת.
עופר הציע בזמנו למכור את אחזקותיו ברשת, שבהן רואה ועדת הריכוזיות בעלות משקל כפול בשיקולי ריכוזיות שכן הן מאפשרות גישה לכל גוף עסקי במשק. עופר ביקש תחילה למכור אותן לאודי אנג'ל שותפו, הוועדה התנגדה והוא מכר אותן בסופו של דבר ללן בלווטניק והתחייב שלא להחזיק באמצעי תקשורת למשך 25 שנה.
רשות התחרות התחייבה בתמורה לאפשר לאו.פי.סי להתמודד במכרזים כל עוד אחזקות האנרגיה של או.פי.סי (בגז, לא אנרגיה סולארית) יעמדו בכללים של רשות החשמל. כללים אלה קובעים כי גורם אחד לא יוכל להחזיק ביותר מ־20% מייצור החשמל במשק.
קנייה של תחנת הכוח אשכול, לדברי גורמים בתחום הריכוזיות, תגרום לשיכון ובינוי ואדלטק (כל אחת נמדדת לבדה באחזקה מלאה, למרות השותפות) לעבור את רף ה־20% ממשק הייצור, או במספרים — ייצור של 16,400 מגה־ואט.
שיכון ובינוי יוצאת נגד ההסכם מול עידן עופר ודורשת מוועדת הריכוזיות לבטל אותו שכן הוא מנוגד לדין. "חוות הדעת של ועדת הריכוזיות, כביכול בהתבסס על ההסכם עם קבוצת עופר, היא התפרקות מוחלטת משיקול דעתה, וככזו היא מנוגדת לדין", טוענת שיכון ובינוי, ומוסיפה שוועדת הריכוזיות היתה צריכה להמליץ גם על או.פי.סי כמי שלא רשאית להשתתף במכרז. "הוועדה לא הודיעה שאין מניעה לאו.פי.סי להתמודד במכרז אלא רק שהחליטה לא לייעץ לגבי או.פי.סי שהיא אחת הקבוצות הריכוזיות במשק".
"התמודדות או.פי.סי וזכייתה האפשרית במכרז תחנת הכוח אשכול היא תוצאה בלתי סבירה בעליל, שסותרת חזיתית את תכליות חוק הריכוזיות. על פי דבריה של ועדת הריכוזיות, קבוצת עופר היא 'קבוצה בעלת ריכוזיות כלל־משקית גבוהה מאוד, שנכללת בין הקבוצות בעלות הריכוזיות הכלל־משקית הגבוהה ביותר'", כותבת שיכון ובינוי במכתב שנשלח באמצעות משרד עוה"ד גולדפרב, ומציינת את האחזקות של עידן עופר בבזן, שעופר פועל למכירתה בימים אלה, בכיל ובצים.
"על פי ועדת הריכוזיות, מחזיקה קבוצת עופר באספקת לא פחות מ־16 נכסים ושירותים בתחומי פעילות אשר קשורים לפעילותה בתשתיות השונות. ועדת הריכוזיות אף עמדה על כך שקבוצת עופר היא אחת מיצרניות החשמל הפרטיות הגדולות בישראל, וזאת גם בהתחשב בשינויים הצפויים העתידים במשק החשמל".
במכתב מפורט גם ההבדל בין שיכון ובינוי לאו.פי.סי: "או.פי.סי מחזיקה במלוא, או למצער במרבית, הזכויות בתחנות הכוח שאינן בייצור עצמי. כלומר, להבדיל משיכון ובינוי, שתלויה בהסכמת שותפים כדי להפעיל כוח מיקוח, או.פי.סי באמת 'מחזיקה בשאלטר', והיא עצמאית בהפעלת כוח מיקוח מול המאסדר.
קבוצת עופר היא לא רק בין הגורמים הריכוזיים ביותר במשק הישראלי כולו, אלא היא גורם ריכוזי במיוחד בתחום האנרגיה, בכלל זה עקב פעילותה בתחום ייצור החשמל הפרטי בישראל, ובעלת כוח מיקוח 'יוצא דופן', כלשון ועדת הריכוזיות, מול קובעי המדיניות ככלל ומול משרד האנרגיה בפרט".
שיכון ובינוי טוענת עוד כי למרות ההסכם של ועדת הריכוזיות עם עופר "במכירה של תחנת הכוח אשכול, המחייבת בחינה לגופם של דברים, הוועדה דבקה בהסכם מבלי לבחון את משמעות הדברים בנסיבות ההקצאה הפרטנית".
"ועדת הריכוזיות הציבה 'תקרת זכוכית' להתפתחות של שיכון ובינוי בתחום החשמל. החלטת הוועדה תרדוף את שיכון ובינוי בהקצאות עתידיות בתחום זה. מדובר בתחום מרכזי בהחזקות קבוצת שיכון ובינוי, ומטבע הדברים להצבת חסם משמעותי להמשך ההתפתחות בו, יש השלכות כבדות משקל על שיכון ובינוי", נמסר במכתב.
היא גם מציינת כי קבוצות שאליהן תרצה לחבור במכרזים שונים יחששו מעתה לחבור אליה בעקבות ההחלטה. שיכון ובינוי מבקשת לחשב את אחזקותיה בתחנות האחרות, כ־50%, לצד השותפה שלה, אדלטק, שמחזיקה גם היא בכ־50%. היא גם טוענת כי בניגוד לחוות הדעת, כושר הייצור המרבי של חשמל באמצעות גז בתחנה ברמת חובב הוא 850 מגה־ואט, 287 מגה־ואט פחות מהחישוב של ועדת הריכוזיות.
גם שמה של שפיר עולה במכתב, שלפיו, בעוד הוועדה ציינה לחיוב במכרזים קודמים של הרכבת הקלה את הניסיון של שפיר במכרזים, הרי שלשיכון ובינוי זכייתה במכרזים קודמים נחשבה לחובתה, ומדובר על אמות מידה כפולות בהחלטות הוועדה. "ועדת הריכוזיות מתבקשת ונדרשת בזאת לפעול בהתאם לסמכותה ולתקן את חוות דעתה, כך שמחד היא תבחן, תשקול ותייעץ ביחס לאפשרות של או.פי.סי להשתתף ואף לזכות במכרז האמור, ומאידך, היא תשקול מחדש את הקביעות בעניין מרשתנו, לאחר מתן זכות שימוע, כנדרש", מסיימת שיכון ובינוי את המכתב החריג כאמור.