גם בארה"ב: יצרנית הרכבות מסין הגדולה בעולם זוכה בעזרת מחירים נמוכים
ספקית קרונות הרכבת הסינית CRRC שהוחלפה מאספקת קרונות לקו הכחול של הרכבת הקלה בירושלים על רקע מתיחות הסחר הגוברת בין ארצות הברית וסין, היא חברה ממשלתית נסחרת, שנחשבת ליצרנית הרכבות הגדולה בעולם מבחינת הכנסות, יותר ממתחרותיה המערביות אלסטום וסימנס
ספקית קרונות הרכבת הסינית CRRC שהוחלפה מאספקת קרונות לקו הכחול של הרכבת הקלה בירושלים על רקע מתיחות הסחר הגוברת בין ארצות הברית וסין, היא חברה ממשלתית נסחרת, שנחשבת ליצרנית הרכבות הגדולה בעולם מבחינת הכנסות, יותר ממתחרותיה המערביות אלסטום וסימנס.
החברה הוקמה ב־2015 בעקבות המיזוג בין חברות הרכבת הלאומיות CNR ו־CSR. בהיותה חברה ממשלתית, היא קיבלה סובסידיות משמעותיות מהממשלה. לפי הדו"חות הפיננסיים שלה, בין 2015 ל־2020 הסתכמו הסובסידיות הללו בקרוב ל־1.3 מיליארד דולר. עם זאת, לפי הערכות מומחים, התמיכה הממשלתית מגיעה גם בצורה עקיפה, כך שכלל הסובסידיות גבוה משמעותית.
לפי אתר החברה באנגלית, בבעלותה 46 חברות־בנות והיא מעסיקה יותר מ־170 אלף עובדים.עבור השנה הפיסקאלית 2024 עמדו ההכנסות על 246.45 מיליארד יואן (כ־33.5 מיליארד דולר), עלייה מהכנסות של 234.2 מיליארד יואן שנה קודם לכן. החברה נסחרת בבורסת הונג קונג ושווי השוק שלה עומד על 200.3 מיליארד דולר הונג־קונגי (25.8 מיליארד דולר).
בעשר השנים שעברו מאז ההקמה היא ביצעה התרחבות אגרסיבית מחוץ לסין, וזכתה בחוזים בכמה מדינות, זאת לרוב הודות לכך שהציעה את המחיר הנמוך ביותר במכרזים. החוזים הבינלאומיים כוללים אספקת כ־400 קרונות לרשות התחבורה של מסצ'וסטס בשווי של 556 מיליון דולר, עסקה עם קזחסטן לאספקת 200 קרונות בשווי 1.3 מיליארד דולר, בעוד שעם סאו פאולו בברזיל חתמה על חוזה ל־25 שנים לאספקה ושדרוג קרונות בשווי 2.5 מיליארד דולר. נכון לסוף 2023, כלל ההזמנות מהחברה הוערכו ב־270.3 מיליארד יואן, כששיעור החוזים מחוץ לסין עמד על 42%. לפי דיווח של אוקספורד אקונומיקס, בין 2015 ל־2020 זכתה החברה בשבעה מכרזים בצפון אמריקה בשווי כולל של 4.3 מיליארד דולר, זאת לאחר שהגישה הצעה הנמוכה בממוצע ב־21% מהמחיר השני הנמוך ביותר.
עם זאת, ב־2020, במהלך הכהונה הראשונה של דונלד טראמפ, הוא הכליל אותה ביחד עם 30 חברות סיניות נוספות, בהן וואווי, ברשימה שחורה, שאוסרת על חברות ואנשים אמריקאים להחזיק בהן מניות או להשקיע בהן, זאת בטענה כי הן משמשות את הצבא הסיני. בצו הנשיאותי שעליו חתם טראמפ ב־2020 הוא טען כי הצבא הסיני מהווה איום על ארצות הברית ו"מנצל יותר ויותר את ההון האמריקאי" כדי להשיג יתרון בתחומי התעשייה הצבאית.
בעקבות זאת היא הפסידה מספר מכרזים. מלבד בישראל, ב־2022 פסק בית המשפט ברומניה כי ניתן לבטל חוזה עם החברה לאספקת 20 רכבות חשמליות, והמכרז הועבר לאלסטום. בדומה, באפריל אותה שנה בוטל בצ'כיה חוזה מ־2016 לאספקת 3 רכבות עם אופציה ל־30 נוספות.
החברה נקלעה לבעיות גם בהודו. בדצמבר 2019 היא זכתה בחוזה בשווי 240 מיליון דולר לספק לחברת המטרו של בנגלור 216 קרונות. לפי תנאי המכרז, 24 קרונות היו אמורים להיות מיוצרים בסין, והשאר במפעל בהודו. אולם, בפברואר 2022 דווח בכלי התקשורת בהודו כי אספקת המשלוח הראשון של הקרונות נדחתה עד להודעה חדשה מכיוון שהחברה לא עמדה בהתחייבות להקמת מפעל ייצור בהודו. חודשיים לאחר מכן פרסמו בבנגלור מכרז חדש.