סגור
יו"ר ועדת חוקה ח"כ שמחה רוטמן והיועמ"שית גלי בהרב מיארה
יו"ר ועדת חוקה ח"כ שמחה רוטמן והיועמ"שית גלי בהרב מיארה (צילומים: יואב דודקביץ, נחום סגל)

בהרב מיארה לרוטמן: "הייעוץ המשפטי ימלא תפקידו חרף ניסיונות ההשתקה וההאשמות"

היועמש"ית השיבה לרוטמן לאחר עימות חריף בוועדת חוקה לגבי חקיקת ההפיכה המשפטית, בו תקף יו"ר הוועדה את המשנה ליועמש"ית שוב ושוב: "את עושה מניפולציה". המשנה אביטל סומפולינסקי: "ביקורת שיפוטית היא מרכיב חיוני בבלמים ובאיזונים. רשות מחוקקת לא יכולה להיות ללא בלמים"

אחרי עימות חריף הבוקר (א') בוועדת חוק, חוק ומשפט בכנסת בין המשנה ליועמ"שית למשפט ציבורי-חוקתי, עו"ד אביטל סומפולינסקי, לבין יו"ר הוועדה ח"כ שמחה רוטמן, שצעק עליה בדיון, הוציאה כעת היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה הודעת תמיכה במשנה שלה, ותוקפת בחזרה את רוטמן.
לדברי בהרב מיארה בהודעתה, "עובדי ייעוץ וחקיקה הם משרתי ציבור מסורים המבצעים את תפקידם במקצועיות ובענייניות, בין היתר, בדיונים המתקיימים בממשלה ובכנסת. הייעוץ המשפטי לממשלה ימשיך למלא את תפקידו, חרף ניסיונות ההשתקה והטחת ההאשמות חסרות הבסיס, כפי שהתרחשו גם הבוקר בוועדה".
הודעתה של בהרב מיארה מגיעה כמה שעות לאחר העימות הרועש בוועדה, במהלכו סומפולינסקי זכתה לגערות קולניות מצידו של רוטמן. זאת במהלך דבריה על מחקר משווה שבדק את הנהוג במערכות המשפט במדינות, בנוגע ליחסים שבין הרשות השופטת לרשות המחוקקת והמבצעת, בדגש על יכולתם של בתי המשפט להפעיל בהן ביקורת שיפוטית על חקיקה.
הרקע לדברים הוא הדיון המתנהל בימים אלה בוועדה, שהוא השלב הבא במהפכה המשפטית שמובילה ממשלת נתניהו, וכולל צמצום משמעותי ביכולת של ביהמ"ש העליון להפעיל ביקורת שיפוטית על חוקים רגילים ולבטלם וחקיקת פסקת התגברות, שתאפשר לכנסת לחוקק מחדש חוקים שבוטלו ברוב של 61. זאת, לאחר שבוועדה כבר אושרו בשבוע שעבר שני תיקונים שיעלו מחר להצבעה במליאת הכנסת – שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים באופן שיקנה לקואליציה רוב מוחלט למינוי שופטים, ופגיעה ביכולתו של ביהמ"ש העליון להפעיל ביקורת שיפוטית על חוקי יסוד.
במהלך הדיון בוועדה אמרה עו"ד סומפולינסקי כי "הנחנו בפני הוועדה סקירה רחבה מאוד של ביקורת משווה, לא על מדינה אחת או שתיים, ולכן אני מוחה על הניסיון לומר שאנחנו נצמדים למדינה כזו או אחרת כשנוח לנו. לא מצאנו שום מדינה שבה יש רפורמה כמו זו המונחת על השולחן".

1 צפייה בגלריה
עו"ד אביטל סומפולינסקי המשנה ליועמ"שית למשפט ציבורי-חוקתי בדיון בוועדת החוקה על ההפיכה המשטרית
עו"ד אביטל סומפולינסקי המשנה ליועמ"שית למשפט ציבורי-חוקתי בדיון בוועדת החוקה על ההפיכה המשטרית
עו"ד אביטל סומפולינסקי, המשנה ליועמ"שית למשפט ציבורי-חוקתי בדיון בוועדת החוקה על ההפיכה המשטרית
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

רוטמן קטע את עו"ד סומפולינסקי במהלך דבריה וצעק כלפיה כי היא מטעה את הוועדה. "האם מצאת מדינה בה הרוב הקואליציוני בוחר שופטים ולבימ"ש אין סמכות לבטל חוקים? את מצליחה שוב ושוב לומר את המשפט 'לא מצאנו אף מדינה' עם סימן קריאה כשבא לך ונוח לך, והמשפט נאמר בצורה מטעה ומניפולטיבית. לכן אני מפריע לך שוב ושוב". סומפולינסקי ניסתה להמשיך לדבר ולהסביר, אך רוטמן התעקש והמשיך לצעוק לעברה ולהגיד כי היא "עושה צ'רי פיקינג" ובוחרת להציג את הדברים באופן שנוח לה, ולא מציגה את התמונה המלאה.
חברי הכנסת מהאופוזיציה ניסו לצאת להגנתה של המשנה ליועמ"שית, ביניהם ח"כ נעמה לזימי (העבודה) שאמרה לרוטמן "אתה מהלך עליה אימים כל הזמן" או ח"כ עופר כסיף (חד"ש-תע"ל) שאמר לרוטמן: "אתה משפיל אותה ומתייחס אליה בגסות ובאלימות וזו בושה וחרפה", וחברת הכנסת קארין אלהרר (יש עתיד) שניסתה למחות על קטיעת דבריה של המשנה ליועמ"שית. הן ח"כ גלעד קריב (העבודה) והן ח"כ לזימי אף הוצאו על ידי רוטמן מהאולם במהלך הוויכוח הזה.
במהלך הדיון הסוער אמרה עוד סומפולינסקי: "אנחנו חלוקים על תפיסת המוצא שאין צורך בביקורת שיפוטית. גם במבט השוואתי וגם בהסתכלות רק על ישראל - זה מרכיב חיוני בבלמים ובאיזונים. הצעת החוק לא מציעה איזונים במקום אחר אלא רק מסירה בלמים מהכנסת. הרשות המחוקקת לא יכולה להיות נטולת בלמים. צריך להכיר בחולשה שיש במבנה הפרלמנטרי הבסיסי, כשלממשלה יש אחיזה גדולה בכנסת והדבר מוביל לזה שההגנה על זכויות אדם יכולה להיפגע על ידי הרוב. בתוך העולם הזה של ביקורת שיפוטית חוקתית יש מודלים ואיזונים אך עלינו להניח שקיומה הוא תנאי בסיסי במדינה דמוקרטית בכלל. זה מרכיב חיוני למערכת הבלמים והאיזונים".
רוטמן מנגד אמר לסומפולינסקי: "אני שואל אותך שאלה פשוטה ואת שוב ושוב מסרבת לענות לה, ואני לא מבין מהיכן העוז. את פותחת בנאום של 5 דקות ללא הפסקה, בלי לתת תשובה האם יש יותר ממדינה אחת בעולם שבה גם הקואליציה בוחרת את השופטים וגם לשופטים אין שום סמכות לבטל חקיקה. אז אני אגיד במקומך שיש מדינות כאלה, וזה על בסיס הסקירה המשווה שאתם הגשתם, והעובדה שאני זה שצריך לומר זאת - זה אות קלון. היועמ"שית לממשלה מעכבת תזכיר חקיקה בטענה שעליה לעשות סקירה בינלאומית, ואחרי שהיא לא מצאה חן בעיניה היא שולחת אותך להטעות את הציבור וזו שערורייה. העובדה שהיועמ"שית לממשלה מציגה עמדה מוטה שכזו מהווה מניפולציה על עמדת הקהל".
פרופ' מרדכי קרמניצר, מהמשפטנים המובילים בישראל, שדיבר גם הוא מאוחר יותר בוועדת החוקה אמר כי "המחזה שהיה פה קודם עם יו"ר הוועדה ונציגת היועצת המשפטית לממשלה לא מתקיים בבריטניה, ולא בארה"ב ולא באף מדינה דמוקרטית שמכבדת את עצמה. אין דבר כזה שאדם מקצועי מקבל כאן צורת יחס כזו – זה להעליב, לבזות ולהשפיל. במשך 30 שנה ויותר בהן לימדתי באוניברסיטה ניסיתי להעביר לסטודנטים למשפטים את הרעיון שלפיו מה שיותר חשוב מלעשות כסף זה לשרת את המדינה, אם בייעוץ המשפטי או בפרקליטות וכדומה. אחרי המחזות שאני רואה כאן, אם הייתי פוגש סטודנטים של היום – הייתי אומר להם: 'תתרחקו מהשירות הציבורי, משום שמבזים אתכם ומשפילים אתכם'. מבחינה זו, יו"ר הוועדה רוטמן השיג את מבוקשו גם בלי חוק, כי סוג האנשים שיסכימו להיות מבוזים ומושפלים ככה יהיו הנקלים במקצוע עריכת הדין. את זה תקבל המדינה והכנסת כייעוץ משפטי, כתוצאה מהיחס".