סגור
העיתון הדיגיטלי
20.03.25
התחנה המרכזית החדשה תחנה מרכזית חדשה תל אביב
התחנה המרכזית בתל אביב. "עמדת השרה חסרת שחר" (צילום: רויטרס)

שנתיים של חנק: הצו פקע וזיהום האוויר בתחנה המרכזית נותר

השרה להגנת הסביבה עידית סילמן לא חתמה על התוכנית להפחתת זיהום אוויר באזור התחנה המרכזית; המשרד להגנת הסביבה לא יכול לעקוב אחר יישומה של תוכנית שמפעילה עיריית ת"א לשיפור הזיהום באזור כיוון שתוקפו של צו שהוצא בנושא פקע; במשרד טוענים כי האזור כבר לא מוכרז כ"נפגע זיהום", אף שנמדדים שיאי זיהום באזור לוינסקי 

שנתיים וארבעה חודשים לאחר ההכרזה על אזור התחנה המרכזית בתל אביב כאזור נפגע זיהום אוויר, השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן, לא אישרה עדיין את תוכנית הפעולה של העירייה לשיפור איכות האוויר באזור. כעת טוענים במשרדה כי פג תוקפו של צו ההכרזה על האזור כנפגע זיהום אוויר (אשר נחתם בתום כהונתה של תמר זנדברג כשרה), כך נודע לכלכליסט. בשלב זה, לא בטוח שמשרדה של סילמן יחליט להאריך את ההכרזה, מה שעלול לפגוע ביכולת לטפל במפגע הסביבתי.
בספטמבר 2022, הכריזה השרה דאז להגנת הסביבה תמר זנדברג על אזור התחנה המרכזית בתל אביב כאזור נפגע זיהום אוויר. המשמעות – העירייה מחויבת בתום שישה חודשים להגיש תוכנית להפחתת הזיהום באזור לאישור המשרד, והוא נדרש לעקוב אחר ביצוע התוכנית. אלא שהממשלה התחלפה זמן קצר לאחר מכן, וההליך כולו התעכב. התוכנית הוגשה לבסוף באפריל 2024, אולם עד היום סילמן לא אישרה בחתימתה את תוכנית הפעולה. בחלוף שנתיים, פג תוקף ההכרזה, וכך גם החובה החוקית לפעול למיתון זיהום האוויר באזור.
לפי החוק, "תוקפה של הכרזה לא יעלה על שנתיים, ואולם השר רשאי להאריך את תוקף ההכרזה מעת לעת לתקופות נוספות כאמור, אם נוכח כי ממשיכות להתקיים הנסיבות שהביאו להכרזה". אולם החוק מוסיף כי "נוכח השר כי חדלו להתקיים הנסיבות שהביאו להכרזה, יבטל את הצו ויודיע על כך כאמור בסעיף קטן".
"לאחרונה נאמר לנו על ידי גורמים במשרד להגנת הסביבה כי תוקף הצו שקבע שהאזור מוגדר כנפגע זיהום אוויר פג, ושהשרה אינה צריכה לאשר את תוכנית הפעולה", אומרת עו"ד בר רוזוב מאדם טבע ודין. "מדובר בעמדה חסרת שחר שסותרת את הוראות החוק. אנחנו דורשים כי השרה תחתום באופן מיידי על תוכנית הפעולה או שניאלץ לפנות לבימה״ש".
עיריית תל אביב החלה ליישם את התוכנית שהגישה למשרד, באופן חלקי. בשנתיים האחרונות הוכנסו לשירות עשרות אוטובוסים חשמליים, הוסטו קווים למסופים חלופיים וצומצמה כמות האוטובוסים. אולם ללא אישור השרה, אין מעקב אחר יישומה בפועל. תוכנית שלא קיבלה את אישור השרה נחשבת כוולונטרית, והעירייה יכולה לבטלה בכל עת.
רק בחודש שעבר פרסמו משרדי הגנת הסביבה והבריאות הערכה חלקית המצביעה על כך ששלושה מזהמי אוויר מובילים לבדם למותם של כ־5,300 בני אדם בשנה בישראל בעשור האחרון. לפי חוות הדעת של ד"ר אריה ונגר, מדען אדם טבע ודין, אשר צורפה למכתב מיצוי ההליכים שנשלח לסילמן, בין השנים 2022–2024, נתוני תחנות הניטור באזור מעידים על חריגה מהתקן השנתי הקבוע בחוק של חלקיקי זיהום אוויר מסוכנים. תחנת הניטור בלוינסקי, למעשה, מדדה את הריכוזים הגבוהים ביותר מבין 21 תחנות הניטור התחבורתיות בישראל.
מהמשרד להגנת הסביבה נמסר: "פניית אדם טבע ודין התקבלה. המשרד לומד ובוחן את הטענות". מעיריית תל אביב נמסר: "איכות האוויר באזור נמצאת בשיפור מתמיד. העירייה פעלה בהתאם לדרישות החוק והכינה תוכנית להפחתת זיהום האוויר שהוגשה למשרד להגנת הסביבה. העירייה ממשיכה ליישם, בתיאום עמו ועם משרד התחבורה, את מרכיבי התוכנית".