סגור
טיסת ניסוי ראשונה של מטוס בואינג 777 ש תע"א התעשייה האווירית הסבה למטען
טיסת הניסוי (צילום: התעשייה האווירית)

תע"א: טיסת ניסוי ראשונה לבואינג 777 שעבר הסבה ממטוס נוסעים למטען

המטוס שנבחן אמור לשמש את חברת התעופה AerCap; ה-777 הוא רחב גוף, כך שהסבתו מאפשרת להטיס באמצעותו מטען במשקל כולל של כ-100 טונות - 40% יותר מאשר ב-767

אבן דרך משמעותית לתוכנית הסבת המטוסים של התעשייה האווירית (תע"א): היום (שישי) השלימה החברה טיסת ניסוי ראשונה של מטוס מסוג בואינג 777 שעבר הסבה מתצורה של מטוס נוסעים לתצורה של נשיאת מטען ומיועד לשימוש חברת התעופה AerCap.
תע"א נחשבת לאחת החברות הגדולות בעולם שעוסקת בהסבת מטוסים. עד כה התמקדה בהסבת מטוסי בואינג 767, 747 ו-737. זאת הפעם הראשונה שמטוס מסוג זה עובר הסבה, והמהלך מהווה איתות מצד תע"א לקראת פיתוח של מנוע צמיחה מרכזי שלה בשנים הקרובות.
בשונה ממטוסים אלה, ההסבה של ה-777 מדגם 300 ER נחשבת פריצת דרך ופנייה לשוק מתפתח שטומן בחובו פוטנציאל עסקאות רחב בשנים הקרובות. מדובר במטוס שנחשב רחב גוף, כך שהסבתו מאפשרת להטיס באמצעותו מטען במשקל כולל של כ-100 טונות – כ-40% יותר מנפח המטען שניתן להטיס באמצעות מטוסי 767.
מנהל חטיבת התעופה של תע"א, שמואל קוזי, אמר ל"כלכליסט" כי הרחבת יכולות החברה להסבה של כלי טיס נוספים מגבירה באופן משמעותית את כושר התחרות שלה בשוק שמתאפיין בביקושים גבוהים, בעיקר מאז פרוץ מגפת הקורונה והגידול במסחר המקוון.
ה-777 המוסב המריא מנתב"ג וטיסת הניסוי נמשכה כשעתיים, במהלכה נבחנו מערכות המטוס. בתע"א אמרו כי היא מהווה צעד לקראת קבלת הרישוי להסבה סדורה של מטוסים מסוג זה מצד רשויות התעופה האזרחיות בארץ, באירופה ובארה"ב – הליך שעל פי הערכות יושלם בחודשים הקרובים.
לדברי קוזי, "רוב ההסבות נעשות כיום במטוסים מסוג 747, אך מטוס זה הולך ומתיישן, ונחשב למזהם יותר כי הוא מופעל באמצעות ארבעה מנועים. ה-777, שפועל באמצעות שני מנועים, מסוגל לפעול לטווחים גדולים יותר ולשאת מטען גדול".
בשנה האחרונה תע"א כבר קיבלה עשרות הזמנות להסבה של מטוסים מדגמים שונים מתצורת נוסעים לתצורת מטען עבור חברות מובילות, ובהן אמירייטס, CargoJet, EVA ואייר קנדה. ארבע מההזמנות שנכנסו אליה לשנה זו הן להסבת 777, ולפי ההערכות החל מ-2024 היא תסב בכל שנה כ-25 מטוסים מסוג זה.
בניסיון לענות על הביקוש הגובר להסבת מטוסים, תע"א נמצאת בעיצומו של תהליך להקמת אתרי הסבות ייעודיים בעולם בשל מחסור בתשתיות הסבה מספקות במתקני החברה בישראל. כך חלק ממטוסי ה-767 וה-737 שהוסבו על ידה בשנים האחרונות עברו את תהליכי ההסבה באתרים שהיא מפעילה במקסיקו, אתיופיה וסרביה. במסגרת היערכותה לקראת הסבות של מטוסי 777 בכוונת החברה להקים אתרים מתאימים גם באבו דאבי, בדרום קוריאה ובארה"ב.
ב- 2022 המכירות של חטיבת התעופה של התע"א הסתכמו ביותר מ- 1.4 מיליארד דולר, נתון שמעיד על שיפור בכל מדדי הפעילות שלה. זאת לאחר שבשנים שקדמו למגפת הקורונה פעילותה היתה הפסדית והתאפיינה בחוסר יעילות וכושר תחרות מוגבל.