סגור

ויכוח בצמרת האוצר: האם לפרסם את הנומרטור לפני החג או ביוני

יועמ"ש המשרד מסינג והמנכ"ל הייזלר סבורים שיש לפרסם בהקדם את המעקב העדכני אחרי ההוצאות העתידיות של הממשלה - זאת בשל השינויים המהירים שהתחוללו בתמונה הפיסקאלית; לעומתם טוענים החשכ"ל רוטנברג והכלכלן הראשי אברמזון כי אין לעשות זאת כעת לנוכח חוסר הוודאות הרבה, בעיקר לאחר התקיפה האיראנית, אלא רק עוד חודשיים כפי שהחוק מחייב

ויכוח מתנהל בצמרת משרד האוצר לגבי מועד פרסום הנומרטור, שהוא כלי המעקב אחרי ההוצאות העתידיות של הממשלה בשלוש השנים שלאחר הגשת התקציב. יועמ"ש המשרד אסי מסינג והמנכ"ל שלומי הייזלר סבורים כי יש לפרסמו לפני חג הפסח, ואילו החשב הכללי יהלי רוטנברג והכלכלן הראשי שמואל אברמזון סבורים שיש לעשות זאת רק בחודש יוני, כפי שהחוק מחייב.
חוק יסודות התקציב מאפשר לשר האוצר להגיש במהלך שנת התקציב נומרטור מעודכן. אם השר אכן בוחר לעשות זאת, והתוכנית המעודכנת נחשבת פסימית, הרי שהממשלה כולה מחויבת לה, והיא לא יכולה לתמוך בהצעות חוק או לקדם מהלכים שיביאו להפחתה בהכנסות המדינה או להגדלה של הוצאותיה.
ההתפתחויות המלחמתיות והתקציביות בחודשים האחרונים יצרו כבר שינויים בתחזית לשנים הקרובות, והנהלת האוצר שואלת את עצמה בשבועות האחרונים הם להפעיל את הסעיף שמאפשר לפרסם נומרטור עדכני. ביום רביעי הקרוב יתקיים דיון מכריע בסוגייה אצל המנכ"ל הייזלר.
על פניו, הסעיף בחוק נועד בדיוק למצבים מעין אלו שבו התמונה הפיסקאלית לשנים הבאות משתנה במהירות, והתחזיות לצמיחה, גירעון, הוצאות, והכנסות שניתנו בעת קביעת התקציב נראות לא עדכניות. לשם דוגמה, בנק ישראל עידכן את תחזית הגירעון לשנת 2024 לרמה של 6.6% לעומת תחזית קודמת ל-5.7%. הדבר עשוי לאפשר פרסום מוקדם יותר של הנומרטור, עוד לפני חג הפסח, וכך כאמור סבורים מסינג והייזלר.
מנגד, טוענים רוטנברג ואברמזון, כי פרסום הנומרטור בעת הזו יהיה מעשה לא מקצועי, שכן אנו נמצאים בתקופה של אי ודאות רבה, במיוחד אחרי התקיפה האיראנית במוצאי שבת. כל הערכה תקציבית בזמן זה תהיה מבוססת על הנחות רבות, ולכן אין למהר לפרסם את הנומרטור העדכני לפני חג הפסח, ויש להמתין לחודש יוני.
מלבד העדכונים הנובעים מהתמשכות הלחימה והריבית הגבוהה, יש כאלו שנובעים גם מהתפתחויות פיסקאליות ישירות, למשל ההימנעות של יו"ר ועדת הכספים משה גפני לממש את התחייבותו להעביר צעדים במסגרת החבילה הפיסקאלית, או ההחלטה על תוכנית שיקום צפון בהיקף של 3.5 מיליארד שקל.