הגברת תדירות הרכבות תחכה: הבעיה שעלולה לעכב את פרויקט המסילה הרביעית באיילון
פרויקט המסילה הרביעית באיילון אמור להכפיל את תנועת הרכבות בגוש דן עד 2030. הבעיה: המסילה אמורה להצר את תעלת הניקוז של נחל איילון, שכבר כיום אינה מספיקה כדי למנוע הצפות בחורף, שמשבשות את תנועת הרכבות. גורמי המקצוע מתריעים כבר יותר משנה: ללא פתרון, לא ניתן יהיה לאשר את העבודות
פרויקט המסילה הרביעית באיילון, שעבודותיו אמורות להסתיים עד 2030 ולהגדיל משמעותית את תדירות הרכבות בגוש דן, עומד בפני מכשול רציני שעלול לעכב אותו. בעיית הניקוז בנחל איילון, שמציף את האזור מדי כמה שנים ומשבש את תנועת הרכבות, טרם נפתרה - ובלעדיה לא ניתן יהיה להמשיך בהקמת המסילה. מכתבים שנשלחו בחודשים האחרונים למשרד התחבורה מגורמים מקצועיים מזהירים: ללא פתרון לבעיית הניקוז, עבודות המסילה הרביעית צפויות להתעכב.
הקמת המסילה הרביעית, פרויקט בעלות 5 מיליארד שקל, היא נדבך מרכזי בתוכנית האסטרטגית של רכבת ישראל עד שנת 2040. הפרויקט אמור להיות מוקם על ידי רכבת ישראל ונתיבי ישראל בפיקוח של משרד התחבורה. במשרד התחבורה וברכבת מתייחסים אל המסילה הרביעית כפרויקט קריטי להמשך תפקוד שירותי הרכבות, מפני שמסילת איילון נחשבת לצוואר בקבוק שדרכו עוברות 75% מהרכבות בישראל. הקמת המסילה הרביעית באיילון תאפשר לראשונה תנועת רכבות סדירה של יותר מ־800 רכבות ביממה — הכפלה של תנועת הרכבות בציר קריטי זה.
המסילה הרביעית אמורה לעבור בחלקה מעל תעלת הניקוז של נחל איילון, הצמודה למסילות הרכבת, ולהצר אותה. כדי לאפשר את הצרת התעלה, יש צורך לאשר תוכניות שיגדילו את יכולת הספיקה באזור.
במכתב ששלח השבוע אריק לייבוביץ, מנהל רשות ניקוז ונחלים ירקון, למשרד התחבורה הוא כתב כי הצרת התעלה תוריד את יכולת הספיקה שלה ל-110 מ"ק לשנייה, אך כדי למנוע הצפות יש צורך ביכולת ספירה של 170 מ"ק לשנייה. "לאור האמור לעיל, רשות ניקוז ירקון אינה יכולה לקבל את הגברת רמת הסכנה שיוצר פרויקט תת"ל 33 (המסילה הרביעית - עא"מ) ולא תאשר כל עבודה נוספת בתחום נחל איילון במורד פארק אריאל שרון, עד שלא יוצגו בפניה פתרונות המאפשרים כושר הולכה של לפחות 170 מקש"נ בנחל איילון לכל אורכו", הזהיר לייבוביץ.
לייבוביץ אינו הראשון להציף את בעיית הניקוז. כבר ביולי 2024, לפני יותר משנה, התקיים דיון "שולחן עגול" בוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל) שנועד למצוא פתרון לבעיית הניקוז באזור. בפברואר, לפני כחצי שנה, שלח רון רקח, מנהל אגף בכיר רישוי ובנייה במינהל התכנון, מכתב לוולדימיר סימון, מנהל אגף בכיר תיאום וביצוע פרויקטים במשרד התחבורה, ובו התריע שסוגיית הניקוז לא נפתרה. "בעקבות פיצול הפרויקט בין מספר רב של בעלי עניין על ידי משרד התחבורה, ולאור הסנכרון שמינהל התכנון מקיים בין הגופים, נדרשת הסתכלות רחבה יותר ביחס לתרחישי ההצפה של המרחב", כתב רקח. "לכן מבוקש ממשרד התחבורה להנחות את הגופים בדבר הכנת סקר סיכונים, ולאחר התוצאות, ככל ויידרש, דוח המציג פתרונות הנדסיים לנתיבי איילון ולשכונות הדרומיות".
רקח הוסיף כי יש לאשר תוכניות לפתרון הבעיה עד אוקטובר 2025, כדי שניתן יהיה לעבוד בחורף 2026. "ככל ולא יינתן מענה, בשלב זה עם המידע הקיים, האגף בראשותי לא יוכל לקדם את הפרויקט כמצופה, שכידוע מדובר בתשתית בעלת חשיבות עליונה לקידום", סיכם.
מחברת נתיבי ישראל נמסר: "נת"י תסיים השנה את הקמת מפעל הניקוז כהרגלה בזמן ובתקציב ובהתאם לכל התקנים ולכל ההנחיות ובאישור כל הגורמים הרלוונטיים. במסגרת הפרויקט הוקם מפעל ניקוז הגדול ביותר שהוקם בארץ עם אלמנטים יחודיים. מפעל הניקוז קיבל את כל האישורים טרם הביצוע וכעת, לקראת הפעלתו, גם את האישור לכך. כמו כן סיימה נת"י את הסטת כביש 1. לכל הקשור לשאר המקטעים, יש לפנות לרכבת ישראל לקבלת תגובה, שהרי ע"פ החלוקה שנקבעה בין החברות, המקטע המדובר נמצא באחריות רכבת ישראל".
ממשרד התחבורה נמסר: "בניגוד לנטען, המשרד באמצעות חברת נתיבי ישראל אכן מקדם את כל מה שהוטל עליו ומשקיע מיליארדי שקלים בפתרונות ניקוז במטרה לתת מענה לשינויי אקלים הבאים לידי ביטוי בין היתר באירוע גשם חמורים. חברת נת"י הכינה סקר סיכונים במסגרת הקמת מפעל ניקוז בפארק אריאל שרון ולקראת הפעלתו הקרבה בתיאום מלא והנחיה של משרד החקלאות. סקר זה נדון ואושר על ידי הגורמים הרלוונטיים, לרבות רשות הניקוז. במסגרת הפעלת המפעל יקודמו תהליכי למידה, דיוק, הפקת לקחים ותיקוף המערכת. לאחרונה הוכנה על ידי חברת נת"י גם תכנית חירום עבור רשות הניקוז, אשר מטרתה להיות תכנית אופרטיבית במסגרת הפעלת המפעל. תכנית זו אושרה והוצגה לכל הגורמים הרלוונטיים".































