פרשנות
מטוסי קרב לכל: היתרון הישראלי במזה"ת נשחק בהסכמה, שוב בלי דיון ביטחוני
עסקת ה־F-35 שמקדם טראמפ עם סעודיה מעוררת חשש כבד בישראל מפגיעה בעליונות האווירית. מאחר שהמטוסים שיקבלו הסעודים יהיו זהים כמעט לחלוטין לישראלים, במערכת הביטחון מזהירים מפני שחיקה משמעותית ביתרון האיכותי – בעוד נתניהו מוכן להתקדם בעסקה לצורך נורמליזציה, שוב ללא דיון מקצועי מעמיק
אחת הבעיות המרכזיות של ישראל עם עסקת מטוסי ה־F-35 המתגבשת בין נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ליורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן נעוצה בהיעדר מערכת נשק מרכזית שבה יצטייד חיל האוויר הישראלי באופן שיבטיח את יתרונו האיכותי־טכנולוגי על פני חילות אוויר אחרים במזרח התיכון.
מבין 1,225 מטוסי F-35 על דגמיהם השונים שיוצרו עד כה בידי הענקית האמריקאית לוקהיד מרטין, כ־50 בלבד טסים בשמי המזרח התיכון בהפעלתו הבלעדית, בינתיים, של חיל האוויר הישראלי. 30 נוספים יימסרו לו בשנים הבאות, אז יעמדו לרשותו שלוש טייסות מבצעיות של המטוס המתקדם המשתייך לדור החמישי של מטוסי הקרב.
כל מטוס כזה, שמחירו כ־80 מיליון דולר, נחשב "מכונת מלחמה חמקנית" ולמדינה רוויית איומים ואתגרים כמו ישראל יש אינטרס מובן להיות המפעילה היחידה שלה באזור. בעבר ארה"ב קידמה עסקאות נשק עם מדינות אחרות במזרח התיכון כשהיא הבטיחה את העליונות הישראלית תוך אספקת מערכות נחותות יותר או מוגבלות בביצועיהן ביחס למקבילותיהן המשמשות את ישראל. לחלופין, היא הבטיחה את עליונותה של ישראל באמצעות אספקת מערכות נשק חדישות ומתקדמות הרבה יותר. דוגמה לכך אירעה לפני כ־15 שנה, כשארה"ב קידמה עסקת ענק למכירת עשרות מטוסי F-15 מהדגמים החדישים ביותר לחיל האוויר של סעודיה. גם אז נשמעו בישראל חששות משחיקת היתרון האיכותי היחסי שלה, אלא שאז הממשל האמריקאי ריכך את ההתנגדות, הבטיח לשמר את העליונות הטכנולוגית שלה במרחב המזרח תיכוני ובמקביל קידם את עסקת ה־F-35 הראשונה עם ישראל.
המקרה הנוכחי לא דומה, מאחר שספק אם ארה"ב יכולה לפצות את ישראל במערכת נשק מתקדמת יותר ממטוסי F-35. למשל מטוסי ה־F-22, שנחשבים לחוד החנית של חיל האוויר האמריקאי, לא יסופקו לישראל שכן חוק בקונגרס מונע את מכירתו בשם השמירה על היתרון הטכנולוגי של ארה"ב. בוודאי שאין מה לדבר על אספקת מפציצים אסטרטגיים כמו B-2, שבאמצעותם ארה"ב תקפה במלחמת 12 הימים באיראן את מתקני הגרעין שלה ואשר בכוחם לשאת כמויות אדירות של חימושים ופצצות ענק.
בנוסף, ספק רב אם ניתן יהיה לספק לחיל האוויר הסעודי מטוסי F-35 שיכולותיהם מוגבלות או מופחתות. כל מטוס כזה שיוצא את קווי הייצור של לוקהיד מרטין מחובר לאותן קופסאות ולאותן מערכות, כך שכל מה שמטוס F-35 ישראלי רואה, מגלה ומזהה - יראה, יגלה ויזהה גם המטוס שישמש את חיל האוויר הסעודי.
אף שגורמים צבאיים וביטחוניים מביעים חששות כבדים שעסקה כזאת תשחק את העליונות הטכנולוגית של צה"ל, אין מדובר באיום מיידי שיתרגש על ישראל מחר בבוקר. על פי הערכות, מרגע ההזמנה שתיעשה, אם תיעשה, בידי סעודיה ועד לאספקת המטוס הראשון שלה יחלפו בין חמש לשבע שנים. תהליך הקליטה של מטוסים כאלה בידי סעודיה ידרוש מערך נרחב של תשתיות מתאימות, כמו האנגרים, רכש של סימולטורים, תהליכי הכשרה של טייסים וצוותי קרקע ועוד. בזמן זה ישראל תמשיך להפעיל את אותם המטוסים – בו בזמן גם תוכל להתאים את עצמה לשינויים המתהווים.
בשלב זה סעודיה מתעניינת בהצטיידות ב־48 מטוסי F-35, שיעמידו לה שתי טייסות מבצעית. בעוד גורמים ביטחוניים בישראל מזהירים משחיקת היתרון של צה"ל, גם במשרד ההגנה האמריקאי ניכרים חששות מקידום עסקת המטוסים עם סעודיה שעלולה להוביל לחשיפה של טכנולוגיות ייחודיות לסין או לרוסיה.
למרות הלהט של טראמפ לקדם את העסקה עם סעודיה, אין ערובה לכך שהמו"מ בין המדינות יבשיל באופן שיאפשר את התממשותה. ב־2020, תקופת הכהונה הראשונה של טראמפ בבית הלבן, ישראל חתמה על "הסכמי אברהם", וברקע התברר כי במסגרתם היא הסכימה לאספקת מטוסי F-35 לשימוש חיל האוויר של איחוד האמירויות. במבחן התוצאה עסקה כזאת התמסמסה ולא יצאה לפועל.
אלא שבמקרה של סעודיה ניכר שטראמפ להוט להתקדם לעסקה, כשעל הפרק עומד הידוק יחסיה של ארה"ב עם בן סלמאן, תוך האצת עסקאות נשק בסכומים עצומים וחסרי תקדים – שירצו את התעשיות הביטחוניות האמריקאיות. הריצה של טראמפ לעסקה עם סעודיה עלולה להוות פריצה של סכר תוך עיגול ושיוף המחויבות האמריקאית לשימור היתרון האיכותי של ישראל במזרח התיכון. אחד החששות בישראל הוא שפריצת הסכר בסעודיה תוביל בהמשך לשיטפון אזורי. בעקבותיה גם מצרים, קטאר וטורקיה ירצו F-35, ובשם עשיית העסקים והמוטו של טראמפ "אמריקה פירסט", ישראל עלולה למצוא את עצמה עם יכולות נחותות יותר ובעיקר עם חששות כבדים באשר ליציבות המשטרים במדינות אלה, כשלא ברור את מי ולמה ישמשו מטוסי העילית האלה.
20 מדינות ברחבי העולם מצטיידות או אמורות להצטייד בשנים הקרובות במטוסי F-35. ועדיין, אלה שמשמשים את ישראל עברו כמה התאמות ייחודיות שאופיינו ונדרשו בידי חיל האוויר הישראלי ומשרד הביטחון. התאמות אלה מאפשרות התקנת מערכות נשק ולוחמה אלקטרונית פרי פיתוח התעשיות הביטחוניות הישראליות ועדיין, הן לא מספקות בידול משמעותי ושובר שוויון ממטוסים אחרים מסוג זה.
ברקע הסתייגותם מהעסקה המתהווה בין ארה"ב לסעודיה, ראוי להתעכב גם על הטיעון של גורמים במערכת הביטחון בישראל, שלפיו רה"מ בנימין נתניהו מוכן לתת לה את הסכמתו כתנאי לנורמליזציה עם הסעודים - מבלי שקיים דיון על הנושא עם הדרג המקצועי. ולא בפעם הראשונה.































