סגור
סניף טרם בירושלים ביקורופא אשקלון
מרפאות ביקורופא וטרם. קיום הקשר הפסול עם האחות התגלה במקרה והמכרז נעצר ערב הכרזת הזוכה (צילום: צפריר אביוב)

פרסום ראשון
משרד הבריאות עצר מכרז ענק: חשד לקשר פסול עם המציעות

אי–סדרים במכרז רגיש של המדינה. לפי החשד, טרם וביקורופא בחרו כמנהלת מטעמן למכרז שירותי בריאות התלמיד אחות שמפקחת כיום על הפרויקט מטעם משרד הבריאות. בכיר במשרד: "העובדת נמצאת כבר בעיצומו של הליך משמעתי"

אי־סדרים במכרז ענק של המדינה: חשד כי שתי ספקיות גדולות של שירותי בריאות, טרם וביקורופא, קשרו קשר עסקי פסול עם עובדת במשרד הבריאות בעלת תפקיד בכיר בשירותי בריאות התלמיד, זאת, במטרה לזכות במכרז על מתן אותם שירותים.
לפי החשד, טרם וביקורופא, כל אחת בנפרד, הגישו את שמה של אותה אחות אחראית על שירותי בריאות התלמיד במחוז תל אביב מטעם משרד הבריאות להיות המנהלת מטעמן של שירותי בריאות התלמיד באחד מהמחוזות - במידה ויזכו במכרז.
מדובר באחד מהמכרזים הגדולים, החשובים והיוקרתיים במדינה, בפרט במערכת הבריאות, שעוסק במתן שירותי בריאות לתלמידי בתי הספר בישראל. היקף המכרז עומד על כחצי מיליארד שקל שיתחלקו על פני חמש שנים, כלומר, כ־100 מיליון שקל בשנה.
המכרז המורכב כולל ביצוע בדיקות מעקב וחיסונים לתלמידי כיתות א'-ט', מתן חינוך וקידום בריאות לתלמידים ולהורים, ומתן ייעוץ לצוות החינוכי.
במשרד הבריאות מכירים היטב את הפרשה וכבר מטפלים בה. "אנחנו רואים את הדברים בחומרה. העובדת נמצאת כבר בעיצומו של הליך משמעתי", מסר אחד מבכירי המשרד ל"כלכליסט".
קיום הקשר התגלה במקרה כאשר אחת המגישות דרשה בירורים בדבר ההליך, שנעצר ערב הכרזת הזוכה בעקבות כך. הגילויים גרמו לתביעות בקרב המגישות, כולן חברות ענק בתחום הבריאות. בין החברות ניתן למנות את נטלי ופמי, המפעילות כעת את השירות והיו מפוקחות על ידי אותה עובדת, שהוגשה במסגרת המכרז כמנהלת הפעילות העתידית מטעמן של טרם וביקורופא, שדורשות לבטל את המכרז. התביעות מתנהלות כעת בבית המשפט בהליך חסוי.
ההערכה היא כי החשב הכללי במשרד האוצר יהיה חייב לבטל את המכרז מכמה סיבות שמדגישות את חומרת האירוע. ראשית, לפי כללי המכרז, אסור לשתי מגישות שונות להציע את אותו אדם שינהל את הפרויקט מטעמן. ל"כלכליסט" נודע כי בשלב הסופי של המכרז טרם וביקורופא הופתעו לגלות כי שתיהן הגישו את שמה של אותה אחות.
אותה אחות גם מפקחת בפועל על אחת הספקיות של השירות כעת, חברת פמי, שהגישה אף היא מועמדות למכרז. "מתוקף תפקידה בשירותי בריאות התלמיד, המפקחת חשופה למידע פנים חסוי ובעל ערך רב לחברות הניגשות למכרז, תוך הבטחת זכייתה במכרז. בתמורה הובטח לעובדת תפקיד בכיר בחברת טרם במידה והן יזכו במכרז", הסביר גורם במערכת הבריאות שבקיא בפרטים. בעקבות חשיפת "כלכליסט", מנהל אגף המשמעת במשרד הבריאות שיגר רענון לחוזר המשמעת לנהלים לעובדי מדינה שנמצאים בניגוד עניינים.
חברת טרם מנהלת רשת של מרפאות לרפואה דחופה. מילגם מחזיקה במחצית מהמניות של טרם ולפי מפתח התקציב בשנים 2023-2020, היא קיבלה מהמדינה 1.93 מיליארד שקל בגין שירותים שסיפקה לה. גם חברת ביקורופא מנהלת רשת ארצית המספקת שירותים רפואיים פרטיים למקרים דחופים.
השאלה הגדולה והמטרידה שמתעוררת באירוע הזה היא כיצד נוצר מצב שמוגש שמה של עובדת בכירה במערך עליו מתקיים המכרז ואף אחד לא מבחין בכך. התשובה לכך היא כי המכרז לא נוהל על ידי משרד הבריאות, אלא הוצא למיקור חוץ ומי שניהלה אותו היתה חברת "עדליה", המתמחה בשירותים אלו. ייתכן שהמקרה הזה ממחיש כי במכרזים רגישים - מוטב דווקא שהמשרד ינהל אותם באופן ישיר. מדובר במכרז מורכב, שכן לצורך אספקת אותם שירותים נדרשים ניהול וארגון של כוח אדם משמעותי ומקצועי (בעיקר אחיות, אך גם רופאים ואנשי מנהלה) שפרוסים בכל רחבי הארץ.
משרד הבריאות מסר בתגובה: "הנושא מטופל על ידי המשרד הבוחן את המשמעויות של המקרה".
מביקרופא נמסר: "הליכי המכרז נתונים כעת בהשהיה בעקבות עתירה שהגישה ביקורופא. הנושא מתנהל בבית המשפט בוועדת המכרזים, ולא נוכל להגיב לגופם של דברים. מאז ומתמיד פועלת החברה תמיד על פי החוק ובהתאם לתנאים המפורסמים".
מחברת טרם נמסר: "חברת טרם הגישה הצעתה למכרז, בדיוק בהתאם להוראות המכרז והצעתה נמצאה כשרה ותואמת את הוראות המכרז. טענות הזכייניות הקיימות זכו למענה של משרד הבריאות ונדחו באופן מוחלט (אין שחר לטענה כי משרד הבריאות עצר את המכרז). העובדים המוצגים בהצעת בטרם ידועים למשרד זה חודשים ארוכים, מאז הוגשה הצעתה. אין בהצעת טרם כל עובדת שמפקחת על עבודתה (הואיל והיא כלל לא מספקת שירותים למשרד בתחום זה). לא נפל רבב בהגשת ההצעה על ידי בטרם והצעתה הוגשה באופן עצמאי. כל ניסיון לקשור בין הצעת בטרם לגורם אחר כלשהו, חסר שחר".